• L E A

Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

NY TRÅD!

Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)

Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • thia79

Birry: hade inga symtom med första sonen, de  tog en odling på mig vid förlossningen pga att jag inte hade vatten kvar, fick läsa själv i journalen att jag hade GBS. Med bebis nr 2 har jag lämnat urinprov titt som tätt som visat på tillväxt men det är inget jag känt, fick även en penicillinkur trots att jag inget kände.

• gulligavera

Ska till BM på en extra koll nu på fm.
    Min mage är stenhård konstant sedan igårkväll och har värk i magen o ryggen.

• Pyzzlan
    Birry skrev 2010-04-19 19:33:19 följande:
    Är också nyfiken om alla, (utom karinALICEsonny) haft symptom på sin gbs? Mitt enda "symptom" var att vattnet gick och det gör mig mycket nervös. Hur ofta behöver man provtas då för att inte gbs:en ska hinna göra skada?
    Jag hade inga symtom på GBS under förra graviditeten. Man tog odlingar i 35+1 som var negativa och vattnet gick spontant i 35+5. Ändå misstänkte läkarna att det kan ha varit GBS'en som gjorde att vattnet gick. Jag vet sen många år tillbaka att jag är GBS bärare. Då har jag haft symtom i form av vaginit.

Jag är nu i 38+1 som överskridit alla mina förväntningar  Har mycket värk i höfter och andra leder, speciellt nattetid men är mycket nöjd över att babyn stannat inne såhär pass länge.

Gulligavera: Håller tummarna för dig! Kanske det är dags för babyn att börja komma nu?
  • karinALICEsonny
    Pyzzlan skrev 2010-04-20 10:22:46 följande:
    Jag hade inga symtom på GBS under förra graviditeten. Man tog odlingar i 35+1 som var negativa och vattnet gick spontant i 35+5. Ändå misstänkte läkarna att det kan ha varit GBS'en som gjorde att vattnet gick. Jag vet sen många år tillbaka att jag är GBS bärare. Då har jag haft symtom i form av vaginit.Jag är nu i 38+1 som överskridit alla mina förväntningar  Har mycket värk i höfter och andra leder, speciellt nattetid men är mycket nöjd över att babyn stannat inne såhär pass länge.Gulligavera: Håller tummarna för dig! Kanske det är dags för babyn att börja komma nu?
    vad menas med vaginit??
  • thia79

gissar att det är inflammation i slidan, vagin=vagina, -it=inflammation

• Pyzzlan
    karinALICEsonny skrev 2010-04-20 11:11:34 följande:
    vad menas med vaginit??
    Vaginit är mycket riktigt infektion i slidan/vaginan. Mina infektioner bölrjar alltid där och "vandrar" sedan över till urinvägarna om det inte behandlas i tid.

GV: Skönt att höra att allt är ok med bebisen! Det är ju ändå det viktigaste Vågade de sig på en gissning när den kan tänkas komma?
  • ia71

Hej tjejer!
    Har  som många andra fått besked om att jag bär på GBS. Min barmorska lugnade mig och sa att det viktiga var att jag inte väntade med att åka in om jag misstänkte vattenavgång samt att jag kommer få antibiotika vid förlossningen. FÖ inget att oroa sig för. När jag läser på trådarna här på FL så blir jag däremot orolig. Det verkar som man ska ta det på betydligt större allvar , eller?

Min förra graviditet slutade lite kaosartad då jag läckte fostervatten i 4 dygn utan att kolla upp det (trodde jag läckte lite kiss..) sen fick jag jätte hög feber och åkte in till förlossnigen. Sonens hjärtljud var påverkade, jag fick antiviotika och de satte igång mig snabbt. Efter några intensiva timmar föddes sonen men vi fick ligga kvar en vecka på bb/neonatal pga både han och jag hade en ordentlig infektion. Så här iefterhand tänker jag  att det måste ju vara så att det berode på GBS, eller? Både vattenavgången och påföljande infektionen?

Funderar oxå på detta som jag läst om att halten av bakterier spelar roll. Min GBS upptäcktes i urinen. Enligt min barmorska screenar de alla gravida i Lund med urin-odling. Är det "farligare" om GBS upptäckts i urinen?
    Många frågor - nån som orkar svara...

• Birry

Intressant att det är fler som haft höga halter GBS utan symptom. Vad sjutton gör man då för att undvika att bebis kommer för tidigt? Någon som har råd inför läkarbesök i morgon? Ska jag kräva odlingar från andra ställen (vagina/tapp) eller är det meningslöst?

Pyzzlan - skrämmande (men viktigt!) att höra att du var neg bara fyra dagar innan vattnet gick. Då faller hela min "odla ofta"-teori som jag tänkte framföra till läkaren i morgon.

ia71 - jag är bara "nybörjare " i tråden, men som jag förstått det så är halten GBS i urinen ett mått på hur koloniserat "hela området" är. Dvs, mycket i urinen = förväntat att man har mycket i vagina (och på tappen?). Tydligen är läkarna inte så förtjusta i att odla från vagina/tapp, ska fråga i morgon och se om jag får ett vettigt svar. (Mitt vatten gick pga GBS i 28+6, så det kan absolut vara en orsak till det. Och din bebis infektion också, be att få ut journalen så att du kan läsa om de gjort odlingar på honom och dig)

gulligavera - skönt att bebis mår bra, hoppas att du slipper vänta allt för länga på henom!

• Pyzzlan

Birry: Det är nog ingen dum ide att odla fast man inte har symtom, speciellt i tredje trimestern. Mina infektioner sitter sgs alltid i vaginan, det är sällan det hinner gå så långt att det sprids till urinvägarna innan behandling. Jag skulle påstå att UVI och vaginala infektioner inte har ett klart samband utan båda skall odlas separat.

De enda tips jag kan ge för att förebygga/förhindra infektioner (som kan leda till tidig vattenavgång) är följande: tranbärssaft om man har känningar i urinvägarna, mjölksyrebakteriekapslar via munnen dagligen och mjölksyrekapslar vaginalt 2 ggr/vecka. På det sättet håller man PH-balansen på en sån nivå att bakterierna har svårt att börja växa.

Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*