Tjej 83 skrev 2010-03-09 14:35:31 följande:
mer frågor, bra tråd med proffs skillnad på Jny och mjukatygers jersey? enfärgad?skiljer på bredd o pris såg jag, men hur är tygerna?
Kan svara nu eftersom jag precis idag har sytt i både fordonstyg från Mjuka Tyger och JNYdesigns husvagnssemester samt stjärntyg, alla tygerna i jersey med lycra. Tycker dock att JNYs är "formstabilare", d v s den känns inte lika sladdrig trots att tygerna är lika tunna och båda är förtvättade/torktumlade ja hela fadderitten. M a o, jag tycker JNYs är lättare att sy i.
sarahl skrev 2010-03-09 14:25:56 följande:
Mari78- jag läste någonstans tror det var på din muddmåtts lista att du sätte resår från strl 98. vilken bredd använder du då och gör du mudden så man inte viker ner den om du förstår mig? syr du fast den på någe vis?
Det är faktiskt olika. Men jag brukar ta 3-4 cm bred resår och gör "resårkanalen" av muddtyget ca 5 cm bred (x2 såklart när den klipps/skärs till) inkl sömsmån. Resåren ligger fritt i kanalen men brukar "fästas" med en namnlapp fram och med en liten söm bak för att inte snurra runt hursomhelst. Ibland väljer jag att göra en bred mudd men syr av den på halva höjden (med elastisk trippelraksöm) så resåren får lika lite utrymme som i den vanliga kanalen. Och ibland gör jag helt enkelt mudden smalare och skippar resår ändå, det beror helt och hållet på muddens beskaffenhet.