• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

060810 skrev 2012-06-25 19:59:56 följande:
    Är det bara jag som varit jättenöjd med quadroliften?
    Den hade Jonalie till hon var 6 månader. ;)
    Jag skulle lätt köpa en sån igen om jag får fler barn. 
    Jag tror den funkar bättre om man har ett litet barn eller kanske ett som inte viftar med armarna som en galning som theo gjorde. 3månader sen blev den trång :(
  • t0va
    fridajonsson skrev 2012-06-28 12:05:06 följande:
    Ta olja, matolja eller liknande, Smörj in det mellan gummit och fälgen så borde det ge med sej :)
    NEJ! Absolut inte matolja eller likannde det är inte gjort för att ha på det sättet. Köp siliconsprej, finns på biltema, macken osv. Det och teflonsprej kan man ha mellan däck och fälg inte sånt man äter det härsknar och kan börja lukta.

Silicon och teflon kan man spreja på skruvar, broms osv  för att smörja.
  • t0va
    Novelli skrev 2012-06-30 11:28:38 följande:
    Jag har ett par frågor till;

1, Kan man sätta sittdelen till en gammal CityJet på en nyare Ozone-chassi eller är det helt olika fästen?

2, Är det någon som färgat tyget till sin vagn och vilket resultat fick du? Var det svårt?    
    ja det kan du, färga gör man bäst med panduros färger för ljusa tyger och fixerar med en varmluftspistol.
  • t0va
    060810 skrev 2012-06-30 19:44:35 följande:
    Jag har problem med att min scooter s drar åt vänster + att höger framhjul inte alltid går i marken.
    Butiken vill inte fixa det då de anser att det ska vara så. Vad gör jag nu?
    Känns inte kul att den drar snett och att hjulet inte alltid går i vilket gör att det snurrar och blir obehagligt när det sen går i marken igen.
    det går inte att ställa om, tänkte på skruvarna på sidan av chassit. Vet fler som haft samma problem och fått det reklamerat. Testa att ringa och rådfråga i en annan butik.
  • t0va
    mmn1 skrev 2012-07-07 15:54:53 följande:
    Är det någon här som vet om det är svårt att byta bakaxel på en city cross? Vi har fått en ny på garanti då vår broms slutade att fungera. Jag ville inte att de skulle skicka iväg vagnen då jag inte kan vara utan den så de beställde hem den och skulle byta i butik. Idag kom den och de var bara komma in med vagnen. Ringde försäkerhetsskull för att kolla att de fanns någon som kunde byta den. Fick då till svar att sånt görs aldrig på helhen och den som kunde buta gick precis på sem. Varför inte upplysa mig om detta för en vecka sen då vi var där? :/ han jag prata med sa att han aldrig hade gjort det men säkert kunna fixa det, länns inte så säkert. Sen sa han även att vi vat någorlunda händiga kunde vi säkert fixa det själva. Detta är ett garanti ärende så min första tanke är, får vi ens det?! Någon som kan hjälpa mig i denna fråga?
    det finns inte någon annan butik i närheten som kan byta åt er?
  • t0va
    violatricolor skrev 2012-07-12 15:51:26 följande:
    Fast om hon har åkpåse utan overall i så måste hon ha jacka va? Så jacka och overall? Är det bra att ha både åkpåse och footsack?
    När sonen var 4-6månader så hade vi en mindre modell av åkpåse i fleece, passade perfekt i den ergonomiska sittdelen och även bra att sova i, så om han somnade var det smidigt att lyfta över allt till sängen. Vanliga åkpåsar drunknade han i. Vi hade inte footsack till vagnen utan en extra filt över om det var jättekallt men oftast så satt han i underställ och tunn fleeceoverall i åkpåsen.
  • t0va
    FemE skrev 2012-07-21 21:31:39 följande:

Vilket är bäst till City Cross, mjuklift eller hårdlift?

Har hittat en som har en CC till salu, men mjuklift, årsmodell 2008 uttagen 2009, de ska ha 2500kr för den.

Sen har jag hittat en samma årsmodell och även den uttagen 09, med hårdlift, för 1800 kr.

hårdlift om det är quadroliften de menar fast den kanske inte fanns 2009 minns inte. Duoliften är vettigare men quadroliften är kass, blir trång och tung. Så helt klart en hårdlift eller en annan sorts mjuklift. Men hårdlift är bra, så om vagnarna är likvärdiga skulle jag inte betala 700kr mer för en mjuklift.
  • t0va
    FemE skrev 2012-07-24 15:28:39 följande:
    Mjuklift eller hårdlift? Tycker det ser mysigare ut med mjuklift. Bebis är beräknad till 1 januari
    inte quadroliften i alla fall, den är hård och trång. Vi hade den och efter 3månader så blev den trång för sonen som då följde normalkurvan så han var inte ett stort barn. Eftersom liftens mått är samma som sittdelens så trycker sittdelen in liften så verklighetens mått är inte den bredd som står på hemsidan, det är trångt och jag avskydde liften. Var att kasta pengar i sjön, har hört mer gott om duoliften eller andra enklare mjukliftar.

Vi köpte en begagnad citykorg och hade efter 3månader, där var det jättegott om plats och sonen fick plats med fårskinn och filtar även i vintern.
  • t0va
    pippilirum skrev 2012-07-26 16:58:05 följande:
    Hej!
    Jag har precis köpt min första emmaljunga, en nitro. Är hittills väldigt nöjd. Vi valde att ha en hårdlift (tror jag det heter iaf) som man liksom ställer i sittdelen. Ni förstår säkert hur jag menar!:) MEN... Ryggstödet går ju inte fälla helt vilket gör att liften lutar som tusan och dottern kasar ner! Eller är det all stoppning i ryggstödet som för att den ej kan stå plant? Nån som har nån ide? Har jag missat ett liggläge?
    nope du har inte missat något, det ska luta så för att barnets huvud inte ska komma under fötterna. vi hade mjukliften men sonen kasade ner hela tiden så vi vek en filt och la på fotstödet så liften blev plan. För så länge barnet inte hamnar åt andra hållet så huvudet är under fothöjd så är det ingen fara.
  • t0va
    pippilirum skrev 2012-07-26 18:36:28 följande:
    T0va: tack för ditt svar! Ska vidarebefordra det till min man, vi har diskuterat detta många gånger. Men varför kan den inte få vara plan bara då? Som det blir i en citykorg?! Jaja, bara att gilla läget då!
    Bra fråga, tror det blir så för att sen när barnet är större och trycker ner allt så kan det bli lutning framåt.

Har ni lutningen på sitsen rätt inställd, för det går att öka och minska. Om jag inte minns helt galet så ska den gråa pluppen peka snett nedåt, men ändra bara när chassit är ihopfällt.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5