• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

LitenpåG skrev 2010-06-05 19:30:10 följande:
    Japp dom stänger i juli, nu har det varit ca 1½ veckad förseningar så be din butik ringa och kolla när just din vagn planeras skickas, så du hinner få den i tid.
    Det stämmer med att dom inte har något utskicka v 28-31 endast på reservdelar v 28 & 31.
    Tackar, då ska jag ta och kolla så vi har lite koll om den nu tänker titta ut lite tidigare och det inte levereras innan semestern.
  • t0va
    Madebyday skrev 2010-06-06 10:40:00 följande:
    Okej, då har jag fåt det klart för mig!
    Det där lät verkligen mysigt!! Tack för tipset!
    ängeln83 skrev 2010-06-06 09:56:14 följande:
    Det tycker jag absolut, quadroliften går ju även att göra om till åkpåse sen, så slipper man köpa det också
    Enda skillnaden är väl att den heter quadrolift nu, men det är samma sak som mjuklift.
    Ja, jag läste mig till det straxt efter att jag frågat. Jätte smidigt ju!
    Quadrolift är inte långt ifrån givet!
    Tusen tack tjejer, ni har varit till stor hjälp.
    Ska ta med sambon till Babyproffsen så ska han få se vad jag hela tiden pratar om ;)

Nu väntar jag bara på svar på min bilfråga! :)
    ang. bilen åk till babyproffsen och fråga om ni kan få testa. Vi gjorde så och det var inga problem alls att få låna med en vagn till parkeringen och prova att få in den i bilen. Så vet man exakt om det går eller inte och hur svårt/lätt det kan vara.

Quadro tycker jag också låter vettigast. Vi ska köra på den lösningen fast med en nitrovagn. Både jag och sambon tyckte att den kändes lättast att lyfta, hårdliften blev lite klumpig, citykorgen var jätteotypmplig.
  • t0va

whiee, våran vagn hade redan kommit. Tydligen så har de ringt och lämnat meddelande men jag har inte fått något sms om det. Måste byta min telefon blir galen på den.

Hur är det nu med försäkringar osv. har emmaljunga något speciellt som gäller för deras vagnar, har fått rådet att inte hämta vagnen för tidigt, men det är väl 3år för fabriksfel som vanligt med konsumenträtten eller vad det nu heter.

Så skönt då är vi nästan klara med allt till bebis, känns jättebra nu så slipper jag tänka mer på om vagnen hinner komma eller inte :)

• t0va
    Zelmilainen skrev 2010-06-07 15:43:25 följande:
    har för mig att garantin bara gäller 6 eller 12 månader... så jag skulle vänta med att hämta ut den tills jag behövde den. 
    tackar. hittade vad konsumentverket säger.

"

Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har givit garanti för säljarens räkning.

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor."

Så reklamation gäller i 3år oavsett hur kort garantin är. Hittade inget på emmaljungas hemsida om garantier bara att de hänvisar till reklamationsrätten.

Snabba var de i alla fall den här gången. :)
  • t0va

Ska ändå till butiken och hämta det där gratiskitet, verkar ju vara lite olika från butik till butik då.

• t0va

Skötväskorna var snygga, men vad är det för fult märke som sitter på sidan av endel vagnar. Tycker det gör att vagnen ser "billig" ut.

Känns som om vi gjorde rätt och beställde nu istället för att vänta på 11-modellerna, var ingen av de nya färgerna som känns helt kanon.

• t0va
    MammaTillFelicia skrev 2010-06-11 10:44:43 följande:
    det är väl märket för PP (polar performance) som var nåt värre tyg, tyckte också det såg jättefult ut!
    Känns lite fånigt och felplacerat.
  • t0va
    TinkyWinky skrev 2010-06-13 18:57:28 följande:
    Har ju som sagt en ozone men har problem att sonen blir väldigt varm när han sitter eller ja speciellt när han ligger o sover i den,  dte kvittar om han är inne med bara body, han blir genomsur, eller ute med tunna kläder, han blir blöt.
    Vet ju att han alltid varit varm men aldrig att han svettats på detta viset när han legat i vagnen, o ja menar nu e dte egentligen inte ens varmt om man jämnför va dte troligtvis kommer att bli, han kommer ju va helt blöt.

Idag när ja tog upp honom så låg han på en filt i vagnen med en lågarmad body o strumpor, o hela ryggen o hela håret va alldeles blött :/
    du kan inte ha en fårfäll i, det ska ju ge lite svalka. Har inte testat själv  men många skriver att de har en fäll i på sommaren.
  • t0va
    Surkatt skrev 2010-06-13 21:20:58 följande:
    Jag fattar inte det där med lammfäll, att det ska svalka på sommaren och värma på vintern. Min tjej höll på att svettas ihjäl i den för typ två månader sedan, skulle jag ha den nu, eller under den riktiga sommarhettan skulle det bara vara en blöt pöl kvar av henne. Är det bara en myt, eller är min dotra extremt varmblodig?
    kolla så det är en äkta, jag hade en och satt på i sommras, använder rullstol och i den blir det så varmt och tätt att det ser ut som jag kissat på mig om jag suttit en längre tid. Men med fällen så blev det inte så.

Annars är ju tipset att ha kläder av naturmaterial, lin ska vara bra. Kanske svårt att hitta sådana kläder till små barn, men syntet är inte bra alls. Jobbigt när det blir så varmt för de små. Vi önskar oss en lammfäll åt våran liten, tänkte låta någon släkting ge det i present ;)
  • t0va
    eternalstar skrev 2010-06-13 23:39:54 följande:
    Kommer färgen Black croc finnas kvar 2011?? nån som vet??
    ser så ut om jag inte misstar mig, kolla här så får du upp alla modeller och färger som är för 2011 http://www.emmaljunga.se/2011/
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5