Vi som har barn med spalt del 15
murreior: Oj vad skönt för er att op. blev av och att gått bra!
murreior: Oj vad skönt för er att op. blev av och att gått bra!
mumma84: Eftersom vi inte gjort hårda gommen än så har jag inget svar men är väldigt nyfiken på hur det gick för er annars? Vi ska på inskriving på torsdag.
Idag var vi på inskrivning och tyvärr blir Elsas operation inställd på måndag. Hon är hur frisk som helst men narkosläkaren vill inte söva henne eftersom hon hade en luftrörsinfektion för två veckor sedan. De vill att de ska gå 5-6 veckor efter en luftrörsinfektion innan op!!! De kan ju lika gärna inte kalla förskolebarn under vinterhalvåret då känns det som...
Nu finns det extremt få op. tider på Sahlgrenska så vi får vänta tills i maj. Bara att hoppas att op. blir av då! Står även på "stand-by" då vi har jättenära till sjukhuset och kan komma in med väldigt kort varsel.
Mest synd om storasyster faktiskt som sett fram emot att mormor och morfar skulle komma och passa henne!
Välkommen ni som är nya! Är inte inne så ofta så jag kan ha missat någon...
aihpoz: Elsa använder haberman-pipen som napp! Vi försöker sluta men men...
Välkommen Lingonberry!
Ring op. koorodinatorn och fråga vilket datum de planerar. Det brukar sätta fart på dem. Vi tillhör Sahlgrenska så jag kan tyvärr inte förmedla ngt nummer.
Min dotter har också enkelsidig LKG.
OK, totalt okunnig. Jag hittar den inte. Hjälp!
Majamamma: Precis som för oss då fast Elsa hade varit frisk från sin hosta i över två veckor. Ändå ville narkosläkaren inte söva. De tycker att barnet ska ha varit fri från hosta i 5-6 veckor! Hur är det möjligt med dagisbarn...
Ps. Rackarns att det inte var oss de blixtinkallade till er tid då. Vi står på superstand-by eftersom ny op-tid knappt finns!
Majamamma: Nä, de ringde inte oss. Däremot ringde op.koordinatorn i fredags och frågade om vi hade kommit överens om ny tid för hon hade inte skickat kallelse! Vi bestämde ny tid samma dag som vi ställde in op. så det sa jag bestämt! Jag nämde då att jag visste att er op. ställts in och undrade om de fått in någon annan till den men det visste inte hon för hon hade varit ledig. De har inte helt hundra koll nu.
Det är ont om op.tider eftersom det har kommit så många adoptivbarn på väldigt kort tid nu enl. opkoordinatorn.
Just ja, vi står på inringningslista också för vi kan komma med väldigt kort varsel eftersom jag har lätt att lämna jobbet (oftast) och vi bor 5-10 min. från sjukhuset.
Hej!
I måndags operarades minstingen för 3:e gången; hårda gommen eller restspalt som de kallade det på sjukhuset + ett nytt rör i örat. Operationen gick bra och väldigt snabbt. Vi lämnade narkosen halv nio och strax efter tio ringde från uppvaket och sa att vi kunde komma. Väl där vaknade Elsa extremt tidigt, redan efter 10 minuter vilket var ganska jobbigt för sen dåsade hon fram och tillbaka i fyra timmar! Väl uppe på avdelningen gick allt bra en stund, välling och fil slank ner MEN sen insåg hon tristessen med flytande föda och gormade efter "MACKA". Jösses vilken arg liten tjej... Både vad gällde maten och att hon inte fick åka hem. Varje gång vagnen rullade mot utgången var hon nöjd och tyst men när den vände tillbaka skrek hon.
På tisdag morgon skrevs vi ut och var hemma till lunch. Tyvärr drabbade Elsa av kräksjuka på tisdag kväll och var dålig i 12 timmar. Inte mycket intag av någonting.
Lyckan i hennes ögon går inte att beskriva när hon äntligen kunde få sin macka efter tre dagar!
Frejon: På Sahlgrenska fick vi en tidsplan när vi var där på vårt första besök.
My sweet shadow och The Maria: Vi märkte att Elsa somnade med habermanflaskan i munnen. Till sist lät vi henne bara ha själva silikon-pipen som napp. Den är ju jättemjuk och har inga hårda delar som vanliga nappar så den fick hon somna med.
Lite kuriosa: På Elsas dagis har den en av fröknarna en son i 35-40-årsåldern som är född med spalt. Hon tycker självklart att det är jättespännande att följa Elsas utveckling med operationer, tal osv. Varje gång jag träffar henne (nästan) så påpekar hon hur fin läppen är och att ärret knappt syns. Hennes son har odlat mustasch för att gömma sitt ärr... Det värsta är dock när hon berättar om tiden då han opererades. Då fick de lämna honom ensam på sjukhuset i 1 vecka!
Annars flyter livet på bra hos oss!
Välkomna alla nya förresten!!!
Grattis malan!
Idag var Elsa på efterkontroll efter op av hårda gommen för 1 månad sen. Vi hade upptäckt ett litet hål eftersom glass och annat lättflytande fortfarande kom ut. Dock inte alls lika mycket som innan. Läkaren sa att det var vanligt och att det korrigeras när de gör käkop.
Grattis Majamamma! Bor ni kvar ute på öarna? Måste vara lite halvstresseigt att passa färjan med värkar!
Majamamma: Kan rekommendera den här sidan för talträning och tecken som stöd. http://www.babblarna.se/ De använder den mycket på mina barns dagis främst för en liten kille med downs men även Elsa som behöver stimulans med konsonantljuden b, p, d. Alla barn bara fullkomligt älskar musikvideon! Man kan även lära sig enkla tecken och följa med i sagor.