• Isanje

När tycker du att man är FÖR ung för att bli mamma??

Bara nyfiken

• Svar på tråden När tycker du att man är FÖR ung för att bli mamma??
  • Saarraa

Ska jag säga en ålder så tycker jag att allt under 18 år är för ungt.

MEN, alla är olika och en 16-åring kan vara mer mogen och redo för ett barn än vad en 30-åring är. Men i det stora hela så tycker jag att under 18 år är för ungt.

Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • Näbbmusen

Jag tycker inte att det går att sätta en ålder på förutsättningar och mognad!
    Däremot är över 18 år att föredra enligt mig!

Jag var själv 19 år när jag fick första..

• Ruggugglan

En svår fråga. Det finns mogna 16åringar och omogna 30åringar. Det handlar helt enkelt om personens mognad, och om hur livet ser ut.

• Mandarina

Tycker man ska ha passerat 30-sträcket innan man skaffar barn.

• Ruggugglan
    Gulletroll skrev 2010-07-17 11:46:31 följande:

Tycker man ska ha passerat 30-sträcket innan man skaffar barn.

Varför?

Ska man se det biologiskt, så är kvinnan som mest fertil under 30år.
  • Mandarina
    Sandra Michelle skrev 2010-07-17 11:49:36 följande:
    Varför?

Ska man se det biologiskt, så är kvinnan som mest fertil under 30år.
    Handlar om att man ska ha personlig mognad, både intellektuellt och känslomässigt. Att man ska ha upplevt och varit med om en del ( nu pratar inte jag om grejer/situaioner utan mera om att ha genomgått känslomäsiga saker ) samt hunnit landa i sig själv o funnit trygghet.

Visst kan olika människor befinna sig där i olika åldrar men jag tycker att det känns som att 30 idag är det nya 20....att det lixom gör trögare för folk att utveckas.

Min personliga åsikt.
  • Ruggugglan
    Gulletroll skrev 2010-07-17 12:07:17 följande:
    Handlar om att man ska ha personlig mognad, både intellektuellt och känslomässigt. Att man ska ha upplevt och varit med om en del ( nu pratar inte jag om grejer/situaioner utan mera om att ha genomgått känslomäsiga saker ) samt hunnit landa i sig själv o funnit trygghet.

Visst kan olika människor befinna sig där i olika åldrar men jag tycker att det känns som att 30 idag är det nya 20....att det lixom gör trögare för folk att utveckas.

Min personliga åsikt.
    Mycket av det du beskriver kan du ha innan du är 30år. Så det är mer person från person. Men jag håller med dig om att det verkar ta tid att växa upp och mogna till sig idag.
  • Ana Jessica
    Sandra Michelle skrev 2010-07-17 11:30:57 följande:
    En svår fråga. Det finns mogna 16åringar och omogna 30åringar. Det handlar helt enkelt om personens mognad, och om hur livet ser ut.
    Håller med... Fick nu en liten bebis när jag var19 ...Skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag valde nåt annat... Skulle aldrig kunnat få träffa min lilla prins... men som sagt  alla är olika så det beror mest på personen sen är det omgivningen och situationen som man bor i som påverkar mycket... Men de finns några procent kvinnor som är över 30  och som man skulle aldrig kunna kalla en bra mamma...
  • MrsEnglund

Man är tillräckligt gammal att få egna barn om man är mogen nog att kunna ta hand om dem själv och inte låta mormor/farmor ta hand om dem.

Sen är det ju bäst för en själv om man hunnit gå ut skolan och har hyfsad ekonomi. Det är påfrestande ändå att få barn.

• Jokkan

Enligt mig handlar det inte om ålder, då vore allting för enkelt. :-P

• Kimona

Man är för ung när man inte har sitt eget boende, ett fast förhållande och en stabil ekonomi.
    Det finns ingen specifik ålder, men lättast får man dessa saker efter studenten

• Louvre
    Kimona skrev 2010-09-05 01:47:38 följande:
    Man är för ung när man inte har sitt eget boende, ett fast förhållande och en stabil ekonomi.
    Det finns ingen specifik ålder, men lättast får man dessa saker efter studenten

Ja precis, det finns ingen specifik ålder. Men en tillräckligt mogen (och smart) person ser till att ha god ekonomi, eget boende och framför allt en partner som också vill ha barn

Prinsessmor <3
  • Bollen2

Beror väl på. Men enligt min åsikt är det bäst att inte skaffa barn innan man gått ut gymnasiet.

Svar på tråden När tycker du att man är FÖR ung för att bli mamma??