Inlägg från: Mary Jo |Visa alla inlägg
  • Mary Jo

Vi som har barn med spalt del 15

Älskadeungar skrev 2011-03-16 21:47:06 följande:
    Om nu inget går fel.. Så är det äntligen min flickas tur för läpp-plastik imorgon. Glad 8,5 månad är hon så det känns verkligen som det är på tiden. Två operationstider avbokade tidigare pga sjukdom så detta är tredje tiden och nu hoppas jag inget går fel. Och nu är jag nervös..

Hur mådde era barn efter? Hur lång tid för dem att komma igång med mat och vanliga rutiner igen? Hon ska ju "bara" fixa läppen, har inget i gommen, men jag förstår ju att det kommer vara lite jobbigt ett tag.

Ha en bra kväll!
    Det är ju lite olika hur barnen mår men för Vilja var det inga problem. Hon var 3 månader och nån timma efter operationen låg hon o gurglade och skrattade igen. Använde alvedon ett tag. Det jobbigaste var nog manschetterna hon hade runt armarna efteråt. Men dom tog jag bort ganska fort och höll koll på henne istället.
    Just då åt hon ju bara ersättning men det gick då jättebra med allt på en gång.

Lycka till imorgon!
  • Mary Jo
    Älskadeungar skrev 2011-03-17 06:25:08 följande:
    Tack för ditt svar! Våra flickor är lite lika (jag har läst din blogg och sett de fina bilderna på henne :) så då hoppas jag att det går så bra för våran lilla med! Jag tänker samma om manchetterna, våran tjej går ju utefter saker och är på språng, hon blir nog galen med de på. Nu är vi hemma båda två så då får vi turas om att passa..
    Tack! Ja,det kommer nog gå jättebra!
  • Mary Jo
    The Maria skrev 2011-03-17 15:03:10 följande:
    Jag gjorde så här. paaventyr.wordpress.com/2011/03/17/264/ Jag hoppas innerligt att någon av er andra också kan hjälpa till!
    Jag gör ett snabbt blogginlägg,Vilja´s op är också jättelyckad. :) Klart hon ska få se att hennes barn också kommer att få ett fint resultat!
  • Mary Jo
    Älskadeungar skrev 2011-03-19 09:34:20 följande:
    Åhh, jag förstår precis vad du menar.. Min tjej vill gärna äta på allt!! Jag tänkte också att det är bättre att hon har mancetterna precis hela tiden. Men hon är ju klurig och försöker hitta på utvägar. Vi har redan lagat dem flera gånger, så jag är glad om vi kan klara en vecka.. ;)

Var gjorde ni operationen? Vi har inte blivit tillsagda att tejpa, medan jag hört om flera andra som gjort det. Man brukar ju säga att ärren blir finare ju längre man tejpar.. Opererades själv för två veckor sen och sjuksköterskan där tyckte att jag skulle tejpa åtminstone i flera veckor, och då sitter mina ärr på benet. Kanske borde ringa avdelningen och fråga om det..??
    Va?Varför ska ni inte tejpa? Det är ju ett ärr i ansiktet och det är ju jätteviktigt att ärret blir så fint som möjligt. Vi tejpade i 3 månader. Köp tejp på apoteket och tejpa!
  • Mary Jo
    aihpoz skrev 2011-04-24 16:16:29 följande:
    I fredags föddes Elias och är helt spaltfri,känns skönt att slippa gå igenom allt det en gång till.
    Grattis! Vad skönt att att han var "hel" !
  • Mary Jo
    EmmaVendela skrev 2011-08-11 22:11:37 följande:
    Hej allihopa! Vad glad jag är att jag hittat hit  :).

Vi fick vår dotter Vendela i januari som föddes med höger sidig läpp och käkspalt, med en ganska utdragen näsa. Vendela opererade läppen och korrigerade näsan i april. Fick då höra att näsan var lite svår.
    Men efter operationen såg det så fint ut, och jag förstod inte hur kirurgen lyckats korrigera allt så bra.

Men näsan sjönk väldigt mycket och är fortfarande platt på spalt området. Jag undrar om det är vanligt att näsan sjunker så mycket. Och om de kommer att korrigera näsan, och när i så fall?
    Kan inte hitta någon bra information, och frågade dessvärre inte så mycket innan och efter operationen.

Var fortfarande i chock tror jag på första mötet. Och hade nog inte hunnit smälta eller förstå att Vendela föddes med spalt. Då det var helt nytt för mig. Och en massa känslor, frågetecken och oro tog över.

Men är nu så orolig att hon ska bli retad för henne lite platta näsa på höger sida när hon börjar skolan.

Hej!
    Vilja´s näsa sjönk också in igen,jag själv tyckte att den hade sjunkit jättemycket och tänkte att det skulle opereras men plastikkirurgen var jättenöjd och sa att den sjunker lite grann.
    Vilja ska själv få bestämma om hon vill operera sig mer eller inte.

Var inte orolig över att hon kommer bli retad,jag tror inte barn bryr sig så jättemycket iaf. Ibland brukar andra barn fråga varför Vilja har ett ärr på läppen och då brukar jag bara säga att hennes läpp inte växte ihop när hon låg i mamma´s mage och fick operera den när hon hade fötts. Dom brukar inte undra så mycket mer..
    Men såklart ska du vända dig till läkarna om du är jätteorolig.
  • Mary Jo
    Amwi skrev 2011-08-25 22:01:46 följande:
    Hejsan.

Har kikat in här förut och läst ... men nu tänkte jag presentera mig lite.

Vi fick en son, Abbe, i februari i år som föddes med högersidig läpp, käk, och gomspalt.

Han opererade läppen i mitten av Juni nu i sommar i Umeå av Jenny Cajander och i samband med det satte de rör i öronen. Själva läpp-operationen gick bra och läkte fint. Kan tycka han är lite stel/hård just över ärret, men så kanske det är ett tag? Han hade sina manschetter i fyra dagar, sen fick han vara utan. Det gick alldeles utmärkt.

Vad gäller rören i öronen, så vet jag inte om de hjälpt så värst mycket. Sen den dagen har hans öron kladdat konstant. Vi har fått topsa hans små öron från klumpar och kladd minst 1-2 gånger om dagen. Då pratar vi inte bara lite gult på topsen... utan flera tops med kladdklumpar. Efter kontakt med koordinatorn om det verkligen skulle vara så här, tog vi kontakt med vårdcentralen. Odling togs på andra besöket där och han hade svamp och bakterier i ena örat varpå vi skulle droppa med ättiksyra i 14 dagar. Senare fick vi remiss till öron/näsa/hals i Umeå då kladdandet inte slutat och där har vi nu varit två gånger och fått hans öron sugna (säger man så?). I morgon förmiddag är det dags igen. P.g.a. allt kladd som varit har han fått hörselgångsinflammation i ena örat. Det såg lite bättre ut sist vi var där, så jag hoppas det börjar vända nu. Terracortrilen hoppas jag har gjort ett bra jobb nu. Blir det trots lokal behandling med Terracortril och sugning/rengöring inte bättre, måste han nog ta bort rören till slut. I sådana fall i samband med andra operationen som verkar bli i oktober.

Är det någon annan som har haft problem med "kladd" efter att ha fått rör i öronen? 

Som lite övrig info, aå använde vi Medela's Special Need's nappar tills han var runt 3½-4 mån gammal. Då provade jag napparna från Dwenger istället då jag tyckte Medela's gick sönder så fort. Säkert handhavandefel, men ändå. Lite extra bök att fippla med ventilen oxå. Men de här andra napparna tycker jag är kanon. Nu är han ju dessutom större och hjälper gärna till att krama på nappen och trycka i sig maten lite fortare. Hålen har jag gjort med en håltång, minsta pinnen. Tycker de blivit för små annars och latex'en drar ju ihop sig så det försvinner nästan. Får se om han kan lyckas med någon vanlig napp efter att han opererat mjuka gommen. Annars funkar ju de här med de flesta flaskor.

Han äter gröt och har börjat så smått med mat. Ingen har sagt något om att det var "bra" att vänta tills efter operation nummer två. Verkar vara olika frå sjukhus till sjukhus osv. Hur som helst, koordinatorn vi har här i Norrland och läkarna på NUS har varit toppen!

Finns det fler här med LKG-barn i Norrlandstrakten?
    Själva bor vi i Lycksele och det vore trevligt med nya bekantskaper att dela vardagen och frågor/tankar med rörande LKG.   

Hej Hej!
    Sofia heter jag och har en dotter,Vilja,på 1 ½ år som är född med högersidig läpp och käkspalt. Hon är också opad av Jenny!
    Angående ärret så brukar det vara lite stelt och först efter ett halvår blev det bättre på Vilja.

Vi bor i Luleå!
  • Mary Jo
    Sannana skrev 2011-09-15 20:18:11 följande:

Hej allihopa!

Jag har en dotter född med gomspalt, 4 år gammal. Allt har fungerat bra med operationer, tal osv och idag är det knappt något vi tänker på längre.

Nu är jag gravid igen och tankarna börjar komma, tänk om nästa barn också har LKG. Ingen större katastrof, men visst slipper man helst operationer med allt vad det innebär. Vi har ingen i släkten med LKG vad vi vet. Hur stor är risken att ett syskon får det? Ni som har fler barn med LKG, finns det även hos andra släktingar?

Någon som har lust att dela med sig av erfarenheter?

Hej! Jag gick precis in i gruppen för att skriva ungefär samma. Gravid i v.13 med andra barnet. Har en dotter på 1 1/2 som är född med högersidig läpp och käkspalt.  I våran släkt finns det ingen annan med LKG.
    Ja,så jag undrar också..

Ni andra i gruppen som fått syskon, har det också fötts med spalt?  
  • Mary Jo
    HZCEk skrev 2011-09-15 21:10:32 följande:
    Hej alla! Jag är själv född med gomspalt för 23 år sedan. Har ni funderingar kring livskvalité eller så får ni gärna fråga mig. Jag var ett öronbarn och detta kopplades samman med spalten. Blev hörselskadad på båda öronen men är sedan halva livet normalhörande! Läkarna idag är makalösa.

Jag har tre äldre syskon och ingen av dem har spalt. Ingen i släkten heller som vi känner till. Nu försöker jag och maken skaffa barn och självklart tänker jag på att det är ärftlgt. Förut fick jag höra att det var 4% risk att jag fick spaltbarn men om ett syskon har spalt är det 6% risk. Det är ärligt talat inte så mycket. Någon som har andra siffror?

Lycka till i spalt-världen!
    Hej! 
    Det var dom siffrorna jag har läst på internet också. :)  Lycka till! Hoppas ni ett plus snart!
  • Mary Jo
    aihpoz skrev 2011-09-16 19:41:21 följande:
    Jag har enkelsidig läppspalt,min gammelmorfar hade total lkg och våran första son fick precis lika som honom.Nu kom andra sonen i april och han har inte spalt.Bad om ett extra ul för att kolla det och sen gjorde vi ett 3d privat.
    Ja,jag tänkte på dig när jag blev gravid. Tänkte på din 2:a som inte var född med spalt :) Trist att man inte kan göra 3d privat här i Luleå. Vad sa dom när du bad om ett extra ul? Var det inga problem? Ska ringa på 2 veckor och boka tid för ul. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Men dom kanske bara kan kolla lite extra under RUL.. 
  • Mary Jo
    aihpoz skrev 2011-09-17 20:08:51 följande:
    Hehe jaså du gjorde det..Säg att du vill ha ett utvidgat/utökat UL när du ska boka tid.ENda skillnaden egentligen mot ett vanligt är att det då är en läkare som går igenom hela barnet och inte en bm.
    Men jag har för mig att det går att göra 3d där uppe,min kusins kompis gjorde det.
    Jag litar dock inte på vanliga ul eftersom att det blev missat med liam trots att det var en läkare som tittade,kan ju missas även på 3d såklart men det är ändå så mycket bättre bilder plus att man verkligen ser själv.
    Med första sonen hade vi två ul och det var inget problem att boka in det,nu fick vi träffa en läkare direkt för att prata om det som hände med förra och då bokade han in ett utvidgat direkt så då hade vi bara ett,förutom det vi gjorde privat.
    När vi väntade Vilja så fick vi göra 3d under rutinultraljudet,vi frågade bara.(Fast hennes spalt syntes inte)  Tror att det kommer vara en läkare från början som går egenom ultraljudet och inte en barnmorska( bara för att jag är tidigt gravid efter en gastric bypass operation och dom måste kolla bebisen noggrannare) så jag kanske kan slå massa flugor i en smäll! :).... kanske finns nån privat som gör 3d ultraljud här. det måste jag forska vidare på. tack för ditt svar.

• Mary Jo
    The Maria skrev 2011-09-18 15:26:39 följande:
    Jag kommer ju att ha två spaltbarn inom en månad. Jag sa till min barnmorska att jag ville att dom skulle specialkolla på rul och hon skrev in det i remissen till ultraljudsavdelningen.
    Grattis till tjejen i magen! Pratade lite med min barnmorska om mina funderingar under inskrivningen men hon tyckte bara att jag skulle ta det med dom på ultraljudsavdelningen när jag ringer för att boka tid. Får nog helt enkelt fråga då. Inte många veckor kvar tills jag ska dit så! 

Men dom såg alltså en gomspalt på din tjej nu? Hade för mig att det var svårt att se gommen. Men "skönt" att veta vad som kommer. Det är just därför jag skulle vilja veta. Så man är förberedd.  
  • Mary Jo
    Amwi skrev 2011-10-06 21:13:41 följande:
    Hallå allihopa.

Frågvisa Lisa i farten igen.

Mjuka gommen opererades för lite drygt en vecka sen nu och som jag har förstått det blir det vitt i gommen när det läker. Men hur vitt kan det vara?

Där spalten nu slutar, i skarven till hårda gommen (eller hur sjuttsingen man nu ska beskriva det) där är det väldigt vitt/gulvitt. Ser inte så fräscht ut, skulle kunna likna det med nå mögelaktigt. 
    Det ska alltså vara så här? Tycker det ser lite läskigt ut när man får sig en glimt och ändå kan jag inte låta bli att kika. Han verkar oberörd och äter  utan problem iaf.

Finns det nån gång man ska bli orolig?
    (Förutom om de får feber och påverkade på så sätt.) 
    Nu har min tjej inte gomspalt så jag har ingen egen erfarenhet av det men jag har läst att det kan vara väldigt mycket vitt när det läker. Alltså ett tjockt lager.

Men sen så tänkte jag bara på en sak. När jag hade opererats i vintras fick jag bara äta flytande kost och fick svamp på en gång,vilket är vanligt om man äter flytande mat. Kan inte vara nåt sånt? Fast han kankske äter mat.. Men jag tror inte du ska vara orolig när han inte är påverkad.

Hoppas ngn annan kunnig kan svara!
  • Mary Jo
    sarajosefine skrev 2011-10-29 21:46:40 följande:
    Hej!

Vi har en son, snart fyra månader, som föddes med läpp- käk och gomspalt. Jag har en fråga som gäller barnförsäkring. Vi har fått beskedet från Länsförsäkringar att vi inte kommer få någon ersättning för något som kan ha med spalten att göra. Var det så för er andra också? Vad har ni gjort åt det? Hur ska man tänka?  
    Tecknade ni försäkringen efter att han var född?
    Det gjorde vi med våran dotter och det är så det funkar. Försäkringen täcker allt utom spalten. Går inte att göra så mycket..  
  • Mary Jo

Väntar ju nr 2 med bf 28/3-12 och i veckan var vi på ultraljud. Dom var så himla trevliga och duktiga och vi fick kolla efter spalt och vi såg en hel läpp
    Känns otroligt skönt..  

• Mary Jo
    HZCEk skrev 2011-10-29 22:00:04 följande:
    Vad skönt att den var hel!
    Ja,verkligen!  
  • Mary Jo
    Sabbe skrev 2012-01-07 21:39:02 följande:
    Hej!
    Tänkte i alla fall uppdatera lite här. På torsdag bär de av till Umeå för preoperativ-bedömning. Sedan måndag den 16/1 sker operationen av lillans isolerade gomspalt då även rör i öronen ska sättas in. Trots att vi nästan är framme vid opdatumet känns de mer avlägset än för ett halvår sedan ;)
    Uppdaterar när vi är på hemmaplan igen :)
    Stort lycka till! 
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15