Anna65 skrev 2010-04-27 20:20:48 följande:
Hej, tittar in ibland hos er, är inte så aktiv på FL just nu, förutom på Skövde tråden;O)Statistik har jag försökt att få tag på det senaste året, men tyvärr verkar det som att GBS är inte anmälningsskyldigt enligt Smittskyddsinstitutets hemsida "GBS-infektion är inte anmälningspliktig enligt smittskyddslagen". Trots det har jag sökt och sökt på flera olika ställen på nätet men utan resultat.Jag har också samma känsla som du att det är olika beroende på var man bor.Jag vet hur det är i mitt landsting och där är dem urdåliga. Jag försöker nu påverka vården där jag bor att få klara svar på frågor som t ex "vilka är symptomen för GBS som BM ska uppmärksamma", jag hittar ingenstans på svenska vilka symptom BM ska uppmärksamma. "Varför följer man inte Soc rekommendationer att man "BÖR" behandla en gravid kvinna med halter över 100 000 i urinen, svaret på den frågan har varit att det står endast BÖR och inte SKA, helt sjukt eller hur.Jag tror att jag inom snar framtid kommer att kontakta sonens neonantal läkare och fråga om ifall de anmäler någonstans att ett barn är infekterat pga
GBS.Sköt om er alla fina.
Man skulle ju kunna tro att data borde finnas i journaler och dessa kan man säkert samköra för forskning. Men de är ju konfidentiella och då ingår även ort som konfidentiell info (tror jag).
Bra att du skrivit så mycket i Skövde-tråden, synd att folk inte läser inläggen och inte verkar vilja förstå - däremot är det ju något som inte riktigt, riktigt stämmer med TS historia... Jag tror hon har missförstått något. Men förutom det är det skrämmande hur folk som saknar kunskap har så läskiga åsikter och är snabba på att avfärda GBS.
Tack för att du orkar dela med dig! Sköt om dig!
L E A skrev 2010-04-27 21:41:53 följande:
Ja precis, vanlig uvi. höga halter av gbs yttrade sig alltid på mig i uvi. Brukade börja med att jag fick gå o kissa oftare än vanlig o direkt när jag märkte av det så testade jag med stickan.Sen så fick jag lämna odling på morgonurin för att få selexid utskrivet.
L E A skrev 2010-04-27 21:45:44 följande:
glömde ju skriva att uvi på gravida alltid ska behandlas oavsätt gbs eller inte!
Det jag tänkte på när det gällde vanlig UVI är att; när min GBS upptäcktes 2007 så kände jag av en UVI men min husläkare testade endast för vanlig UVI, jag fick därför inget resultat för behandling. Han hade ALDRIG hört talas om GBS och det var min BM som fick mig att lämna en odling, annars hade de aldrig upptäckt den. (Sådan enorm tur att jag gnällde lite när jag var där på besök).
Så man kan alltså ha GBS utan att det
också ger utslag som vanlig UVI. Stickan i mitt fall skulle ha varit missledande då det inte skulle visa på något.
Hoppas jag inte missförstod dig nu?