diggling skrev 2010-11-09 21:57:44 följande:
Fin pyjamas! överlag är ju Ottobres mönster väldigt vida.
"Trikå är samlingsnamnet för olika slags stickade tyger. Det som utmärker trikå är att det är töjbart både på längden och bredden.
Det finns olika sätt att sticka trikåer på, de tre vanligste är singeljersey (kallas oftast enbart jersey), interlock samt ribbstickning (kallas även muddtrikå).
Singeljersey har en tydlig avig och rät sida. Kanterna brukar rulla sig när man klippt i tyget. Det kan gå maskor i tyget (fast jag tycker inte det är så ofta det händer om tyget är av bra kvalitet). Bra på att behålla formen vid användning. Bra till plagg som ska tåla lite mer och hålla formen. t ex t-shirt, shorts, underkläder, klänningar
Interlock har en avig och rättsida som är väldigt lika. Kanterna förblir släta när man klipper. Tyget har oftast ett bättre fall än singeljersey och ribb. Det går inte maskor i tyget. Får lättare noppor än singeljersey, men kan undvikas om man tvättar försiktigt (se mer nedan). Är mjukast att ha på sig av de tre sorterna. Håller formen bra. Bra till plagg som ska ha snyggt fall och vara mjuka och sköna. T ex eleganta t-shirts, shorts, klänningar, underkläder, pyjamas."
tack nu ska jag skriva upp detta så jag slipper undra mer sen.