Inlägg från: Anonym (Emetofob) |Visa alla inlägg
  • Anonym (emetofob)

Emetofobernas tråd 5

Anonym (PANIK), oroa dig inte! DU är inte smittad iallafall, du har väl inte krälat rundor i hans kräk, eller hur? Sålänge du håller god handhygien! Så, varva ner en stund. Ta en kopp te, läs en god bok eller sätt igång en film. Vad som, bara du får undan tankarna.

Styrkekram, du är stark!
    Hjärta
  • Anonym (Emetofob)

Oj vad skönt med en tråd för oss med kräkfobi! Anar att det kan vara dubbelt - att man kan stötta varandra, men även kanske ibland även skrämma upp varandra?

• Anonym (Emetofob)

Min son hade nyss magsjuka och bara ett par dagar senare så fick jag ont i magen. Jag har extremt mkt magkatarr och var osäker på om det var den extrema press det inneburit att sitta upp en hel natt med honom i knät medan han kräktes som gjorde att jag då fått ont i magen. Men till saken hör att jag tagit flera vitpepparkorn eftersom jag hört många säga att det ska hjälpa. Jag anade att det istället slog ut min mage totalt eftersom jag har sådana stora problem med magkatarr.

Men nu till det fina med det hela. Iom att jag trodde (delvis - hoppades) att jag fått magkatarr, så köpte jag Losec och nya Zantac. Jag har nyss fått reda på att magkatarrmedicin kan hjälpa mot själva symptomen mot magsjukan så förmodlgien så har jag haft magsjuka ändå - fast en mildare variant. Kräktes *peppar peppar* inte och har inte haft diarré heller. Någon som vet något mer om det här?

Losec hjälpte faktiskt en hel del med själva värken och obehaget men jag kände mig väldigt trött ändå och mådde riktigt unket ändå.

• Anonym (Emetofob)
    Anonym (Emomamman) skrev 2011-01-09 13:42:11 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar. Om du tar magkatarr medicin så kan det lindra så inte sjukdomen bryter ut?
    Om du får ett magsjukevirus som kanske inte bryter ut helt så kanske du känner dig lite rutten och ont i magen och efter ett dygn så känner man sig bättre. Finns ju olika virusstammar och kanske åkte du på en variant som är lite mildare  än vks?
    Eller så var du uppstressad osv och kanske hade magkatarr och då hjälpte ju självklart medicinen mot det?
    Tror inte på vitpepparkorn heller tyvärr .. lite placebo möjligtvis.
    Jo sjukdomen bryter ut ändå tydligen. Det tar inte död på själva virusen. Men vad jag förstår så lindras symptomen. Man får ex inte lika ont i magen. Men har ingen aning om det i sig hindrar att man spyr. *peppar peppar* Jag anar att jag haft magsjukan i ett par dagar plus magkatarr för jag har varit så där utmattad och känt mig allmänt rutten i kroppen - haft ont i kroppen så som man kan få osv. Så jag tror inte att jag slapp undan helt. Men tack och lov *peppar peppar* så har jag inte spytt.
  • Anonym (Emetofob)
    Fridayyy skrev 2011-01-09 15:10:52 följande:
    Har du haft mycket ¨ångest innan? För det kan jag bli jättematt av, men kanske du fick det väldigt lindrigt. Tänk om man visste att det aldrig blev mer än så....
    Ja herre gud! Jag var fullständigt paralyserad av skräck hela min barndom - eller du menade kanske nu - medan min son var sjuk? Ja o ja - fast jag tvingade mig nog liksom att fixa det ändå. När han äntligen somnade frampå morgonen så var det fullständigt omöjligt för mig att somna om, minns jag. Så visst oroade jag mig! Herre gud - det finns inget näst efter döden som jag är mer rädd för. Min terapeut säger att det ÄR dödsångest - eller förintelseångest som det också kallas. Jag kunde lika gärna ha blivit hotad till livet. Såå rädd blir jag.
  • Anonym (Emetofob)
    Pojkmamma2 skrev 2011-01-10 13:28:55 följande:
    Hej! Här är en till emetofob, men dock så har jag inte ångest över att jag själv ska börja kräkas, utan får sån fruktansvärd ångest när  andra spyr, mig själv har ja inga problem alls med, men när min sambo spyr så får jag panikångest, det är fruktansvärt! Eller vilken som helst igentligen, dock går de mycket bättre med barnen då ja tycker så synd om dem om dem blir sjuka,. Men är inte rädd o smittas själv, men att sambon ska smittas o kräkas,.. får panik, ont i bröstet, hjärtklappningar svettningar osv osv.. Har sovrummet precis brevid toan så då hör man ännu mer väl, och USCH.. Ligger gärna me huvudet under kudden o hå¨ller för.. Men PEPPAR PEPPAR så har dom inte haft så många magsjukor än denna vinter... Mina barn är 2 och 3,5 år, o ja pluggar o sambon jobbar så de går inte o hålla dem hemma heller....
    Rekommenderar starkt öronproppar! Om han blir sjuk - kan han inte lägga sig i ett annat rum så du liksom slipper vara med? Din fobi kan du ju åtminstone göra något praktiskt åt. Du kan låta bli att vara närvarande när någon i din omgivning blir sjuk. Men om man är rädd för att kräkas - som ÄR emetofobi, så går det inte att fly - hur gärna man än vill.
  • Anonym (Emetofob)

Nu måste jag fråga en fråga för en annan emetofob har skrämt upp mig en del här. Jag har för mig att man främst får en sorts magsjuka. Jag vet att det finns massor av sorter men är det inte främst en sort som liksom sprider sig som en epidemi? De andra kan man också få - om man har otur, men det är inte lika stor sannolikhet? En annan emetofob i en annan tråd, menade att nej - det finns määängder som man kan få hela tiden. Detta känner jag inte igen *peppar peppar*. Vet att barn under tre, får vissa virus som vuxna bara får milda varianter av och vissa inte alls och att de därför får magsjuka ganska ofta.

Nu fick vi i min familj (PEPPAR PEPPAR IGEN) inte magsjuka mer än HÖGST en gång per år. Mina syskon kna inte minnas att de fått det någonsin. Jag fick det vid kanske sex tillfällen som jag kommer ihåg - säkert fler. Men de där sex tillfällena kommer jag ihåg som om de var idag. Sååå tydligt, trots att jag idag är 36 år gammal och senast jag mådde så dåligt så jag kräktes var *och här blir det veeeerkligen peppar peppar* när jag var nio år gammal. Ganska länge sen, eller hur! Ändå är jag så vansinnigt rädd för det!!

Speciellt nu när min son är med i bilden och jag haft uruselt immunförsvar sen ett år tillbaka. Jag brukar bli sjuk HÖGST en gång per år i vanliga fall men jag tror att bristen på sömn och psykisk press (min mamma dog i cancer i våras bland annat), har gjort att det bara rasat. Har varit sjuk miiiinst en gång varannan månad, varav jag blev smittad av min son i magsjuka nyligen. Är fortfarande osäker på vad det var för jag har också fruktansvärda problem med magkatarr och med anledning av den psykiska press det blev att sitta med honom i knät en hel natt när han mådde dåligt, utlöste det nog också. Det vore i alla fall otroligt märkligt annars - med tanke på hur lätt det utlöses i vanliga fall.

Och nu ska man alltså gå och oroa sig för en miljon andra virus som också är lika vanliga????

• Anonym (Emetofob)

Tack för alla bra svar! Gissa om jag hade anspänningar igår när jag lade mig. Hade ju magsjuka/+magkatarr i helgen och igår så jobbade jag, städade hela huset från virus (och smuts), fixade och donade etc och jag var helt förundrad över hur jag orkade. Men när jag lade mig så ville inte kroppen slappna av. Märkligt det där vad man kan spänna sig helt omedvetet. Fick väl ett par timmars sömn i alla fall tack och lov.

Nu ska jag försöka låta bli att tänka på olika virussorter ett tag och försöka ta hand om min lilla mage. Undrar om den klarar en kopp rött te idag tro - hm... tål ju NOLL koffein/tein numera så jag måste dricka koffeinfritt. Någon som har något bra tips på goda, sunda morgondrycker?

God fortsättning alla!

• Anonym (Emetofob)
    middiz skrev 2011-01-11 16:38:15 följande:
    Men fy!! Jag var och handlade mat innan med min mamma.
    När jag börjar närma mej grönsakerna/frukten börjar det lukta nylagd spya!! Jag får panik och frågar mamma om hon känner stanken?? Men det gjorde hon inte.
    Det kom som vindpustar med stank.
    Mamma kände det inte en gång.
    Jag letade för fullt efter en spya men hittade ingen..

Min fråga är nu, om det var en spya som dom hade torkat upp så borde det väl inte ha luktat så mycket fortfarande?

Kan det vara så att det låg någon frukt/grönsak och ruttnade som luktade?
    Har städat en gång i tiden och sura gamla moppar kan lukta så tillsammans med skurvattnet, tror jag. Kände själv stanken av spya i en trappuppgång härom dagen. INTE kul att veta att dörrhandtaget jag precis tagit i, förmodligen fått kontakt av den som lagt spyan! Usch och fy!
  • Anonym (Emetofob)

Har jobbat som trappstäderska alltså. Städar gör jag titt som tätt här hemma. *skratt*

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5