• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag bytte sida på dynan från quadroliften så den pälsiga är nedåt, men så dåligt den sitter i vagnen nu. Kanar fram och tillbaka när sonen rör sig. Fäste remmarna lite längre ner så de är helt spända men den åker runt ändå. Var inte alls så när den vita sidan var nedåt, fast det har väl med pälsen att göra. Någon som har tips på hur det går att lösa eller upplevt samma problem. 

Funderar på att se ifall briodynan kan funka bättre, något måste vi ha för han kladdar och kräks hela tiden. Såg nu att det var massa kladd på skyddet för bågen, tror jag får ta och vårtvätta vagnen. Kex och kladdbebis passar inte bra ihop med vagn. ;)  

• t0va
    Uliise skrev 2011-04-18 23:20:57 följande:
    Här har vi en till med vagn som behöver tvättas, dessa grisiga ungar ;)
    ja visst är det otroligt, de borde lära sig att inte kladda så mycket. Flört

Nästan så jag skulle behöva ha regnskyddet mellan vagnen och honom ibland, då har ungen inte ens börjat gå och hoppa i vattenpölar än. Fast jag är positivt överraskad över så bra tyget ändå står emot fläckar. Så mycket som sonen ändå har kräkts pga. allergi så syns det inte mycket

Någon som har koll på vad en ny varukorg till nitro kan kosta, våran börjar bli väldigt sliten. Den släpas i marken när vi fäller up vagnen så den är rätt trasig i fronten.  
  • t0va
    viplanerar09 skrev 2011-04-20 10:50:59 följande:
    Hej!

Jag har inte följt tråden och det känn ganska hopplöst att leta igenom alla 653 sidor som är.

Det är så att jag har en liten fundering, hur fungerar nitro city och ozone city?
    Då tänker jag på snö, assfalt, kullersten, lösgrus, hård grus, skogsstigar osv? går det att låsa hjulen?
    Vilken är "bättre"? och ni som haft någon av dessa vagnar vad tycker ni?

MVH
    Angelica
    Snö funkar den bättre än jag trodde, på packad snö går det utan problem. 10cm lössnö är det tyngre men går, mjuk packad snö som det är på parkeringsplatser som inte skottats är ett helvete, men på sånt går nog bara medar bra. Vi hade tänkt köpa en med 4 stora hjul till vintern men det behovet kom aldrig. 
    Asfalt går den som en dröm :D Lösgrus är också tyngre men det funkar, var ute och gick på det i helgen, hårda skogsstigar funkar också ok. Fast om jag hade gått ofta i skogen så skulle jag nog skaffat mig ett annat chassi och byta med. Joggingspår går bra, men när det kommer rötter så är det lätt att fastna med småhjulen.

Man kan låsa hjulen men det har jag aldrig gjort så någon annan får svara på när det är bra.

Vi har nitron fast köpte en ergonomisk sittdel till, inte ozone utan föregångaren till den men de är väldigt lika. Chassina är samma för både nitro och ozone så det är bara sittelen som skiljer.

Sonen ville itne ligga ner när han var 3 månader och sitta i nitron gick inte, han halkade ner hela tiden, men i den ergonomiska city jet så kunde han halvligga och titta. Den är lättare men i våran bil går den inte in på längden utan att man måste ta av sittdelen, nitron går in så. Däremot går den in på bredden i bagaget.

Fram tills sonen var va 6.5månad så använde vi cityjet-delen större delen av tiden men sen ville han börja sova på mage och det går inte i den, så vi bytte över till nitrodelen. Nackdelen med den är att man inte når varukorgen på samma sätt, är svårare att komma åt sakerna där. Men sonen sitter bra och är förtjust i den.

Den ergonomiska blir lite varmare också för den är lite smalare i sitsen, men hur stor skillnad det är vet jag inte eftersom vi började använda den i höstas.

Hade jag köpt vagn idag skulle jag köpt en ozone och sen letat efter en citycross eller liknande på blocket för att ha en större sittdel som går att ligga på mage.

När vi är ute på små äventyr tar vi ofta den ergonomiska men om vi vet att han ska sova, tex. hos släktingar under en dag så tar vi nitron.  
  • t0va
    marcitron skrev 2011-04-20 21:33:31 följande:
    Tack för ditt svar, har också förstått att vagnarna efter 05 har eazy fix fäste, dock vet jag inte hur man ser det! :P
    Men vad du ser så är detta inte en 08 modell utan en som är 05 eller tidigare?
    Den har inte easyfix i alla fall och såvitt jag vet så har alla vagnar från 08 det. Be om att få ett foto på lappen där det står tillverkningsår. Det ska sitta en sådan någonstans. 
  • t0va
    JwJw skrev 2011-04-21 09:07:02 följande:
    Om ni fick välja ozone eller nitro vilket skulle de bli och varför=)?
    ozone, och sen skulle jag köpa en begagnat citycross eller liknande för att få nitrosittdelen. 

Vi har nitro och sonen låg bra i den men när han ville sitta upp vid 3månader så funkade det inte bra. Så då hade vi föregångaren till ozone, i den satt/låg han jättebra tils han började vända sig åt alla håll själv då skulle han bara sova på magen i vagnen. Så vi bytte tillbaka till nitrosittdelen.

Igår testade jag den ergonomiska igen och han sitter inte lika bra, såg att den inte är helt plan i sitsen utan lutar lite bakåt och det verkade inte passa sonen för han satt inte upp själv tan lutade sig mot ryggstödet och så ville han inte sitta. Svårt att förklara men just nu verkar nitron passa honom bättre. Han är 8månader nu.

Men vi varierar lite och kör nitron när vi ska vara ute längre stunder och han förväntas att sova i vagnen, som nu när vi varit på promenad till parken. Men när han bara ska åka vagn har vi tagit den andra.

Skulle jag tvingas välja en och inte kunna komplettera med något begagnat så hade jag valt nitron, även om jag är väldigt kär i den ergonomiska sittdelen men för en magsovare är den inte så bra, och man vet ju inte vad man får. Var därför vi tog nitron också.

Nitron är lite större och luftigare också, de ergonomiska är smalare i sitsbredden och jag märkte igår att sonen blev väldigt varm, trots att han bara hade body och byxor på sig, idag hade han samma men var inte alls lika varm.  
  • t0va
    Uliise skrev 2011-04-21 16:07:46 följande:
    t0va: Måste bara säga att det är så kul att läsa dina inlägg, du förklarar så bra; utförligt, tydligt och personligt
    Nästan så man kan tro att jag får provision från emmaljunga ;) 

Kanske ska satsa på att bli vagnprovare, och bilbarnstolsprovare efter mammaledigheten för den biten har jag också snöat in på. 
  • t0va
    JwJw skrev 2011-04-21 18:11:05 följande:
    ok=) sonen är nu snart 7 månader har just nu en teutonnia fun men tycker inte han sitter bra alls som en säck potatis efter ett tag.
    Den har väl platt sits som nitron eller hur? Ni kan inte åka till en babyaffär och provsitta ett tag medans ni kikar runt en stund och se hur han sitter i en ozone. Kan han sitta stadigt utan stöd på golvet eller blir det samma effekt där? 

Min lille vill väldigt gärna sitta framåtlutad och gärna tugga på bygeln. Fördelen med en ergonomisk är att det går att tippa ryggen till halvsittande men de glider inte längre ner som de gör i en vanlig sits. Eller min gör det hela tiden för han kan inte sitta still i vagnen. Hade inte selen varit på så skulle han glida ur vagnen efter en stund, i den ergonomiska får de mer stöd. 
  • t0va
    JwJw skrev 2011-04-21 19:23:05 följande:
    Ja det är de=) har testat ozone och han sitter super där men lite orolig för om han alltid kommer sitta bra i en sån=) ...jo sonen sitter stadigt utan stöd men är som din knölar runt och har sig så trots sele sitter han som en säck efter ett tag.....kan även hända när han sitter still
    Vet att det finns några som har större barn i ozone, i bildtråden finns några bilder. Någon av dem kan säkert svara på hur det funkar med ett större barn. 
  • t0va

Någon som vet vad detta är för vagn? http://www.blocket.se/ostergotland/Babytravel_syskon_vagn_samt_Emmaljungavagn_33341427.htm?ca=14&w=1 

Så har vi ytterligare en som inte vet vad de har för sittdel på vagnen, är inte en ozone det där utan en city jet... man får väl hoppas att de inte försöker blåsa folk. Trevlig kombination annars :)  http://www.blocket.se/gotland/Emmaljunga__Softy__Classic__Hardlift_Sittvagn_33351504.htm?ca=14&w=2

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5