Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - lila tråd

madebyinferno skrev 2010-07-23 14:19:02 följande:
    hur för jag över pengar från banken till paypal-kontot egentligen??? ID siffrorna som ska skrivas in får ju inte plats i rutan för meddelande??
    Jag har istället kopplat PayPal-kontot till mitt vanliga konto så pengarna dras igenom PayPas direkt på kontot. På så vis så slipper jag ha pengar "liggande" på PayPal.
  • Mimmi 71
    Ser jättefin ut! Välkommen hit säger jag också

Ett litet råd om karborre - det som är självhäftande skall man inte sy fast också. Klistret kan fastna på nålen och följa med ned i maskinen och skada den rejält.
  • Mimmi 71
    plura skrev 2010-07-24 09:55:04 följande:
    Puffar min egen fråga innan den hamnar för långt bak
    Kan du inte ha ett lite glattare tyg på ärmarna men jersey i själva jackan? Det brukar ju vara armarna som är svårast att ta på utan att tröjan eller det inunder kanar upp.
  • Mimmi 71
    plura skrev 2010-07-24 10:13:47 följande:
    Smart! -vilken tur att jag kan fråga här, när jag inte kan klura ut sånt själv

Håller med om "hemsytt för liten och stor"

Jag är sugen på att sy, men kommer inte riktigt "till skott". Lillemannen sitter och tittar på TV, mannen spikar garage och det känns som om jag inte riktigt får ro att gå ned till källaren för att sy. Då hittar säkert lilleman på alla möjliga hyss (han är i den åldern så allt som inte man får är superskoj). Kanske skall jag flytta upp symaskinerna istället?
  • Mimmi 71
    madebyinferno skrev 2010-07-25 14:36:29 följande:
    Förslag på vad jag kan brodera eller sy och brodera till en grabb som fyller år (8år) inget avacerat dock eftersom den familjen inte lägger varken tid eller energi på presenter tillbaka men något vill jag ju ge iaf...

Funderar på en handduk med namn eller finns det något annat som är liiite roligare tro??
    Ja ett badlakan eller handduk är väl bra, inte så mycket arbete då man köper "halvfabrikat". Annars kan man ju göra likadant med en köpt t-shirt av billigt fabrikat - brodera något på.
    TeDrickaren skrev 2010-07-24 18:30:53 följande:
    Ahh du sitter i källaren och syr också....hur förvarar du dina tyger?? (vi ska flytta till hus med källare)
    Jag har alla mina tyger i en garderobsvägg. Som jag tidigare skrivit så skall jag måla den vit med några knoppar/krokar på så man kan hänga upp färdiga alster för beskådning och fotograferande. En av dörrarna skall jag måla med griffeltavelfärg för att kunna skriva handlarlista hos de man handlar av - en lista för Bibbi, Stoff & Stil osv. Det är ju inte alltid man kommer ihåg vad som fattas när beställningen skall skickas.
  • Mimmi 71
    ak74 skrev 2010-07-25 19:38:37 följande:
    Då kan jag tipsa om "Blackboard" på rulle. Det har jag köpt till min yngste son. Bara att klistra upp på garderobsdörren och enkel att ta bort om man ångrar sig. Köpte min rulle på Colorama för hela 53 kr (tror måtten var 40 x 150 cm) Tavelkritor ingår
    Åh, det låter ju intressant! I och för sig så har jag ju redan köpt färgen, men är det mindre arbete så kan ju färger få stå till sig ett tag
  • Mimmi 71
    plura skrev 2010-07-29 10:09:59 följande:
    Sy ihop sidan och ärmen på en gång -hur gör man det med overlocken?
    Ja alltså hur får man till övergången mot ärmen. Har sytt på vanliga maskinen nu bara för att jag inte kommer på nåt bra sätt att sy med ol på.
    Har tittat lite på Youtube för att försöka hitta nåt knep -men det finns ju hur mycket som helst, så man hittar inte det man söker. 
    Om det är själva "svängen" som är problemet så är det ju lite speciellt att sy med OL om man inte är van. Knepet med alla "svängar/böjar" är att sträcka tyget istället för att försöka svänga med OL.
  • Mimmi 71
    plura skrev 2010-07-29 10:31:49 följande:
    Mmm tycker att det knövlar -men det är väl övning som gäller och den får jag ju inte när jag "fuskar" och syr på vanliga maskin
    Blir ju mycket bättre om det är overlockat än sicksackat -så jag får väl ta och lära mig -synd bara att man inte hinner sitta längre stunder framför maskinerna.
    Träning ger färdighet - så trist är det.
  • Mimmi 71
    Lallan skrev 2010-07-29 13:40:22 följande:
    Nu är det verkligen kors i taket! JAG har plockat fram lite tyger och mönster och ska till att klippa ut lite smått. Förväntar mig inga storverk just nu men det är helt klart en början
    Härligt!

Är också sugen på att sy lite till, det har ju dock blivit ett och annat (men inga mängder) det senaste. Har kommit så långt så jag har vänt ut och in på lillemannens "utanpå-tröja" så att jag kan rita av ett mönster. Det går sakta men säkert framåt Kanske kan jag få till ett mönster under dagen för att sy lite imorgon bitti. Morgonmänniska som jag är så har jag bäst kreativitet tidigt på dagen.
  • Mimmi 71

Åh, så härligt! Idag har jag haft sömnadsdag. En hel del har än så länge blivit producerat och mer är det tänkt att bli 4 utanpå-tröjor, ett par shorts, ett par jeans och ett par mjukisbyxor än så länge. Men jag är inte nöjd förrän en t-shirt, ytterligare ett par jeans och några kalsonger är producerade. Dessutom skall ett linne till min svägerska bli klart innan vi åker till kusten imorgon.

Så himla roligt det är att sy!!!!!!

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd