Sytråden spinner vidare - lila tråd
Och GOBLIgoblis tips till kantbandaren använder jag numera dagligen. Har inte sytt på ett kantband enligt original en enda gång de senaste månaderna. Det blir snyggt som sjutton!
Nu behöver jag hjälp att tänka till! Jag skall göra tags att fästa på mina plagg. Men vad behöver jag ha på dem? Jag kommer använda mitt visitkort så kontaktinfo kommer finnas, på andra sidan skall jag fästa klisteretiketter med varans namn samt tvätt-och torkråd hade jag tänkt. Men mer då? Behövs det något annat? Kanske tygets materialsammansättning?
Jag tror minsann att det är min lista med mått för midjemudd & benmudd som florerar runt. Så jag kan svara att midjeresåren definitivt skall vara betydligt längre än muddmåttet. I stl 98 (som min minsting har) sätter jag en resår med omkretsen 46. Klipper dock till den 48 cm och lägger ändarna omlott och syr ihop med zigzag.
Då är resåren 4 cm kortare än hand midjemått och det brukar bli perfekt.
Sedan listan skrevs har jag ändrat och numera är det väl först från stl 110 jag brukar sätta resår. I övrigt extra lång mudd. Ibland får även större storlekar lång mudd, men då får man se till att göra mudden ganska tight så de verkligen sitter uppe.
Nej, nu är det dags att sätta knappar på bodys igen. Vore skönt att bli färdig idag