• Kurreburre

Förbannad på okunniga envisa kvinnor!

Det va längesedan jag blev förbannad över okunskapen som tyvärr fortfarande finns ang. fertilitet och barnlöshet. Men idag blev jag det när jag åt lunch på jobbet med några kollegor. Tjej 1 32 år och singel, tjej 2 vet inte riktigt hur gammal hon va men runt 35 tror jag, gift och skilld 2 ggr och 2 barn med de olika männen.

Vi började prata förhållanden och tjej 1 kommer in på att folk ofta frågar om hon inte har bråttom, biologiska klockan osv. "nä jag har inte bråttom, jag e bara 32. Konstigt att folk inte vet hur det funkar!" Varpå jag säger att "det ska du inte va så säker på" o förklarar att fertiliteten försämras redan efter 25 hos kvinnor o efter 30 ännu mer och att åren går fort" Varpå hon säger att "det e först efter 40!" och jag försöker säga emot och förklarar bla att om man skulle få problem så kan man inte få hjälp, vid tex IVF hur länge som helst. Som hon bara viftar bort och blir sur.
    Tjej 2 berättar att hon har fundert på hur det blir om hon träffar ännu en ny man och han vill ha barn. Att hon isf skulle få lite bråttom pga åldern, men det ville hon inte ha för det hade hon redan haft med de två före detta. Men då hade hon kommit fram till att " det e ju bara o adoptera då, så det e lugnt" varpå jag försökte förklara att det e inte så bara, det finns åldersgränser där med och väntetiden e 4 år" Men de lyssnade inte!

Jag höll på att koka över av ilska! För att de skulle ha kunnat fatta ordentligt så hade jag behövt berätta om vår historia som började för drygt 5 år sen, 27 år gammal, 10 IVF senare, inga barn o precis ställt oss i adoptionskö. Om vi inte får några biologiska barn kommer det att ta nästan 10 år för oss att förhoppningsvis få 1 barn. Visst om singeltjejen träffar en kille idag, i samma ålder, och börjar nu så kan hon oxå hinna. Men jag ville inte berätta om vår historia, jag känner knappt de här tjejerna och det ska väl inte behövas. Jag tror ändå inte att de hade fattat. De hade väl bara sagt äsch det händer inte mig, det kanske det inte gör heller men tänk OM. Jag hoppas nästan att tjej 1 inte kan få några barn, då kan jag säga "vad va det jag sa!"

Hur ska man få kvinnor att fatta! Visst e det så att för de allra, allra flesta så e det inga problem och man ska inte måla fan på väggen. Men kan de inte visa lite ödmjukhet inför det? Kunde de inte tänkt ett steg längre att kanske ha lyssnat på mig, de hade ju ingen aning. Om de hade tänkt efter lite så hade de kanske kunnat räkna ut att jag kanske visste, jag hade berättat att jag o min man hade varit ihop i 11 år, att jag va 33 och de visste att jag inte har några barn.

Å va skönt o få skriva av sig! Sorry att det blev så långt, men jag va tvungen!

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Svar på tråden Förbannad på okunniga envisa kvinnor!
  • Jessa79

Nu vet jag inte om det ok för mig att svara i en tråd som ligger under ett forum som jag inte egentligen tillhör men jag vill bara säga att jag känner lite med "Tjej 1" i TS.

Jag tror ärligt att det är mer en attityd hos en 32årig tjej för är man singel, 32 och tjej så vet man om att fertiliteten inte varar för evigt och man får höra det ofta av omgivningen. Alla de tjejer som jag känner i den åldern som är singlar vill verkligen inte vara det och letar för fullt efter någon att dela livet med.  Svarar man så är ju det ett sätt att skydda sig från att bli ännu mer stressad över att åren går och man inte hittat mannen i sitt liv innan man ens kan börja försöka få barn.

Vi har alla våra problem och självklart så skulle jag reagerat som dig om jag varit i dina skor men att svara som "Tjej 1" är nog ett mycket vanligt svar även om man vet om fakta just för att inte bli stressad.

• Danitra

Jag kan också bli förvånad över att så många verkar missa det faktum att fertiliteten avtar med åldern. Även läkare på fertilitetskliniker påpekar att det saknas kunskap!

Mycket tror jag har och göra med att man inte pratar om det utan det är något som många skäms för eller drar sig för att nämna. Det gör att man bara ser dom som lugnt väntar till 35-40 och sen klämmer ut en unge och läser man inte om fertilitet så är det ju lätt att tro att det bara kommer funka när det är dags.
  • Jessa79

Men är det verkligen så många som väntar till 35+ med att försöka få barn om man nu har varit ett stabilt förhållande sedan väldigt länge? Med länge menar jag minst 4-5år.

De flesta som fått barn efter 35+ tycker jag har antingen träffat rätt partner sent, haft svårt för att bli gravida eller både ock. Eller så är det stor ålderskillnad mellan mannen och kvinnan.

Jag tycker det är relativt få som faktiskt "prioriterar" annat som karriär, frihet och då bor jag ändå centralt i en storstad.

• Danitra
    Jessa79 skrev 2010-03-05 00:04:01 följande:
    Men är det verkligen så många som väntar till 35+ med att försöka få barn om man nu har varit ett stabilt förhållande sedan väldigt länge? Med länge menar jag minst 4-5år. De flesta som fått barn efter 35+ tycker jag har antingen träffat rätt partner sent, haft svårt för att bli gravida eller både ock. Eller så är det stor ålderskillnad mellan mannen och kvinnan. Jag tycker det är relativt få som faktiskt "prioriterar" annat som karriär, frihet och då bor jag ändå centralt i en storstad.
    Det är nog många som väntar några år för att "optimera" omständigheterna med jobb, boende och liknande utan att tänka på att det kan försämra chanserna för att en graviditet ska lyckas.
    Även om inte alla väntar med flit eller "prioriterar" karriären så är det nog en hel del som inte tänker på vad det kan innebära om man väntar.
    David Batra tar ju upp det i sitt sommarpratarprogram och jag har även stött på en hel del liknande historier.
  • Jessa79
    Jessa79 skrev 2010-03-05 00:04:01 följande:
     Jag tycker det är relativt få som faktiskt "prioriterar" annat som karriär, frihet och då bor jag ändå centralt i en storstad.
    För att rätta mig själv då jag var för snabb på tangenterna

Jag tycker det är relativt få långa förhållande som där båda "prioriterar" annat som karriär, frihet upp till en ålder på 35 + och då bor jag ändå centralt i en storstad. Men det räcker ju med att den ena inte är redo och då kan det ju dröja innan man börjar försöka.  Detta inlägg var menat till Danitra
  • Jessa79

Danitra: Ja oavsett så är det ju bra att det uppmärksammas så folk vet vad de spelar med när de väntar det där extra året för jobbets skull.

• Danitra
    Jessa79 skrev 2010-03-05 00:17:17 följande:
    Danitra: Ja oavsett så är det ju bra att det uppmärksammas så folk vet vad de spelar med när de väntar det där extra året för jobbets skull.
    I och med att flera fertilitetsläkare berättat att förvånansvärt många inte känner till detta alls så är det ju bra om man når ut med det. Sen kan man ju fortfarande inte skynda på omständigheterna.
  • LyckligtSlut

Men vi får ju det inslagna i skallen från barndomen och hela tonåren att man kan bli gravid bara titta på en kuk, sedan får man höra hur ordnat allt måste vara, man måste ha JÄTTEmycket pengar annars är man en parasit på samhället, man måste vara klar med utbildning, festande, jorden runt-resor, varit ihop med sin kille i minst fem år, blir man gravid med "fel kille" ärdet bara att göra abort för det är det enda ansvariga osv.

Nu är jag 30+ och har först NU börjat fatta hur jävla svårt det är att ens bli gravid. Önskar verkligen att jag insett det för flera år sedan.

• Danitra
    LyckligtSlut skrev 2010-03-05 00:24:03 följande:
    Men vi får ju det inslagna i skallen från barndomen och hela tonåren att man kan bli gravid bara titta på en kuk, sedan får man höra hur ordnat allt måste vara, man måste ha JÄTTEmycket pengar annars är man en parasit på samhället, man måste vara klar med utbildning, festande, jorden runt-resor, varit ihop med sin kille i minst fem år, blir man gravid med "fel kille" ärdet bara att göra abort för det är det enda ansvariga osv. Nu är jag 30+ och har först NU börjat fatta hur jävla svårt det är att ens bli gravid. Önskar verkligen att jag insett det för flera år sedan.
    Ja, jag instämmer! Allt man för höra lär en att risken är större att man blir gravid "för tidigt" och ingen pratar om att man kan råka vänta för länge!
  • My Girls

Jag var den där bruden som levde i förnekelse gentemot andra, men som bröt ihop på hemmaplan. Jag orkade helt enkelt inte diskutera. Försökte förgäves i flera år innan vi sökte hjälp och ingen hade kunnat bryta sig genom min fasad. Allt rämnade senare när jag äntligen accepterade att vi inte fixar det på egen hand. 

Ok, jag var inte i exemplens ålder, men hade vi inte lyckats så hade jag antagligen nekat i sten än i denna dag och sagt med ett leende på läpparna "Jag hiiiinner, ingen panik"... tills jag var redo själv att berätta att "Jo du....vi har försökt x antal år och så vidare....". 
    Men visst, det är fortfarande oerhörd tabu och det skulle vara bra att prata om det. Andra är väldigt öppna, medan många pratar om det i efterhand.
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
Svar på tråden Förbannad på okunniga envisa kvinnor!