• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Eddam skrev 2010-12-13 17:47:19 följande:
    Är det någon som vet om man kan ta bort dom små framhjulen på Nitron för rengöring? Det är grus i dom, tänkte ta bort och rengöra men jag inte hitta i instruktionen att dom kan tas loss...  Obestämd
    Det behövs tydligen ett specialverktyg fick jag veta. 
  • t0va
    Eddam skrev 2010-12-13 18:41:12 följande:
    Inte alls irriterande... Obestämd

Tack för svaret!
    inte ett dugg, sambon kommenterade att det borde gå att få loss själv men hur vet jag inte. 
  • t0va
    Golden Robot skrev 2010-12-15 14:20:21 följande:
    Ja, det vet jag :) Men det är mer sitsen jag vill åt, samt att vi tänkte att vi ändå skulle ha en extravagn hos mina föräldrar. Först hade vi tänkt oss Nitro City m a a att jag var "emot" ergonomiska sitsar, och ville kunna ha lift, men med lösningen:
      Ozone City + City Cross + Citykorg
    så får vi en stabil fyrhjuling med "vanlig sits", en smidig (och stabil) med svängbara hjul, samt att vi kan välja vilken sits som passar bäst av den "vanliga" och den ergonomiska. Får vi dessutom med en Citykorg med den begagnade City Crossen är det liksom bara en bonus. Och då kan vi ju använda den både på "extravagnen" och min favvo. Får vi inte med nån Citykorg så gör vi nog det enkelt för oss och använder "vanliga" sisten med lift på chassit med svängbara hjul. Själva Citykorgen är alltså lägst prioriterad...

Om man nu kan kombinera både Nitro/Ozone-chassit och City Cross-chassit med båda sitsarna och Citykorgen så får vi ju ganska många variationsmöjligheter med en sån lösning :)
    Låter vettigt, jag tänkte som du om ergonomiska sitsar, så vi köpte nitro och quadrolift men sonen växte ur det rätt så fort, efter 3 månader blev det trångt i quadroliften, så jag köpte en begagnad citykorg och även en sits från city jet, som är föregångaren till ozone. Om jag hade vetat det jag vet idag skulle jag kört på din kombination. Sonen älskar att sitta i den ergonomiska sitsen, han är 4månader och vägrar att ligga ner så hade vi köpt en korg för nypris skulle det nog känts lite surt nu, men 300kr för en begagnad kändes helt ok. 

Får se nu när han blir större och kan sitta själv i nitron om han gillar den också, men nu blir det i city jet för där kan han sitta även om han inte kan sitta utan stöd. i Nitron halkar han ner och blir som en ostbåge. 

Jag tycker det känns skönt att ha en vanlig sitdel också, troligen kommer han sova ute sen på förskolan och då är det nog inte helt fel med en som är lite större och har gott om plats för sovsäck och allt som ska vara på vintern. 
  • t0va

Om man gör om quadroliften till åkpåse, ska man ta bort plastbiten som sitter längst ner på sidorna. Biten som sitter vid huvudet har ju en plastbit i sig men den ska ju inte alls vara med om det är åkpåseläge. 

Funderade på om man bara kan ha den med fötterna i uppfällt läge med påsen eller om det går att vinkla ner också. Inte för att det är aktuellt än för våran kille når inte fram, men jag pratar om det med en annan. Jag får bara inte ihop vad jag gör för fel. Plattan i botten har vi tagit bort och delen vid huvudet.  

• t0va
    stor grön drake skrev 2010-12-17 22:19:45 följande:
    Inte jag heller, däremot tycker jag att duoliften vi har funkar perfekt som åkpåse för oss, mycket rum för åkpåsen, och så de fästena från liften som man ska ha för att den inte ska glida är perfekta så inte åkpåsen glider ner så bedrövligt.

Har föresten vunnit en Buppa-påse valde den med massor av färgglada blommor, så nu väntar jag med spänning på att få hem den Blir perfekt att ha i hemmavagnen, den matchar inte i färg för 50 öre, men det gjorde ju inte de andra heller, så jag valde den som gjorde mig glad.
    på rimtävling? 

Nej jag är inte alls nöjd med quadeoliften, dyr och känns som ett hopplock av olika delar så blev det något halvdant. Tror vi kommer ha lammskinnet och en åkpåse sen. Den var vettig de 3 första månaderna. 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2010-12-18 08:14:18 följande:
    yes, på FB.

och jag menade ju att duoliften var perfekt att ha fårskinnet i, inte åkpåsen... var visst trött igår
    Tittade ju på quadron, för iom att vi fick vagnen tänkte jag att det gjorde inte så mycket om liften vart dyr, men den kändes bara onödig, för jag ggillade verkligen inte "fårskinnsfällen" som var i, kändes som ett äkta plastfår... Men visst, jag ä extremt kinkig och bortskämd, vårat skinn vi redan hade köpt då var extremt mjukt och rart, allt ekologiskt utom beredningen för den måste fraktas så långt för att beredas att tillverkarna sa att de tyckte det ekologiska försvann i transporten.
    Kände på babyproffsens "lammskinn" förra helgen, och usch säger jag bara, de var hemska, IKEA's känns mysigare...
    ja fy för de som kommer med. Vi har också köpt ett riktigt lammskinn som är supermjukt och värmer skönt nu när det är kallt ute. Sonen behöver inte ha massakläder utan sitter på skinnet med vanliga kläder och en tjock tröja och sen en fleecefilt på sig. Han är så varm även när det varit jättekallt ute. Igår testade vi med EM fuskfår i nitrosittdelen, jag ville se hur han satt i den och det blev bara små gråa pälsstrån överallt på kläderna och inte speciellt varmt heller. 

Vi kanske säljer liften sen, just nu ligger den ändå bara i delar för att jag har tagit isär och testat. Tror den får följa med som lift under julen men då bara som säng för jag tror att cityjet delen får hänga med. Det blir bil så vi slipper släpa allt på tåget :D

Aha, FB, då kanske vi har rimmat ihop, jag vann en fårkudde förra helgen. ;)  
  • t0va
    svea87 skrev 2010-12-18 11:33:23 följande:
    Tänkte fråga nån som haft citykorgen...Är dem bra? Är dem tunga? Jag har ju en hårdlift också så jag kan ju variera om jag vill. Men jag kände att jag ville ha citykorg för dem är större och rymligare : ) Min son fick iförsej plats i sin hårdlift tills han va 6 mån. Men endå. Vilken är bäst... Citykorgen eller hårdliften?
    tung att bära är den inte, otymplig däremot om man har barnet i. Vi som inte behöver lyfta upp vagnen utan kör in och parkerar i längenheten så är den jättebra. Lätt att bädda ner barnet och sen reglera värmen när vi kommer in. Sen att den är stor och rymlig är en jättebonus. Vi har uadroliften också som används när vi ska hem till svärmor där det är trappor för jag fixar inte att bära barnet i citykorgen. 
  • t0va
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-18 14:38:56 följande:
    Någon av er som har koll på hur Nitron funkar i snö? Bor i Göteborg och är ute och går flera gånger om dagen....enbart på asfalt. Men är ju rätt knöligt och väldigt slaskigt frampå vårkanten...
    Vi har kört nu i det som varit i år och jag tycker inte det är så svårt som jag trodde. Nu var det många år sedan jag knuffade en vagn med 4 lika stora hjul men det har gått bra här i östergötland både i nysnö, slask och som idag hårt packad snö. Så jag är mer än nöjd. Kan lägga till att jag har ett rörelsehinder så jag är inte så stark men fixar ändå att knuffa nitron i de modden som varit. Jag tror inte det är så stor skillnad mot en med 4 stora hjul om man går på asfalt, i skog och ojämn terräng tror jag det blir större skillnad. 

Vi funderade på att köpa ett begagnat chassi och ha nu i vinter men den funderingen har vi lagt ner vi klarar oss fint med nitron.  
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 10:07:54 följande:
    Tänk så olika det kan vara. Jag tycker inte att bebis kommer så högre upp om man har liggdel om man har en nitro,
    Fast just detta är inget man kan tycka något om, det är så att barnet kommer högre upp med en korg än med sittdelen. 

Det var därför vi valde bort liggdelen, för att barnet kommer ca 10cm högre upp än i sittdelen, minns inte exakt hur många cm det rörde sig om. Eftersom jag som använder rullstol då skulle få stora problem att få ur bebisen. Sen blev jag bättre efter förlossningen så nu är det inget problem men vi vågade inte chansa just då.  
  • t0va
    Beccih skrev 2010-12-21 13:22:47 följande:
    Hej.

Min syster har en edge, handtaget har börjat glappa lite..
    vet någon vad ett nytt stativ kostar?
    fungerar sittdelen från edge på ett nitro/ozone statisv? (kanske inte då det är smalare?)
    Om, prisuppgift på sådant stativ?

Precis fått hem min ozone med liggkorg.. foto i bildtråden kommer
    Ja vad jag har förstått så ska det fungera att byta över till alla vagnar som har easy fix. Kanske tom. är så att sittdelen från edge är samma som på nitro, ser så ut på bilderna. 

Vad blev det för färg på din vagn?  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5