lindalake skrev 2010-05-02 23:53:19 följande:
plura: det är säkert undertråden som spökar. Kolla så det inte är en massa ludd i spolhuset. Den kanske inte var rätt trädd heller? Man brukar ju bara kunna reglera pressarfotstrycket och trådspänningen...funderar lite om det är så att trådspänningen reglerar övertråden? får för mig att det är undertråden men det kanske inte alls är så. För det finns ju bara en ratt för trådspänning... äsch, det måste ju vara "övertråden" som man justerar, den sitter ju i anslutningen till brickorna. Den har ju öht ingen kontakt med undertråden ju! fan, va korkad jag känner mig nu. men bra att jag kom på mig
Ratten på sidan eller ovanpå maskinen (det är de vanligaste placeringarna) reglerar övertrådsspänningen. På min spolkapsel till undertråden finns en skruv som man kan vrida lite på för att justera undertråden, men det skall helst undvikas. Ett test för att se om undertråden är rätt "spänd" är att hålla i tråden när spolen är i kapseln och ryka till lite lätt, då skall tråden spolkapseln sjunka lite stegvis neråt. Åtminstone för min maskin, en PFAFF 2034.