• RoL

Hjälp! Hon har fråntagit mig rätten att få träffa mina barn!

KjellRoger skrev 2010-03-03 13:43:07 följande:
    Jag vill definitivt inte verka otrevlig eller avsnoppande, men du resonerar precis som de flesta svenssons, att alkoholisten skyller allt på andra. Det stämmer nog i många fall, och det har stämt till viss del på mig. Men jag hade inte skrivit detta inlägg om jag inte hade varit orolig på riktigt. Jag upprepar: Min f.d. VET OM att jag har så mycket lättare för att hålla mig nykter om jag får träffa mina barn åtminstone någon helg ibland. Tidigt i höstas, innan jag började dricka tog jag med dem på Liseberg i Göteborg när de var hos mig en helg. De hade hur roligt som helst och jag kände verkligen att jag uppskattades för det, att de älskade sin pappa. Men min f.d. surnade till och blev avundssjuk. Hon tycker inte att barnen ska tycka om mig. Hon har jävlats till och från ända sedan vi gick ifrån varandra för flera år sedan. Förmodligen hade barnen kommit hem och berättat för henne hur roligt de hade på Liseberg, och det tålde hon inte att höra.Någon vecka efteråt ringde hon till mig och sa att "Jag vet nog att du börjat supa igen". Detta var inte sant och det visste hon likaväl som jag. Och jag skulle minsann inte få ha barnen så länge jag söp och bla bla bla..Detta fick (tyvärr) mig att börja supa. Många tror inte att kvinnor kan vara så jävliga, men ojojoj... du skulle bara veta vad jag vet.
    KjellRoger,

du är en alkoholist, även om du bara dricker i perioder. även om det är en sjukdom.
    Det går ändå inte att komma från att du är en alkoholist.

Alkoholismen kanske sitter i generna, men det spelar ingen roll.

Alkoholismen har gett dig massa problem (för att inte tala om de problem den gett dina barn) - ett av de problemen verkar vara att du inte tar ditt egna ansvar, att du har svårt med gränser och en sund syn på vem som äger vad känslomässigt.

Du är inte ensam om att göra så, det är vanligt att alkoholister och andra dysfunktionella gör på det sättet. Det är säkert inte heller ditt fel. Du har tyvärr lärt dig det - kanske hade dina föräldrar alkoholproblem, eller kom från familjer med alkoholproblem, eller liknande.

Du lägger ansvar på ditt ex, du lägger ansvar på dina barn. Det spelar väl ingen roll om exet gjort si eller så, det är hennes egna skit som hon får stå för.

Du kan inte mena att hennes telefonsamtal är det som gör så att du dricker. Det är Du som dricker - det får du står för.

Du kan inte mena att det är barnens frånvaro som gör så att du dricker. Det är Du som dricker - det får du står för.

Det är helt och hållet din egna skit. Även om det är en sjukdom så kan du göra nått åt det. Du är inte maktlös - du kan påverka det här. Du har inte rätten att lägga ansvaret på det här på ditt ex eller på dina barn.

Så länge du inte tar ditt ansvar för din sjukdom så skadar du barnen. Det handlar inte om var de har det roligt och att de älskar dig. Det handlar om så mycket mer för att vara en fungerande förälder.

Så oavsett vad ditt ex gjort för att förtala dig eller för att ta ifrån dig barnen så har du din egen skit att ta ansvar för.

Du, Du KjellRoger. Du har makten över ditt liv - och den makten har du gett till flaskan, ditt ex och dina barn. Och nu vill du att de ska ta ansvaret för dig. Men det kan du bara göra själv. Sök hjälp.

NU.

För det är inte du som är offret här, det är barnen som har en alkoholiserad förälder som är offren.
Svar på tråden Hjälp! Hon har fråntagit mig rätten att få träffa mina barn!