Hög risk på KUB, nackspalt 4.5..
Idag gjorde vi ett kub-test och fick då det negativa beskedet att nackspalten var ovanligt bred, 4.5 mm. och att detta utgjorde en hög risk för att något är fel på barnet. Blodprovet visade inga indikationer på detta utan bara nackspalten. Jag är 30 år och risken bedöms nu som 1:136 för Downs syndrom och är även högre än normalt för de andra kromonsonavvikelerna som mäts.
Det känns jättejobbigt... särskilt när vi har ett barn sedan tidigare och kub-testet inte var några som helst problem förra gången. På något sätt hade vi nog inte riktigt väntat oss ett sådant besked även om man väl borde förstå att sådant kan ske.
Så nästa steg blir nu fostervattensprov och ev. "organscreening" runt v. 20. Jag står bara inte ut med tanken på att invänta prov och UL innan man vet om allt är OK och dessutom undrar jag om man verkligen kommer att kunna vara trygg i de besked man får i vilket fall med en så bred nackspalt. Är i v. 13+3 idag. Borde man göra abort eller vänta... usch, låter ju hemskt att resonera såhär.
Finns det någon som varit i samma situation vore jag jätteglad om ni skriver några rader om era erfarenheter.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-05 13:10
Har äntligen fått tala med en läkare idag som lugnat mig lite. Enligt honom var risken trots allt inte så hög med tanke på siffrorna 1:136 och det är därför mycket sannolikt att fostret är friskt. Så nu väntar FVP nästnästa onsdag när jag är drygt i v. 15. Skulle detta inte visa några kromosomförändringar blir det ett stort UL för att kolla organen v. 18 enligt vad jag förstod. Så nu känns det helt rätt att fortsätta hålla tummarna för att allt går bra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 18:18
Fick snabbsvaret från FVP idag och det var positivt besked! Så det känns jätteskönt. Bara att invänta det utökade svaret då och organ-UL den 7/4 och sedan hoppas hoppas jag att vi kan andas ut och blicka framåt...