• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Sommarlovet1 skrev 2012-08-07 15:43:05 följande:
    Stora skillnader på ozone i PP färgerba är att -13 har plast? handtag och släta omönstrade hjul. Myggnät och solskydd inbyggt i sufletten. Stänkskärmar på hjulen. Gillar ni dessa flrändringar eller ser föregångaren bätre ut?
    stänkskärmarna tycker jag ser fånigt ut men de ska man kunna ta av och hjulen ska tydligen vara en förbättring mot vad det varit innan. Då många fått stenar som fastnat i hjulen, den mönstring som är ny är inte mycket att hurra för, i snö så tappar hjulen greppet och vagnen glider i sidled. Så jag skulle chansat på de nya, om handtaget är räflat så gillar jag det inte men jag är inte jtteförtjut i det som är nu heller.
  • t0va
    AnnC skrev 2012-08-14 19:42:26 följande:
    Behöver lite råd/tips! Har en nitro city, vår dotter är fyra månader och vi tänkte försöka ha kvar citykorgen så länge som möjligt, men var lite nyfikna på hur hon skulle sitta i sittdelen så vi provade men kändes inte alls bra. Selen var alldeles för högt upp bland annat. Kan man inte reglera den?
    Nu är det ju som sagt säkert någon/ett par månader kvar tills vi tänkte börja använda den, men känns inte som att hon kommer växa sååå mycket tills dess så att den ska kännas bra? Hur har ni gjort när ni bytt till sittdelen? Tips på hur man gör den "bättre" för en mindre bebis?
    en sittdyna i som har hål för selen längre ner funkar, finns andra än emmaljungas egna.
  • t0va
    yodi skrev 2012-08-17 09:40:03 följande:
    någon som har provat?
    Jag tittade på korgen i måndags, den såg helt ok ut, inte mitt val av färg men jag tror inte den blir så mycket vamare än något annat, man har inte locket på under sommaren ändå för det blir supervarmt även med vanligt tyg. Så det blir massa luft.

Vi hade emmaljungas babyskydd, var ett 08 så jag vet inte om något utvecklats undertiden men vi var nöjda, det kändes stort åt sonen när han var nyfödd han var 50cm och 2900gr, men efter ca 2 veckor så satt han mycket bättre. Vi hade utan bas och det var lätt att montera, gick precis in i svärmors ford som har korta bälten. Vi hade det på vagnen och jag trodde inte att det var något vi skulle använda oss av men det var ett jättebra köp.
  • t0va
    Johlin skrev 2012-08-29 19:08:01 följande:
    Vi får en bebis i mars och funderar på att köpa en Emmaljunga Nitro City. Jag har tidigare varit negativ till svängbara framhjul då jag fått för mig att det bli ostabilt men eftersom så många köper sådan vagn så kan det ju inte vara nå större fel på dom, tänker jag.

Ni som har en vagn men svänghjul hur upplever ni det? Hur funkar det med snö egentligen? Är det helt omöjligt att köra den om det är snöigt och isigt? Kan tänka mig att det är svårt att köra vilken vagn som helst på ett oplogat underlag men jag tänker på en hal och ojämn cykelbana eller ett motionsspår i skogen. Hur funkar det tycker ni?

Tacksam för svar Cool

i snö så glider emmaljungas däck gärna, det är dåligt fäste på dem. De nya har jag ingen aning om. Nitron funkar att köra i snö, jag körde för 2 vintrar när det var 20cm nysnö oplogat och det gick bra, men det var värre i vintras när sonen vägde 15kg och inte 5. Då blev det mycket tyngre så vi hade en annan vagn med lufthjul och 4 lika stora istället.

Nitron går att köra men den är inte optimal, i skog har den tendens att tippa framåt när man kör på kottar, rötter och stenar. Nu har vi brio go som också har små framhjul som nitro och den har framhjulen lite mer isär än nitron och är mer stabil över rötter och stenar. När sonen var liten så gick det bra även över rötter även om den fastnade ibland men när han blev tyngre så tippade den oftae.
  • t0va
    UllTussen skrev 2012-09-08 23:55:54 följande:
    En fråga, vet inte om ni kan svara men chansar.

Jag ska köpa en Nitro ny av årsmodell 2013 (troligtvis den vackra nya gråa med löv på)

Har nu blivit erbjuden en begagnad city korg från 2008. Kan man använda den på Nitro chassit?

Vill ju inte köpa den om den inte kommer passa.. men hittar inget om jag googlar 
    Ja alla delar som har easyfix, dvs. att man klickar fast delarna passar så saker som är äldre än 06 passar. Även mellan vagnarna, så du kan ha ozonesittdel på nitro osv.
  • t0va
    caspersmamma 08 skrev 2012-09-19 12:55:49 följande:
    Någon som vet hur många kg emmaljunga ozone tar sittdelen
    15 eftersom den är godkänd enligt de EU-regler som finns, men verkligheten så tar den lite till. Men ingen vagn godkns för mer än 15kg här i EU :(
  • t0va
    ansanviol skrev 2012-09-21 16:52:16 följande:
    Nån som vet ifall det kommer att gå ha babyskyddet på monkeyn?
    japp, det har de sagt i alla fall. Vet inte om det kommer bli någon specialllösning på adaptern eller om det går att sätta direkt på.
  • t0va
    060810 skrev 2012-09-23 08:18:19 följande:
    Gick in på Babyproffsen i Lund igår med min Scooter S som har en sån knäpp sufflett som bara åker tillbaka från fullt läge hela tiden, men hon hade aldrig hört om det problemet innan och visste inget om några delar som gick att byta ut...
    SUCK  alltså!! Blir ju knäpp på Babyproffsen, man undrar vad för personal de har?! Lika illa i Kristianstad liksom... 
    Vi fick bytt fästena till ett par som är fjäderbelastade på nitron, borde vara samma modell på scootern. Det blev stor skillnad och även om sonen lekte tittut med suffletten och drog den upp och ner så blev den aldrig slapp.
  • t0va
    yodi skrev 2012-09-24 10:54:51 följande:
    någon som fått tillfälle att känna och kläma på någon av dom nya vagnarna än?

dom hade fått in den nya duoedgen i våran lokala barnvagns affär så jag var inne och tittade på den  ( nyfiken som man är)

den kändes helt underbar att köra, som nitron fast med lite större framhjul, så blir det någon gång en till liten här hemma så kommer den nog stå på önskelistan men däremot så var jag inte så förtjust i handtaget på den, kändes så plastigt på något viss.     
    Japp de nya däcken verkar riktigt lovande, jag har ogillat de mjuka däcken som de haft innan. Provkörde edgen också och den rullade lätt och var skön att köra. Tyvärr så vägrade sonen provsitta så jag fick inte köra med vikt i, men den var skönare än nitron vi haft förut.
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2012-09-27 16:29:43 följande:
    Hjälp ! Jag har sålt alla mina emmaljunga vagner!!!!
    Nu saknar jag dom. har teutonia fun, men tycker inte minsta sonen sitter bra i den. han e snart 5 månader o vill gärna sitta upp.
    Nu åker jag snart i en affär o köper en ny vagn eftersom d verkar va bra skillnad på dom nya däcken som kommit ? :D el. ska man nöja sig m en beg. ?
    MEN! Vilken vagn ska man välja då ???
    Svängbara hjul e ju bra i affärer o dyl. men kanske fasta när man går ute ?
    ozonen ?
    city crossen ?
    HUR väljer jag rätt så mannen inte blir tokig på mig när jag valt en o sen vill ändra mig hihihihi.
    Kan tillägga att jag provat alla vagnar redan innan när stora sonen , 2 år, va liten hihihihii
    Hjälp !
    nya edgen med svängbara hjul verkar trevlig, jag har bara provkört innomhus men den tar sig nog fram lite bättre i terräng än nitro/ozone. Jag sålde min nitro för en Brio Go, typ samma vagn i grunden men mycket bättre terrängegenskaper och hjul, fast de nya PP hjulen verkar superbra. Sånt jag efterfrågade när jag körde nitro.

Går du mycket i skog och mark eller är "ute" mer cykelbanor och liknande?
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5