• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

tickelina skrev 2010-10-26 10:09:23 följande:
    Hade tänkt mig en fårskinnspåse i min citykorg till min bebis i januari.

En del jag känner har gjort så  men sen fick jag nyss höra av flera att dte blir för tok på varmt när man har det. Speciellt om man har "locket" på citykorgen?

VAd har ni för erfarenheter? Tyckte det skulle verka så smidigt att inte ha täcke & sånt i...
    Men du måste ju inte ha locket på, vi har en qudrolift och nu när han sovit ute så har han legat på lammskinn och i sin overall utan locket och det har varit varmt och skönt. Vi har hängt en filt över så det inte ska blåsa rakt in på honom, sen när det blir svinkallt så knäpper vi på locket istället. 

Vi fick täcke och sånt av släktingar som tyckte vi kunde bädda i vagnen men jag tycker det funkar bättre med lammskinnet i botten och sen overallen/åkpåsen. Täcke sparkar han av sig hela tiden när han är vaken också.  
  • t0va

Nu har vi servat vagnen, så smidigt det var. Tog inte alls en timme utan 20min så vi väntade i affären. Sufletten drogs åt lite så nu sitter den bättre och sen smörjde de hjulen inför vintern. Kanonservice :D

En helt annan sak, jag har en nitro men funderar på att se om det går att få tag i en ozone city-sits, vi valde att inte ha en ergonomisk sittdel så han ska kunna ligga raklång men nu har det visat sig att han älskar att sitta och ligga lite så. Är inte så förtjust i att ligga platt på ryggen. Finns det någon äldre modell med sådan sittdel som kan funka eller är det så att vi ska ha utkik efter ozone på begagnatmarknaden?

Just nu är babyskyddet hans favorit och han somnar bäst i det på nätterna, dumma unge som inte fattar att det är skönare att sova i den fina sängen ;)  

• t0va
    Uliise skrev 2010-10-26 15:54:49 följande:
    Ozone kom ju i våras så det kan bli svårt att hitta en sådan begagnad. Men City jetten (Emmaljunga City jet) kom med en likadan sittdel, den tillverkades 2007-2008. Hittar du en sådan med en välfungerande sittdel så är ju saken löst!
    aha, det är så det ligger till. Låter bra då ska jag ha lite utkik så får vi se. Än så länge är han ju bara 2månader så jag har tid att kika :) 
  • t0va
    the M Bitch skrev 2010-10-26 19:17:03 följande:
    Vad fick ni betala för servicen?
    0kr nu för vi fick det som värdecheck när vi köpt vagnen men annars 150kr. 
  • t0va
    Sandja skrev 2010-10-27 14:55:56 följande:
    Har fått erbjudande att köpa en Emmaljunga 2010. Nu undrar jag bara om de blivit något lättare de senare åren? Jag läste att 2011 skulle vara lättare och smidigare men har det blivit någon förändring mellan 2007 och 2010?
    Villken modell av vagn är det? 
  • t0va

Om man vänder sitsen frammåt på nitron så blev vagnen kortare men högre i hopfällt läge eller hur var det? Vi ska ut och åka nu igen och varje cm på längden är givande. Insåg sist att om jag tar upp ryggen så går vagnen in rakt in i bagaget istället för att ta upp hela bagageutrymmet på sidan :D 

• t0va
    stor grön drake skrev 2010-10-28 18:09:38 följande:
    en city jet sittdel: www.blocket.se/stockholm/Emmaljunga_city_korg...
    oj, nu gjorde jag något dumt ;) 
    Hur ska jag lägga fram det här för sambon, får nog se till att få tummen ur ikväll och lägga ut hamsterburarna på blocket och finansiera. Vad har ni lett in mig på?  
  • t0va

ha, ha.. jag får väl motivera det med att det var billigt, slog till på både sittdelen och korgen vi har ju ingen korg och den kan vi ju testa och sälja vidare om det inte funkar. Jag är så förtjust i att ha bilskyddet på vagnen för den blir så lätt att lyfta in, det är nackdelen med nitrons sittdel och ha quadrolift, det blir så fruktansvärt tungt för mig. Är otympligt att dela varje gång och lägga in också, är ju ändå 9kg i sittdelen mot 4.2kg på korg och väger sittdelen som ozone är det 3.9kg, gör enhel del för mina leder och stackars svaga muskler ;) 

Men han fick ett nytt objektiv till kameran för några veckor sedan. 

• t0va
    Carlosmami skrev 2010-10-28 22:05:48 följande:
    Ni emmaljunga experter

Jag har en quadrolift och fotsack som jag hade tänkt använda till vintern.

Lillen kommer ha ull underställ närmast kroppen, sedan något varmt och sen en vindfleeceoverall. Alltså inte en vinteroverall.

Räcker det med quadroliften då eller ska jag köpa en vinteråkpåse tycker ni?
    hmm... beror lite på vart du bor, hur kallt det är och hur mycket det blåser, men jag skulle nog klarat mig. 
    Vi kör med vinteroverall när det blir riktigt kallt, men det blir varmt i liften, nu har vi bara haft lammskinn i liften och sen en fleeceoverall eller björnoverallen på bebis och en filt över och det har varit varmt och skönt även på kvällarna nu när det varit 0-gradit ute och blåst, då har vi inte haft locket på än.  

Blir det superkallt så kanske du kan lägga på en filt extra.

Vi planerar att köpa en babysovsäck att ha när han ska sova ute i vagnen så det blir lättare att ta in honom sovandes och lyfta ur, men för promenader tror jag mer på kläder så man kan ta upp bebisen utan att den kanske fryser massor. Har du vinteråkpåse i liften så blir det nog så varmt att man får skära ner på kläderna.

Själv sitter jag i rullstol och förra året när det var superkallt så hade jag fleeceunderställ och sen vindtäta byxor och det blev inte speciellt kallt, då satt jag ändå i drag men bebisen slipper ju sånt i vagnen.  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5