GHS skrev 2010-03-12 14:37:55 följande:
Hej!Vår son Oliver är född med Pierre Robins sekvens, vilket innebär att han vid födseln hade liten underkäke, samt gomspalt. Han är idag en glad o nöjd 11 månaders buspojke, som ska opereras i mjuka gommen om en månad på Akademiska i Uppsala. Underkäken har växt till sig jätte bra! Han hade jätte svårt med maten i början, men nu äter han både välling, mat o gröt i stora lass! :)Jag har lite funderingar runt operationen. Är det någon som har nåra bra tips på vad man ska ta med, hur man ska förbereda sig etc? Hur funkar tiden efter? Är det många återbesök?Alla tips är välkomna! :)Hälsningar Annelie
hej hej, min son opereades för 1½ vecka sedan och hade gomspalt. Hårda och mjuka i munnen (alltså inte läpp).
Tyckte allt gick jätte bra, man behövde inte så mycket tyckte jag, ta med välling eller ersätting som dom kan ge i dropp efter operatonen bara, sen kom maten igång ca ett dygn efter ope vi honom operatioen, då gav vi honom gröt utspädd med mycke vatten. Min son har alltid varit mat glad så han har ätit bra sen dag 2, (men man får ge rinnig mat första 5 dagarna och mosad ända fram till två veckor.) Då kan man köpa 4 månaders burkar eller hipps 6 månaders burkmat (dom har inga bitar).
Kan också säga att han slutade ta smärtlindring två dagar efter operationen men fått alvedon två gånger då han skrikigt på natten.
Dagarna går toppen med armsydden, han leker och kryper som vanligt! Men nätterna är jobbiga eftersom han slutat med napp och välling. Sen kan jag också tänka mig att armskydden inte är så bekväma.
Men nu är de bara 4 dagar kvar med dom jobbiga skydden sen ska vi försöka återgå till normalt! (man har dom i 14dagar)
Kan bara säga att allt gick så mycket bättre än jag förväntade mig, känns underbart!
Bara när han ska gå och lägga sig som är en plåga haha!