viplanerar09 skrev 2011-04-20 10:50:59 följande:
Hej!
Jag har inte följt tråden och det känn ganska hopplöst att leta igenom alla 653 sidor som är.
Det är så att jag har en liten fundering, hur fungerar nitro city och ozone city?
Då tänker jag på snö, assfalt, kullersten, lösgrus, hård grus, skogsstigar osv? går det att låsa hjulen?
Vilken är "bättre"? och ni som haft någon av dessa vagnar vad tycker ni?
MVH
Angelica
Snö funkar den bättre än jag trodde, på packad snö går det utan problem. 10cm lössnö är det tyngre men går, mjuk packad snö som det är på parkeringsplatser som inte skottats är ett helvete, men på sånt går nog bara medar bra. Vi hade tänkt köpa en med 4 stora hjul till vintern men det behovet kom aldrig.
Asfalt går den som en dröm :D Lösgrus är också tyngre men det funkar, var ute och gick på det i helgen, hårda skogsstigar funkar också ok. Fast om jag hade gått ofta i skogen så skulle jag nog skaffat mig ett annat chassi och byta med. Joggingspår går bra, men när det kommer rötter så är det lätt att fastna med småhjulen.
Man kan låsa hjulen men det har jag aldrig gjort så någon annan får svara på när det är bra.
Vi har nitron fast köpte en ergonomisk sittdel till, inte ozone utan föregångaren till den men de är väldigt lika. Chassina är samma för både nitro och ozone så det är bara sittelen som skiljer.
Sonen ville itne ligga ner när han var 3 månader och sitta i nitron gick inte, han halkade ner hela tiden, men i den ergonomiska city jet så kunde han halvligga och titta. Den är lättare men i våran bil går den inte in på längden utan att man måste ta av sittdelen, nitron går in så. Däremot går den in på bredden i bagaget.
Fram tills sonen var va 6.5månad så använde vi cityjet-delen större delen av tiden men sen ville han börja sova på mage och det går inte i den, så vi bytte över till nitrodelen. Nackdelen med den är att man inte når varukorgen på samma sätt, är svårare att komma åt sakerna där. Men sonen sitter bra och är förtjust i den.
Den ergonomiska blir lite varmare också för den är lite smalare i sitsen, men hur stor skillnad det är vet jag inte eftersom vi började använda den i höstas.
Hade jag köpt vagn idag skulle jag köpt en ozone och sen letat efter en citycross eller liknande på blocket för att ha en större sittdel som går att ligga på mage.
När vi är ute på små äventyr tar vi ofta den ergonomiska men om vi vet att han ska sova, tex. hos släktingar under en dag så tar vi nitron.