Vi som har barn med spalt del 15
Nu har vi varit på vårt första informationsmöte på Sahlgrenska. Jag blev otroligt besviken! Trodde man skulle få träffa hela teamet, att undersökningar skulle göras osv.
Vi var där i max 15 min. Och fick endast träffa plastikkirurgen.
Vi frågade om tejp och näskrok, och då sa han lite svävande att det är odontologernas jobb, jag skickar en remiss dit så får dem kolla på det...Så nu måste vi åka till Göteborg en gång till, för att de ska kolla på henne.
Känns som de borde ha kunnat boka upp allt sådant samma dag?
Hur hade ni andra det när ni var på ert första möte?
Vi fick i alla fall informationen om att första operationen sker vid 6 månader, då är det läppen som sluts samt mjuka gommen. Dock syr dem bara ihop läppen här, och kommer senare gå in och justera så muskler osv blir rätt.
Vid 2 år gör dem hårda gommen, och vid 8 år första käkoperationen.
våran son gjorde läppslutningen vid 6 månader, han har dubbelsidig så eg. skulle dom bara ta ena sidan först o 3 mån senare andra sidan o mjuka gommen, nu blev väntan längre ä tre månader så ja e glad att båda sidorna kunde slutas direkt. vår son skulle fått mjuka gommen fixad i maj/juni, men nu e det skjutet till september...pga att dom inte har inbokat så mkt ännu efter semestertiderna, för oss dröjer det extra då han ska bli op. på barnsjukhuset, o där är det fullt på operation, så det ska stämma med både plastiken o barnsjukhuset.
på tal om matning, n-j suger vanlig nappflaska, mam ultivent eller vad den heter, den där breda flaskan i flera delar. men han som pressar fram vällingen snarare än suger, men han har fått riktigt bra teknik o ät jätteduktig på att äta, nu äter han ju vanlig mat sen länge också. men han har problem med den saken av andra anledningar o ska nog få knapp på magen nu :/