• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Vi valde att bara har quadrolift, men det är mest för min skull. Jag använder rullstol ibland och då kan jag nå bebisen lättare om det är lift och slipper lyfta så högt samt göra ordning barnet i liften på golvet och sen lyfta upp i vagnen. För sambons skull så hade det varit smidigare med korg tror jag. Så hade det inte varit för mig så skulle vi nog kollat på en begagnad korg för att ha i början och sen köra med åkpåse när barnet blir större. 

Nu får sambon böja sig ner, men det är sånt han får ta. ;)  

• t0va
    Laire skrev 2010-07-26 10:17:04 följande:. De är helt enkelt inte lika rädd om vagnen som jag själv är Därför så kommer jag till nästa barn köpa en (svart) vagn med fasta framhjul för 500-1000 för att ha på förskolan och vid dålig(t) väg(lag).
    Sådär resonerar vi också, köpte en nitro nu att ha som förstavagn, och om det ska sovas i vagn på förskolan eller det visar sig att sambo, svärmor eller andra kommer gå på promenader i joggingspåret och skogen vi har precis bakom bostadsområdet så blir det att köpa en begagnad sak med 4 fasta hjul. Svårt att veta hur mycket sån terräng de kommer gå i senare, eller om det kanske blir sjal och sele istället. 

Men vårat primära område vi rör oss i är stan och köpcentrum så då var det inget snack om att det skulle vara med svängbara hjul, sen att jag kan köra vagnen då också är en fördel :)  
  • t0va
    ÄlskarMina skrev 2010-07-26 21:03:56 följande:
    Hej! Vi har nog bestämt oss för en city cross nu. Ska åka om några veckor och beställa. 
    Visst är väl denna bara FÖR snygg?! Bägge fastnade direkt för den och iom att bebis inte smutsar ner denna särskilt så vågar vi oss på vitt!
    Sittfärgen är vi dock osäkra på...hade helst velat ha PP black/blue men utan det svartlackerade chassit. Varför får man inte välja det själva för?? *dåligt! annars blir det nog en dark gray. 
    Superfin färg )  och jag tänker tvärt om, hade gärna haft svart chassi till våran dark grey men det gick ju inte. Synd att man inte kan välja hur man vill ha kombinationen, men det kanske blir senare. 
  • t0va
    AnLj skrev 2010-07-27 23:15:51 följande:
    Jag försöker bestämma mig. Vinteråkpåse, allroundåkpåse, lammskinn plus fotsack. Vad är bäst? Mest praktiskt?
    Storlek på barnet och villken vagn? 
  • t0va

Min hane är rätt intresserad av vagnar, eller han blev nu. Fast vi kom på rätt fort att det var nitro som gäller för oss. Men han har gått runt och klämt och känt en massa i affärerna. Är våran första så vi får väl se hur det blir nu när bebis kommit. Skulle väl inte förvåna om han snöar in totalt på vagn sen ;) 

• t0va
    myran82 skrev 2010-08-01 00:18:46 följande:
    Någon mer än jag som tycker att regnskydden inte är bra?

Mot lite regn (duggregn) funkar det bra, men har man oturen och befinna sig utomhus när det kommer en rejäl skur så blir det vått på insidan. När vi var ute i lördags överaskades vi av ett rejält regnväder och det dröjde inte länge innan det började bli vått på insidan och droppa ner på sonen trots att vi "skakade" bort vattnet som la sig på.

Kan det vara så att skyddet är slitet eller är emmaljungas regnskydd dåliga?
    Vi har inte testat regnskyddet men jag kände på det nu och det är ju ett tunt tyg modell "funkar i duggregn" är inte något kraftigare tyg. Har haft massa regnställ i liknande tyg och det funkar när det är lite väta ute, men inte om det kommer mer då behöver man något kraftigare. Det värsta man kan göra med dessa tunna regnskydd är att röra tyget då kommer vätan igenom fortare. 

Får se om vi kommer röra oss ute i regn för då tror jag nog vi letar upp något kraftigare och har istället. Så jag gissar på att det är regnskydden som är i dålig kvallitet och bara fixar duggregn.  
  • t0va
    myran82 skrev 2010-08-01 01:15:50 följande:
    Det är jättesvårt att låta bli att röra vid det eftersom sonen ofta sparkar upp på det.

Får åka till babybutiken nästa vecka och kolla lite.
    Precis, och det är ju kul att röra vid dropparna sen när de blir större. Tycker det är lite dåligt att skicka med ett sådant skydd som faktiskt inte skyddar. Men jag kanske bara är överreagerar, är så trött på den modellen för det är samma som är till ryggsäckar. Innan vi hittade vettiga överdrag så blev ryggsäcken alltid pisseblöt när det regnade på vandringarna. Men det är väl billigt. 
  • t0va
    alezay skrev 2010-08-02 14:48:12 följande:
    Pratade med Emmaljunga idag ang deras bilbarnstol..deras klick funktion till bilen kommer kanske ut till årskiftet..lite sent för oss, men det är på väg.
    Låter trevligt, blir sent för oss också men vi får fippla med bältet istället så det sitter. Tror bebisen kommer sitta fram och där var det inga problem att sätta fast med bätet. Blir nog inte så mycket bilresande ändå, är ändå en massa pyssel med att få in mig, bebis, vagn och rullstol i bilen så 1 min extra att fippla bälte gör varken till eller ifrån ;) 

Ni som har quadroliften eller lift överhuvudtaget bäddar ni med lakan i vagnen? Min farmor ville sy lakan åt vagnen men det känns som om vi kommer ha fårfäll i den och inte lakan. Fast lakanen passar även i sängen så hon får sy som hon vill. :) 
  • t0va

Vi ska ha när som hellst och har quadroliften, tror det blir bra att ha den och kanske fårfäll i vinter om det blir svinkallt, så man slipper ha en massa kläder på bebisen. 

Fast jag har beställt lite snö i vinter så det räcker nog med lite lager på lager-kläder i liften.  

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5