• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

och jag ska tydligen iväg och kolla på en softy på fredag, har bestämt mig för att jag ska se ifall jag hittar en i bättre skick än den jag har, främst med hjulen och så säljer jag den jag har. Hoppas den jag hittat nu är bra, för jag är tokkär. Provkörde spidern idag igen i affären men den kan jag ju inte tippa, är så tungtippad. 

Frågade sambon ifall han kunde hjälpa mig att få av klädseln på softyn vi har och han kämpade länge men tillslut gick det. " jag tänker inte låta en vagn vinna över mig" sa han när jag tyckte att det inte var något akut att fixa ikväll. :D  

• t0va
    Uliise skrev 2011-05-24 23:09:11 följande:
    Hahaha, så har jag känt många gånger också, bara att ta iii om än samtidigt försiktigt
    fridajonsson skrev 2011-05-24 22:02:20 följande:
    Den kommer utgå och inte vara emd på 2012orna.

Så beställ NU!
    Någon mer färg som försvinner?
    dark grey läste jag i ett inlägg... jag som funderade på om vi behöver fotsack eller inte. Fast annars får jag väl sy en egen i någon rolig färg och liva upp det istället. 
  • t0va
    Uliise skrev 2011-05-24 23:29:42 följande:
    Jo jag läste också hennes förra inlägg, tänkte mest om hon hade ytterligare news

Såg en Scooter i Grey Flowers idag, såg ut som en dark grey ända tills man kom nära.
    aha, jag läste bara lite snabbt och såg att "min" färg var med, men det var lite väntat också. Kanske fyndar i höst och hittar någon på rea. 

Är 500kr mycket för en softy med sufflett? Den ser snygg ut men vi ska kolla först, hade först bestämt max 400kr men så hittade jag en med sufflett och det är ju trevligt att ha, svart också men det kanske alla är, men då kan jag ha den även till tyget jag funderar att ha för att klä om vagnen. Tror den var från 04, men det ska jag också dubbelkolla.  
  • t0va
    pmö80 skrev 2011-05-25 08:46:59 följande:
    Har en fråga om babyskydd :) tänkte att ni kanske kan svara på den! Vilka kan man ha på Emmaljungan och vilken är bäst? Försökte googla lite om det men kom inte fram till något bra! Såg att Emmaljungas egna fick dåligt resultat men det var ju några år sen?!
    Det var väl basen som gjorde att det blev skitresultat, att den lossnade men det ska vara åtgärdat nu. 

Vi hade emmaljungas babyskydd fast utan bas och jag är nöjd. Det var kanske lite stort för min lille precis när han föddes men han var rätt liten då, men han satt bra i den och vi provade nu i måndags att ha det eftersom våran bil var på service och jag inte kände för att släpa stora bilstolen på vagnen hem. Nu är han 9månader och ca 75cm och det finns plats kvar att växa på även om han inte använder den stolen nu.

Vi körde med babyskyddet på vagnen, det trodde jag inte vi skulle använda men det har varit helt perfekt korta sträckor när sonen sovit. :)  
  • t0va
    fridajonsson skrev 2011-05-25 12:42:39 följande:
    Inge mer uppdateringar om färgerna, men däremot en ny scooter. Vad det nya är vet jag inte än, men om nån dag.. :D
    svängbara hjul hoppas jag inte på för då kommer sambon bli galen på alla mina vagnsinköp ;) 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-05-25 19:03:59 följande:
    Åh, spännande! Jag hoppas (inte) oxå på en med svängbara hjul, OCH svängbar sittdel när jag endå håller på...
    Vagnporr ;) 

Fast en scooter med vändbar sittdel och svängbara hjul blir väl en nitro ;)

Eller tänkte du dig med svängbar att man kan vända med barnet i, det skulle vara trevligt.  
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-05-25 19:40:34 följande:
    Ja, men mindre, lättare och billigare än nitron
    :D 
    Jag håller på att försöka planera in en resa till släktingarn, men idag kom ännu mer saker. Vill ju åka och hämta scootern jag köpte så jag kan kolla hur klädseln är. Sonen verkar tycka det är ok att sitta framåtvänd, märkte nu när vi var ute och tittade på djur att det var skönt att kunna vända honom framåt i nitron så han ser lite mer. 
  • t0va
    pmö80 skrev 2011-05-26 08:34:10 följande:
    Ok ja för jag hittade bara det negativa om den, men som sagt var det test från några år tillbaka. Det han i barnvagns affärn sa var att det finns ju lika bra billigare?! Men han var ju inte heller nån förespråkare för adaptern.  
    Madebyday skrev 2011-05-26 07:40:48 följande:
    Vi har en Britax Babysafe Plus. Men för att den skulle passa på adaptern (den mellan chassi och babyskydd) var vi tvugna att skaffa adaptrar att sätta direkt på babyskyddet, för att ha något att fästa i på adaptern.
    Se inlägg 140 i BT www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457-14.ht...

Så allra smidigast, med Britax, blir det om man köper Britax babysafe SHR, då den modellen ha de där extra adaprarna inbygda Skrattande Dessutom har de nyare modellerna av Britax separat solskydd och handtag. På våran så sitter solskyddet fast i handtaget och kan alltså inte fällas fram längre än handtaget, så ganska ofta får killen solen i ögonen, trots solskydd på bilrutorna.
    Vi är jätte nöjda med kombinationen Babyskydd och chassi. Trodde inte vi skulle komma att använda det jätte mycket, men det har verkligen varit till nytta. Exvis vid storhandlingar och korta snabba i och ur hopp till mataffären eller korta ärenden på stan/shoping centrat.

Ni lär inte ångra er!!
    Men det låter ju mer och mer som om man kanske kommer att använda den?! Jag tänkte på en gång när jag såg att det fanns nu för tiden att det var ju jätte smart för det fanns ju inte på dotterns tid för 9 år sen :) Till henne hade jag en Britax och även då satt solskyddet fast så. Men då ska jag kolla upp hur den här Britax babysafe SHR ser ut och verkar!

Tack för alla bra svar Hjärta
    Vi köpte vårat begagnat av en vän så det blev inte så dyrt, däremot ifall vi hade köpt nytt så skulle jag nog valt något billigare. 

I alla fall emmaljungas babyskydd gick att sätta i sittdelen på vagnen också så man slapp byta mellan sittdel och babyskydd. Jag är gravt allergisk mot paraplysulkys så någon sådan har vi inte testat. Sätter ni babyskyddet direkt på eller klickar fast som på en vanlig vagn? 
  • t0va
    Eti skrev 2011-05-26 21:30:44 följande:
    Är sugen på en spider, vad tycker ni om den ni som har provat den?
    Jag har bara provkört i affären, sonen på 9månader satt bra, bättre än i Brios sitty, däremot  så funkade inte handtaget alls för mig. Det kändes högt men framförallt blev vagnen så tungtippad. 

Så vi har en äldre modell av emmaljungas sulky, softy och den är lätttippad så det går lätt att svänga och sonen sitter bra i den. Brios Sitty var också lättippad men där satt sonen sämre.

Hade den varit mer baktung så skulle vi kört på en sån men nu krävdes det så mycket kraft att tippa vagnen att det inte funkar för mig, men då är jag inte mer än 165 och har en sjukdom som gör mina muskler svagare än normalt så är man normalstark och kanske lite längre så kan det nog vara lättare.

Är ju någon som lagt in bild i bildtråden och är kär i spidern.  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5