-
-Ja fast det var ju en lösning det medLallan skrev 2010-11-09 18:45:38 följande:Jag gav upp och skarvade istället!
-
Fin pyjamas, har nog varit in på din blogg nån gång förut -kände igen kattenTiLo skrev 2010-11-09 21:08:44 följande:
har premiär sytt mitt första plagg på väldigt många år! Det blev en pyamas i flanell tyg från ohlssons. Möstret gjorde jag om från ottobres senaste tidning. Gillade inte den stora rumpöppningen utan gjorde hela bakstycken istället. Det var inte helt lätt att följa beskrivningen men jag klurade ihop den själv ändå. Känner mig nöjd. Dock blev den precis lagom till Liten som är 9 mån trots att jag gjorde strl 80. Enligt måtttabellen ska hon ha 75 som störst. Men så är det väl altid med nya mönster innan man har provsytt. Känner mig iaf nöjd med resultatet.
Om någon mot förmodan skulle vara intresserad av en bild så finns det i min blogg. www.lantlivmedbarn.blogspot.com Det är ingen renoldad sömnadsblogg utan mest en vardagsblogg med allt möjligt onödigt vetande.
Här är det värsta busvädret -perfekt sydag med andra ord -bortsett från att vi har ett födelsedagsbarn idag Som nog blir sur när han kommer hem från skolan, om jag sytt istället för att baka tårta -tror inte ens att jag kommer undan med en prinsesstårta i velour.
Nåja jag har "botaniserat" runt lite bland mina tyger och ser (trots att jag helst skulle vilja handla lite nytt) en hel del bra kommande projekt framför mig.
Det är inte bara av ondo att ha ett begränsat tygkonto -det gör, förutom mer plats i tygskåpet, att man får tänka till lite -och det kan ju aldrig skada -
Jepp så tror jag att det är -i rundvävt tyg.Pejgan skrev 2010-11-10 09:14:16 följande:Vad ÄR det? Är det när man skär kantband av trikå? Och i så fall skär man väl bara som en spiral?
-
Rundstickat heter det väl förestenplura skrev 2010-11-10 10:23:00 följande:Jepp så tror jag att det är -i rundvävt tyg.
-
Alltid i trådriktningen på "riktiga" kläder, sen gör jag inte alltid det till dockkläder ex -då pusslar jag hejviltuppochner skrev 2010-11-10 21:29:30 följande:Ni som syr i trikå, lägger ni ut mönstret lite på snedden för att undvika att sömmarna ska snurra sig?Har också, men bara lite.sarahl skrev 2010-11-10 21:58:57 följande:säker med ljus o lykta limegröna flodhästar från jofotex!
-
Hihi -vilken tur för mig, då får jag ha mina kvargewjyn skrev 2010-11-11 08:16:40 följande:Har PMat
Shit pommes jag behöver verkligen läggas in på avvänjningÅh bra servicesarahl skrev 2010-11-11 09:30:16 följande:igår kom mina tyger från znook, vad snabb hon var. jag glömde ju mina petrolfärgade elefanter o även så var det hål i mina vikingar! stor eloge till henne!
Är elefanterna lika fina i färgen som de ser ut att vara på bild? -
Trist jag gillade verkligen "bildfärgen".Pumpalicious skrev 2010-11-11 09:49:13 följande:Jag hade faktiskt tänkt köpa petrol elefanter på mässan men blev besviken på färgen och avstod. Jag tyckte den var mörkare och grumligare i verkligheten
Har tänkt sy tröja till båda yngsta och mig i samma tyg. Det tyget hade ju blivit perfekt annars -barnsligt motiv med lite vuxen färg.
-Jaja det löser sig nog -
Byta dragkedja i fodrad (köpt) vinterjacka, nån som gjort det?
Äldsta sonens vinterjackas dragkedja har gått sönder, ej nån bytesrätt då den nog klämts sönder i bildörren kanske *funderar*
Tittade på jackan nu och man måste ju sprätta upp typ hela jackan för att komma åt. I ärlighetens namn så ser jag ju inte en enda söm då jacka och foder är vändsytt.
Hur sjutton gör jag?
Även om ni aldrig bytt så kanske nån kan ge nåt tips, om ni tittar på hur era egna jackor är sydda.
Vill inte köpa en ny -
Ok tackMimmi 71 skrev 2010-11-11 10:35:46 följande:Du får sprätta sidsömmen på fodre för att komma in. Sedan syr du i dragkedjan för sist nästa ihop fodret (eller om man är lat som jag sy med maskin) igen.
Ska göra en djupdykning bland dragkedjorna (hoppas hoppas jag har rätt längd)
Sen blir det att ta till stora sprättkniven -skönt att man alltid har nåt att göra -
Åh tänk om jag också tycker det, undrar om man kan beställa tygprover från henne?diggling skrev 2010-11-11 10:14:50 följande:Tack! Ska prova nu när jag syr ihop sidan. Sänkte PFT och det blev iallafall bättreJag tycker både elefanterna och grodorna är finare i verkligheten.plura skrev 2010-11-11 09:48:09 följande:Är elefanterna lika fina i färgen som de ser ut att vara på bild?
-Smaken är som baken som sagt -tur!