• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

MaammaL skrev 2011-09-10 19:31:39 följande:
    usch vad tråkigt, nackdelen med nitron & CC är att sufletterna är helt värdelösa :(
    Inte de nya fästena, fattar inte varför EL inte byter till det på alla nya vagnar. För de vagnar affären hade inne nu hade de gamla fästena. Det är gigantiskt skillnad helt plötsligt så funkar suffletten som den ska. Det borde ha sett till att lösa det problemet för länge sedan eftersom det var ett känt problem. 
  • t0va
    MaammaL skrev 2011-09-10 22:33:11 följande:
    Det är en tjej som hört av sig angående ett byte av city cross chassit mot ett nitro city, ni som har en nitro rååååd?:D
    Vad vill du veta? 
  • t0va
    MaammaL skrev 2011-09-11 04:03:15 följande:
    om de är bra eller börjar hjulen knarra på de med?
    Vårat ena har börjat men med lite siliconsprej så är det bra igen. Vagnen är så underbar, vill inte byta bort den mot något även om varukorgen är aningen liten och svår att packa massa saker i. Ihop med sulkyn vi har så känns det som vi inte behöver någon mer vagn.
  • t0va
    JoWiAn skrev 2011-09-11 08:59:42 följande:
    Ni som vet allt om emmaljunga: När kommer 2012 vagnarna ut?
    De har redan kommit ut, endel färger och modeller har levererats andra är på gång. här kan du se när det är beräknat att vagnarna ska levereras www.emmaljunga.se/delivery/
  • t0va
    AnneliL skrev 2011-09-11 22:12:35 följande:
    Hej!!
    Lite funderingar om min ozone -11 som jag hoppas ngn skulle kunna svara på! ;) vet ngn om det finns kvar åkpåsar från 2011:s färger (har en offroad red) - gärna i sthlms området!
    Sedan var jag in till babyexperten häromdagen och säljaren där sa att det kommer vinterdäck till ozonen i okt/nov. Ngn annan som hört liknande? Är det nödvändigt med stora däck till vintern eller funkar ozone som den är i vinterväglag?
    Ev. kan det finnas åkpåsar kvar, bäst är nog om du ringer runt och frågar. 

Ang. däck så tvivlar jag på det ifall det är framhjulen som menas, för att byta dem behövs specialverktyg och inget man fipplar själv med en skruvmejsel. Jag tyckte vagnen fungerade över förväntan i vintras, vi såg många vagnar med små hjul som hade större problem. Hjulen är så breda så det går bra att köra ändå, är värre med de som har smala hjul.  
  • t0va
    Noiis skrev 2011-09-12 09:36:41 följande:
    vart var de man såg leverans statusen på vagnarna? j
    Står en länk högst upp på sidan i trådstarten, www.emmaljunga.se/delivery/
    heter den. :) 
  • t0va

Någon som vet om grey carbonite har samma nyans som dark grey, är sugen på en fotsack men har inte hittat någon i dark grey.

• t0va
    MEW85 skrev 2011-09-14 13:39:49 följande:

Hej!

Någon som har erfarenhet av Nitro cityn? Det verkar så sjuk smidig, var och kände på den i helgen.
    Går den att köra på vintern i snö? Är den lätt att fälla ihop både helt och hållet och ryggstödet?
    Funkar den på grus? Är sittdelen/liggdelen (citykorg) rymlig eller trång?
    Kan man låsa de rörliga hjulen?

Är helt lost vad gäller barnvagnar så det vor grymt med lite hjälp!
    Tack för hjälpen!

Vi har haft våran ett år nu. Vi köpte quadrolift för att ha när sonen var nyfödd, den avskydde jag. Det blev trångt i vagnen och den funkade inte alls för oss. Så vi skaffade en citykorg efter 3månader och den var mycket större och rymligare, även om den inte är så lång så var det tillräckligt för oss till sonen ville sitta upp. 

Jag tycker den är lätt att fälla ihop och ha att göra med, tar liten plats i bilen. Vi fick plats med både vagn och rullstol i bagaget. Sittdelen är gott om plats också, vi har ett cityjet chassi också, är föregångaren till ozone och det är smalare. De cm som är mer på nitron gör enhel del, min ettåring krälar runt och sitter ibland bakochvänt eller på sidan, då är han en stor ettåring men det finns plats.

Vi körde i vintras och jag blev glatt överraskad, vi pratade innan om att köpa ett begagnat citycross chassi och byta med men det behövdes inte. Vi låste aldrig framhjulen heller utan körde på rörligt. På mjukt packad snö så var det krångligt men där hade även folk med vagnar med 4 stora hjul problem. Sen kanske det inte är så jättelätt att gå långa promenader på vägar som inte är plogade men som säljaren sa, är det så mycket snöstorm så kanske man inte går ut alls.

Grus går också bra om det inte är lösgrus, typ på endel uppfarter. Men grusväg och skogsstigar tycker jag den går bra på. Nu väger sonen 13kg så det är ju endel att knuffa men vagnen är lätt och jag älskar den. Varukorgen är problemet, att det är svårt att nå den, men vi har skötväskan och lite extrakläder där och för det ändamålet så funkar det bra.

Jo en nackdel till finns. Jag är så nöjd med vagnen att jag inte kommer på någon orsak att köpa och prova andra vagnar ;)  Vi har en äldre modell av emmaljungas sulky som extravagn nu till och från förskolan, känner att vi inte behöver ha något mer.

Jag gillar att det ändå är en lätt vagn, som inte tar så mycket plats men ändå har fullt liggläge och går att vända frammåt och bakåt. Vi växlar enhel del och nu när sonen kan hålla sig i och stå så går det lätt att vända om han är på det humöret på promenaden.  
  • t0va
    jobbel skrev 2011-09-15 08:08:13 följande:
    jag har en Ozone och stör mig så väldigt på det stora märket med varningstexter på ryggen. Är det någon som testat att ta bort det? Blir det märken tror ni? Vagnen är köpt i somras så den har inte blivit solblekt än men funderar ändå.... Tror ni det kan påverka andrahandsvärdet om man tar bort det?
    Jag har sett det, så korkat ställe att sätta den lappen på. På nitron sitter den på grenbandet och syns knappt. Jag skulle ha tagit bort det, gissar att de små symärkena som kanske blir syns mycket mindre än den stora lappen, vet att frågan varit uppe förut men jag minns inte om personen tog bort lappen eller inte. 
  • t0va

Jag har hittat en begagnad fotsack till nitron, ska försöka få säljaren att sälja den separat. Är ihop med vagnen på hennes annons. Vad kan man erbjuda för pris, antar att den är i ok skick. Vill inte köpa en ny vagn och jag tvivlar på att värdet sjunker för att de säljer den separat eller vad tror ni? 

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5