• Tessou

Vi som har barn med spalt del 15

Jo, Örebro har också. Lite förvånad faktiskt att vi inte hamnade där, det är närmare.. men självklart är jag glad att vi hamna på ett större sjuk hus - känns mer säkert på nåt sätt.

ELIAS 090326
  • Tessou

Elias har också en framtand (uppe) som ser lite sne ut... betyder det att den nya tanden sen också kommer vara det.....? Dum fråga kanske...

ELIAS 090326
  • Tessou
    OneOfAKind skrev 2010-08-21 22:04:27 följande:
    I onsdags kom så lilla Ella till världen med buller och bång. Vänstersidig läpp och käkspalt samt öppen upp till näsan i gommen (antar att det är det som kallas hårda gommen?). Haft några tuffa dagar med mycket kräkningar som kommer upp och täpper igen så att hon inte kan andas. Ger ersättning på flaska samt pumpar lite men tänker sluta med det senare då jag hellre umgås med mina underbara prinsessor än sitter och lägger tid på att pumpa. Är i dagsläget rätt stressad över den nya situationen och behöver verkligen lite uppmuntran om att detta kaos kommer bli bättre för just nu lider jag med Ella som mest har ont i magen eller kräks.

Första mötet med LKG-teamet i Linköping på måndag.
    Grattis!!!
    ELIAS 090326
  • Tessou

Hej! Har inte skrivit på länge för jag har inte haft nåt att berätta!

Men idag fick vi papper på en tid till logopeden åt Elias - mitten av Oktober är det dags.
    Är väldigt nervös, jag tycker inte han pratar alls... Om han pekar å säger nåt så förstår vi å svarar, men ingen annan skulle nog förstå vad han menar...... Han säger inte ens mamma på riktigt åt mig som andra barn i hans ålder.

Vi va även till öronmottagningen idag och hon sa att han är helt klart en patient för att få rör. Hon sa att vi får göra som vi vill, men hon tyckte dock att vi kunde vänta. Hade han haft öroninflammation varje eller varannan månad hade det varit en annan sak... men han har haft 2 eller 3 detta år, och även om han petar sig i öronen behöver det inte betyda att han har ont. Han hade katarr i vänstra örat - som vanligt, det är oftast det örat det varit fel på.

Så nu är det bara å vänta å se vad logopeden säger om hans ''tal''....

ELIAS 090326
  • Tessou
    Gotland79 skrev 2010-11-03 08:54:27 följande:
    Hej är rätt ny på detta. Men när jag såg att de var fler som hade barn med gomspalt blev jag intrsserad. Har en tjej på 13månader som har nu opereras för gomspalt. Beskrivning är den samma om ni..Dom missade på bb undersökningen att hon inte hade något fel. Det gick ett dygn då som först kom dom på att något var fel eftersom hon int kunde amma eller suga på vanlig flaska..Då började det att snurra i huvudet på en och gråten kom..Att det skulle vara något fel på min tjej kunde hon inte äta nu vad skulle komma att hända.. Men fick bra hjälp från ks första gången vi var där mycket information.. jag gråt mer och mer såg bara den där stora operationen min tjej skulle få..Men åtet gick hon utvecklade sig precis som alla andra barn ätit bra. Klara till och med av barnmatsburkar från 1 år den mat vi lagade och så. Kom inte mycket genom näsan..

Men så nu förra veckan kom äntligen operationen som alltid funnits där fast allt gått så bra..
    H jag fick sån migrän när inskrivningen var alla teser som gjorde och just de där om att hon skulle sövas det var hemskt. Tur att vi var med både jag och min man annars hade det inte gått..Men det gick hur bra som helst helt underbara är personal och läkare på astrid lindgren dom är så goa och duktiga.. Vi fick åka hem efter 3 dagar bor på gotland..
    Men nu är det all passning efteråt inte stoppa saker i munnen..Äta mjuk mat..Det går bra köper barnmat burk från 4månader.
    Men oron är där hela tiden tänk om stygnen går upp tänk om vi måste göra om det.. tex hon hostar nu det går jag ofta och tänker på om de skull ha något med stygnen att göra..Hon får in fingrarna i munnen ibland men inte mer än till läppen..så tror de inte skulle vara något problem..

Men om nån läser detta och vill ge svar så man kan bli lugn vore det så snällt..Hon skall ha hanskar på till en vecka till sen är de lugnt..
    så finns de fler  som känner igen sig i mig hur tankar styr så snälla svara=) 
    Hej! Beklagar att de missade er dotters spalt... Samma med våran Elias, de upptäckte den då han var 2,5 dygn.... som jag kämpade med amningen men ingen brydde sig om att ta sig tid att hjälpa mig förrän då!

Jag var också rädd att stygnen skulle gå upp, men det är verkligen ingen fara.... Det är så lång in så det tror jag inte hon når. Se till att ge vätska efter matningen, Elias fick Nan-rester som fastnade i stygnen så det luktade illa i munnen. Vi åkte tillbaka efter någon vecka för att se om han fått svamp men det hade han inte..

Nu har vi bestämt att Elias ska få rör i öronen.... han har haft öroninflammation i Augusti, September och Oktober.... 3 månader i rad alltså! Han slutade med penicillinen i Söndags kväll å nu håller han på å pillar igen....... Hoppas hans mage inte hunnit bli förstörd för all medicin..... och hoppas rören hjälper!!
    ELIAS 090326
  • Tessou
    Gotland79 skrev 2010-11-09 21:13:44 följande:
    Hej igen ännu en nya frågor.. NU är det så att agnes har något tjockt vitt i gommen bland stygnen är det någon som kan svara på vad det är?? Om någon mat eller så fastnat??

Nu är det 2 veckor efter op visst skulle man ha märkt om stygnen skulle öppnat sig då, nu borde dom väl vara läkta?
    Imorgon skall hon få ta av sig skenerna så nu är det inte lika riksfyllt att få in några fingrar  i munnen utav misstag..och nappen skulle vi få ha i krisfall om de skulle behövas nu..

Dom sa inget om att hon skulle behöva opereras om.. Hur vanligt är det med gommspalt att behövs opereras 2 gånger??
    Hur lång tid tog det för er att ni hörde skillnad på deras tal?? Tycker agnes låter samma som förut..

Vill absolut inte behöva göra om op igen usch..
    Men skulle det nu vara så , så är det ju för hennes skull...Men det är iaf inget dom nämnt..Mamma som förstorar upp det mesta=(
    Nån som vill svara kram
    Elias hade också vitt vid stygnen, men det va bara att ge vätska sa de så försvinner det av sig självt. Vi tyckte att det såg ut som att det fanns ett litet hål kvar, men när stygnen försvann såg vi att det inte var så.
    ELIAS 090326
  • Tessou
    The Maria skrev 2010-11-14 10:10:34 följande:
    Stackars liten :( Verkar magen bråka? Min mage rasar alltid ihop vid pencilinkurer. Jag måste ta tabletterna med lite filmjölk eller yoghurt. Det behöver inte vara mycket men det skonar min mage rejält. Kan det vara något?
    Får lägga till November också nu.... Han har i höger öra denna gång (och dubbelsidig halsfluss...) Vi har inte gett honom så mycket mjölkprodukter, vi har trott att han varit allergisk men enligt proverna är han det inte.
    ELIAS 090326
  • Tessou
    lkgj skrev 2010-11-16 15:39:08 följande:
    Hej!! Idag va vi inne på ryhov för ett hörseltest på våran Jonna, som görs i mellan åt....Jonna hörde sämre på höger öra, så en öronläkare gick in å kollade, då såg han att hennes rör hade lossnat....
    Han sa att de görs inget åt de ifall inte nu Jonna ha ont å så....
    Hur länge har hon haft röret?
    ELIAS 090326
  • Tessou

Idag fick Elias tid för att operera in rör i öronen - 26 November, så det är nästa Fredag redan!
    Sa till sambon att när de tagit in honom å ska sövas så får han skjutsa ner mig på stan så jag kan kolla i affärer... Klarar inte av att gå runt, runt på sjukhuset å vara orolig även denna gång! Då är det bättre om jag shoppar på stan å får annat att tänka på!

Jag är jättenervös - även om det är en MYCKET minde operation än hans första... Vi ska vara där 7:35 och får åka hem runt 12:30 och allt är som vanligt efteråt - han kan träffa folk, åka på stan å vara i butiker, osv... Så vi åker väl till IKEA som vanligt å äter..

ELIAS 090326
  • Tessou

I Fredags fick Elias rör i öronen. Det gick fort som tur var, vi var helt klara på 2 timmar. Han blev lite groggy efteråt, spydde lite ''vatten'' också. Vilket var ovanligt att de gör.. Såg i Lördags att det hade börjat blöda, så vi satt på akuten i 2 timmar igår. Jag orkar inte med sjukhus, så jag åkte iväg och fixade de ärenden vi skulle gjort efteråt.

När jag skulle tillbaka till sjukhuset så blev bilen framför min påkörd av en som fick sladd. Jag tvärnitade och ringde 112 och fick förklara vart vi var. Gubben som åkt framför den påkörda bilen klev ur och försökte stötta den påkörda och väldigt chockade kvinnan.
    Mannen som körde den andra bilen var så nervös över vad som skett så han gick runt och rökte hela tiden - jag blev väldigt nervös av det, det rann ju ur en massa ''vätska'' ur bilarna. Dock var det spolarvätska, men det kunde ju varit bensin..... Det sa brannmännen också, att han måste sluta röka!

Jag var tvungen att vänta tills polisen kom så jag kunde lämna mina personuppgifter och vad jag hade sett. När jag kom tillbaka till sjukhuset hade de fått vänta på mig i 20 minuter (jag fick vänta på polisen i kanske 30-40 minuter) men det såg bra ut. Det kan tydligen börja blöda. Men fortsätter det komma blod om 2-3 dagar och framåt så ska vi till läkaren.

Är hemma från jobbet idag, är skum i magen... hoppas det inte är magsjuka igen....!

ELIAS 090326
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15