Inlägg från: ElinAlenteg |Visa alla inlägg
  • ElinAlenteg

Emetofobernas tråd 5

Hittade en tråd som passar in på mig. Det trots att jag genomgått KBT. Jag har nog blivit lite bättre...alltså lite mindre hysterisk, men jag har helt klart fortfarande fobin kvar. Tror att det är svårt att bli av med den helt eftersom det inte är direkt trevligt för nån att ha med spyor och illamående att göra.

Hur är det med er? Någon mer som geomgått KBT? Vad är er största skräck? Min är att bli smittad av magsjuka...*rysningar*
    Hur många år sedan var det som ni kräktes senast? För mig är det ca 17 år sedan (!)

Hoppas att ingen i den här tråden blir smittad av varken magsjuka eller vinterkräksjuka.

• ElinAlenteg

Mina 78 - Jag fick göra lite övningar (ex snurra på skallen tills jag blev helt yr och illamående) , jag fick även kolla på en hel del youtube klipp där folk spyr. En annan uppgift var att jag skulle vara med när någon spyr (!). Hur då tänkte jag... Men min snälla mamma ställde upp och stoppade fingrarna i halsen. Haha det är det nog inte så många som skulle ha gjort. Det slutgiltiga testet var att jag själv skulle spy. Jag kom så långt att jag satt vid toaletten och drack massa vatten och stoppade fingrarna i halsen, men det kom inget. Jag försökte verkligen. Efter det så blev det inget mer. Det är riktigt dyrt med KBT. Jag betalade 900:- /timman. Jag träffade min terapeut i fem timmar.

• ElinAlenteg

Martini- Det va inte helt lätt hela tiden kan jag lova. Grät ibland och hyperventilera, men det är väl så det är antar jag om man är så jävla rädd. Jag är glad att jag testade även om jag känner att jag inte är helt botad.

• ElinAlenteg
    nicely skrev 2010-11-02 22:15:00 följande:
    ja verkligen!!! Något man aldrig skulle ställa upp med....

Hur mår ni alla?

Här har det varit rätt lugnt. Åkte finlandsfärja i helgen och hade ångest. Så jäkla rädd att äta mat på båten då jag en gång blev jättedålig av en räkmacka jag åt. Åt bara godis från taxfreen
    Min man åt med glädje och blev ej dålig. Om han hade blivit det så hade det varit rätt lugnt för min del då det inte är smittsamt

Nästa vecka får jag min första terapisamtal för kräkfobin.... nervös och längtansfull. Hoppas att dessa samtal hjälper.
    Vill önska dig lycka till på samtalet! Det kommer säkert gå jättebra!
    Mvh Elin
  • ElinAlenteg
    Från Aftonbladet Ny pryl varnar dig för smittan

Rädd för vinterkräksjukan?

Snart kan det vara möjligt att stoppa det smittsamma viruset – genom att testa luften i ett rum.

– Då slipper man oroa sig, säger forskaren Niklas Sandström som utvecklar en ”virusvarnare”.

Nu i januari drar de riktiga kräksjuketiderna igång. Även om den fruktade vinterkräksjukan kan härja ända från november fram till april, så är januari och de närmaste två till tre månaderna den tid då flest insjuknar.

För att skydda dig kan du se till att tvätta händerna ofta och undvika lunchbufféer och andra ställen där många äter tillsammans. Men ofta räcker inte det – kräksjukan är mycket smittsam och det räcker ofta att en enda person på en arbetsplats eller förskola smittas så blir alla sjuka.

Spårar virus i luften

Men nu har forskare på avdelningen Mikrosystemteknik på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm kommit på ett nytt sätt att hejda smittan. De har utvecklat en spårningsteknik som ska ge snabba svar på vem som bär på ett smittsamt virus.

Spårningen görs via en apparat som hela tiden testar luften omkring sig med en sensor. På bara några minuter kan sensorn avgöra om det finns vinterkräksjuka i rummet.

– Testet skulle exempelvis kunna göras på ett sjukhus. Personalen kan då snabbt vidta åtgärder för att begränsa spridningen och förhindra ett större utbrott. Annars tvingas man stänga flera avdelningar och det blir kostsamt eftersom sjukhuset då inte kan fungera som vanligt, förklarar Niklas Sandström som är en av de KTH–forskare som arbetar med spårningsutrustningen.

Ta reda på om du är sjuk

I dagsläget kan forskarna samla in viruspartiklar från luften i ett rum men snart hoppas de även kunna spåra viruset direkt till en person. Instrumentets sensor väger då de viruspartiklar som finns i utandningsluften.

Med det nya instrumentet skulle man kunna testa sig själv eller sina barn om de bär på något smittsamt virus, och på det sättet själv kunna avgöra när de bör vara hemma och därmed undvika att smitta andra på skola, förskola eller arbetsplats.

– I framtiden kanske vi inte behöver oroa oss så mycket när någon nyser på bussen. Då kanske vi själva kan ta reda på hur farliga våra virus är och stanna hemma eller bli sjukskriven, säger Niklas Sandström.

Så skyddar du dig och andra från vinterkräksjukan Så undviker du att själv bli smittad:

* Tvätta händerna noga, framför allt före måltider och efter toalettbesök.

* Använd flytande tvål och pappershanddukar på ställen där många är samlade, till exempel skolor, förskolor, arbetsplatser och andra offentliga miljöer.

* Undvik att äta av bufféer där många personer kommer i kontakt med maten.

* Undvik att besöka magsjuka personer.

* Undvik att smitta andra.

Du kan minska risken för att smitta andra genom att:

* Tvätta händerna ofta.

* Inte laga mat åt andra.

* Vara extra noga med din personliga hygien.

* Inte vara på platser där du kan smitta andra.

* Vara hemma från förskola, skola, arbete eller andra aktiviteter minst två dygn efter att du blivit helt symtomfri.

(Källa: Vårdguiden)

Annons från Google
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5