Nani skrev 2010-04-23 02:00:49 följande:
om man fått detta en gång och har uvi igen, är det troligt att det är samma då? jag blev klar med min antibiotika för 4 veckor sen men har fått symtom igen nu. :( Ska till MVC imorrn men orka hålla på med detta säger jag bara... Vad finns för risker som är vanliga egentligen?
Det kan mycket väl vara en omgång till. På mig yttrade sig höga halter gbs i just uvi. Första gången jag hade det klarade jag mig på en omgång pencillin. Andra gången då jag kissade blod fick jag en ny omgång 10 dagar efter avslutad kur så jag fick gå på en till.
Risker som är vanliga är väl sammandragningar/förvärkar, uvi, sen så kan gbs bakterierna gnaga på hinnorna och det i sig orsaka vattenavång. Riskerna är väl inte så stora att man smittar barnet om inte vattnet gått, dom flesta barn som smittas får smittan vid utdrivningen vid en vaginal förlossning.
Det som är bra o veta är att man kan ha gbs på andra ställen på kroppen. Det behöver inte bara handla om underlivet. Gbs kan finnas i näsan, munnen, analen...
Sen är det så att om man en gång fått gbs så har man det för resten av livet. Det kommer o går i kroppen oftast utan några som helst symptom.