Anonym (Emomamman) skrev 2011-01-16 11:59:49 följande:
Huu vilken jobbig situation. Men jag tror inte du behöver oroa dig. Din sambo var ju den som var med när han kräktes så han är ju den som blivit utsatt mest.
Behöver ju inte heller vara magsjuka? Kanske något han fått i sig?
Du ska se att det snart är över. Och det har ju gått över 2 timmar sedan han kräktes sist. Ta det lugnt med födan och imorgon e det mycket bättre :)
KRAM!
Jo jättejobbig situation..
Jo han har varit me alla ggr, jag har inte varit me nån, ja stod en liten bit från toa o de va öppen dörr, men ja hade handskar o munskydd på mig..
Ne alltså, han har juh problem me sin mage o förstoppningar så han får juh medicin för detta, o brukar bajsa två ggr om dagen men hanhar inte bajsat sen i fredags o då va de väldigt lite han bajjade så de kan juh va de me, vi avvaktar lite..
Nu har det gått 4 tim o 25 min sen han kräktes sist, o han har fått i sig en nåt glas saft o så ville han ha en knäckemacka o den har han ätit utan problem.. =)
zasata skrev 2011-01-16 12:02:57 följande:
Lugn, skall inte vara någon fara, då skulle alla vara magsjuka.
Humlemamma skrev 2011-01-16 11:54:43 följande:
Fy bubblan..
Min lilla kille vaknade imorse o satte sig upp i sängen, sa att "jag måste bajsa jag måste bajsa"
gubben följde me honom in på toa o väl där inne så började sonen spy istället.. spydde ett par ggr..
Jag rusa upp ur sängen o slängde på mig munskydd o handskar direkt.. =/.. PANIK....
Nu ligger lillen nere på sitt rum o ser på film o äter morot o dricker väskeersättning.. Jag håller de andra två små på övervåningen så man minskar risken att bli smittade.. Snart två tim sen han spydde sist.
De värsta e att sonen sov i vår säng inatt o de va där han vakna upp o behövde bajsa.. Kan vi ha blivit smittade då? Även fast han varken kräktes eller bajsade i vår säng?..
Orolig till tusen så ja knappt vill resa mig ur soffan.
Usch fy vad jobbigt
Får han behålla något nu? Hur gammal är han? Försök inte skrämma honom. Har ni två toaletter?
Dom flesta säger nej, risken att smittas innan finns inte. Men jag tror om man tex sover i samma säng, äter mat som den som blev magsjuk lagat precis innan, så finns den en liten risk. Men ta vitpeppar och mkt handtvätt- Köp hem proviva och goda bakterier!
Läs ovan =)..
Han är 4 år, ne han blir inte skrämd, han blir ledsen när han kräks, han har även infektionsastma så när han kräks så täpps juh luftvägarna till lite o då skriker han att han måste andas (när han har astman o e förkyld så får han andas i en tub typ me medicin för att kunna andas ordentligt)
Jepp, vi har två toaletter, en på övervåningen me kök, vårt sovrum och vardagsrummet, en nere med barnens två sovrum och klädkammare o tvättstuga..
Det var uppe han spydde först imorse över halva golvet inne på toa, men gubben spritade ordentligt efteråt o jag har me spritat som en tok, men jag står ändå upp o kissar..
Nere har juh lillkillen sitt rum så han får va nere idag o de e nere han har spytt lite me på sitt rum i en hink o lite på golvet o så utanför toa o inne på toa.. Älskade vännen...
Ska dock inte ropa hej än, jag menar, de kan juh bara va paus o så sätter de igång igen, vem vet..
Ja fast jag ligger juh typ alltid åt höger o han ligger då bakom min rygg, då bör risken att bli smittad va rätt liten då?
Jag tog vitpeppar imorse direkt efter de hänt typ, o jag har massa handsprit hemma o den används flitigt av mig kan ja lova. =)
Anonym (Fyy) skrev 2011-01-16 13:18:55 följande:
Hjälper munskydd??
Vet inte men jag kör på de eftersom kräksjuka är luftburet med..
lollisen skrev 2011-01-16 14:14:01 följande:
Nej, munskydd hjälper inte på andra sätt än att man kanske inte lika lätt stoppar fingrar i munnen.
Men Well, man kan väl ha på sig det om man inte skrämmer upp barnen mer än nödvändigt... ;0)
God hygien är A och O .
Stoppar aldrig fingrarna i munnen annars heller, men visst måste munskydd hjälpa eftersom kräksjukan är luftburen om man är i samma rum där nån spytt eller haft typ sprutdiaré..
De smittar väl upp till en timma i samma rum har jag för mig?
Mina småttingar blir inte oroliga o rädda då jag har munskydd på mig, de e så vana vid att se mig så ;)