Inlägg från: The Maria |Visa alla inlägg
  • The Maria

Vi som har barn med spalt del 15

Min gosse väntar också på operation på KS. April-maj hette det att det skulle bli. Just nu heter det att vi har en tid i slutet av maj men jag vågar inte tro att det blir då än. Vill ha det på papper först...

Ser att ni pratat arv och rul också... Ivan har total enkelsidig spalt. Jag hade dubbelsidig total spalt. Ivans spalt syntes på rul men jag fick komma tillbaka på ett ul till en vecka senare för att få reda på exakt hur stor spalten var. Dom kunde se hela vägen och konstaterade att även gommen är delad.

• The Maria
    Vädtkustmamma skrev 2010-04-14 20:03:41 följande:
    OK, totalt okunnig. Jag hittar den inte. Hjälp!
    Sök på gruppen "Alla vi som har underbara spaltisar".
  • The Maria
    79maria skrev 2010-04-19 21:28:12 följande:
    Åh, en FB-grupp, den ska jag ta och leta upp! Här hemma rullar livet på med en liten nyfödd krabat som kommit till familjen Edvard föddes i lördags förra veckan, på beräknat datum ...den enda dan som man inte tror att det kommer en bebis Så, nu har jag tre små grabbar här hemma. Fullt upp med andra ord. Gabriel opererades ju för en dryg månad sen och det har läkt fint. Han är fortfarande röd i ärren såklart, men det ser finare och finare ut hela tiden. Kändes skönt nu när Edvard föddes att det hann gå lite tid emellan op och nyfödd! Majamamma: Fy vad trist att op blev inställd Hoppas att ni antingen får en tid riktigt snart, eller att det dröjer till lite senare! Inte roligt att kombinera nyfödd och nyopererad
    Grattis till lillkillen! :)
  • The Maria

Jahaja. Koordinatorn på KS ringde mig idag. Ivans operationstid den 24:e maj är uppskjuten. Till i september. Operationen som ska (enligt KS själva) göras när barnet är 3-5 månader kommer att bli av när Ivan är 9 månader. Minst. Koordinatorn menade att ALLA läppoperationer skulle skjutas upp till efter sommaren men jag vet en som fått kallelse för läppoperationen och att det ska bli av om två veckor.

Nu har jag två frågor. Någon annan som gjort läppoperationen så här sent? Hur har det gått för er i så fall? Är det fler än min kompis som fått tid för operation (för att sluta läppen) här innan sommaren?

• The Maria
    JJL skrev 2010-05-04 18:51:32 följande:
    Riktigt trist att få operationen inställd när det är så tätt inpå. Man laddar ju trots allt upp inför op ett bra tag innan. Min Leo gjorde läppop när han var 7 månader på KS. Han skulle ha gjort den i Augusti, men blev av i December. De har verkligen fullt upp på KS nu och det känns inte helt klockrent tycker jag. De har fått mer barn än vanligt och har inte hunnit med och jag har hört att det är för att det har kommit extremt många adoptivbarn med  LKG de senaste 2 åren. Det känns som att det skulle behövas väldigt mycket mer resurser just nu.Leo ska göra sin gomoperation på KS den 2 Juni och jag har hört att de prioriterar alla gom och käkop nu innan sommaren.
    Jaha? Jag hörde att man prioriterade läpp- och gomoperationerna. Eller det var vad Katrin sa till oss. Men nu var det så tight ändå att läppoperationerna fick stryka på foten. Undrar hur dom ska få ihop allt... Alla barn som blir "uppskjutna" nu måste ju få tid en annan gång... Och då finns andra barn som ska opereras. Försöker få tag på överstechefen för att fråga vad som händer. Dock fick vi, för en timme sen, besked om att en remiss skickats till Uppsala och att vi får göra vår operation där innan sommaren :D
  • The Maria

Nåt sånt där har inte vi fått. Vi har fått veta att när Ivan är 3-5 månader ska läppen fixas. Gommen fixas när han är runt året och käken när han är 9-11 år. Mer vet inte vil...

• The Maria

Det är bara på ett sjukhus i Stockholm. Däremot, har inte Örebro LKG-team också?

• The Maria

Nu har Ivan gjort sin läppoperation. Det har funkat jättebra förutom att han återigen sväljer en massa luft och därmed har konstant magknip. Det pruttas och rapas hela tiden. Han vill snutta mycket på nappen också och det är ju inte helt toppen då han får i sig ännu mer luft. Känns som om han vore nyfödd igen, då var det också så här.

• The Maria
    Mary Jo skrev 2010-05-23 21:07:17 följande:
    vad bra att operationen gått bra! Min Vilja opereras på 1 vecka! Hoppas magknipet går över snart. men får han snutta på napp? här står det att det är nappförbud i 2 veckor!:(
    Japp, förbud i två veckor även här. Riktigt drygt just nu då han bara vill snutta på flaskan. Han har ju såna knip. Nu försöker vi få honom sysselsatt med annat för att han ska få ut en del luft och låta magen "vila" lite en stund. 
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15