Inlägg från: gravid74 |Visa alla inlägg
  • gravid74

*Snackis 10*

Det gick jättebra imorse. Inga som helst problem att få iväg dom utan att de fick äta frukost. Hoppas att det fortsätter så.
    Ikväll har Anton dock varit jätteorolig. Somnade men vaknade hela tiden och snyftade och grät. Tillslut bara vrålade han och vred sig som en ål i famnen. Han stoppade in handen i munnen och drog i tungan så jag vet inte om han har ont i munnen, kanske de sista kindtänderna är på väg? Tillslut somnade han i min famn och nu har han sovit lugnt i en timme så jag hoppas att natten blir lugn.

~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • gravid74

Hemma efter några härliga dagar i Dalarna där vi har åkt skidor. Vi var på ett ställe nära Borlänge som heter Romme Alpin. Ett riktigt höjdarställe för barnfamiljer. Vi bodde på ett hotell vid backen som bara var ett drygt år gammalt. De hade två lekrum, ett för de mindre och ett för lite större barn med TV-spel bl a och varje kväll visade de film. Axel stortrivdes där. Han tyckte dock inte att skidåkningen var någon höjdare. Vi "tvingade" honom att  åka lite varje dag och han var duktig tycker jag men han tröttnade jättefort.
    Anton har mest varit inne för det har varit väldigt kallt med -17 grader och han har varit lite småförkyld. I natt fick han en fruktansvärd hosta och idag när vi åkte hem hade vi bara kommit några mil på väg så hostar han tills han kräks   Han sov när det hände och vaknade konstigt nog inte trots att jag höll på att torka. Lukten i bilen resten av vägen var ju ingen höjdare heller men hem kom vi väldigt smidigt. När vi kom hem visade det sig att han deeutom hade 39,5 så han var väldigt ynklig. Blir nog en tur till doktorn imorgon för han andas så tungt.

Mia: Kul att se dig här igen. Ni verkar också haft en härlig skidsemester.

Stina: Spännande med nytt jobb, kul att du trivs.

• gravid74

Mia: Var var ni och åkte skidor?

Idag har Axel och jag åkt skridskor. Han testade senast för ett år sedan. Det gick lite bättre idag men jag fick stötta hela tiden.
    Axel har börjat sluta kalla oss för mamma och pappa. Känns lite konstigt, låter som om jag är någon annan. När jag frågade honom varför han mig för mitt namn och inte för mamma tittade förundrat på mig och sa "men du heter ju det "

• gravid74

Hemma och vabbar för första gången på två år. Anton var lite låg när jag hämtade honom och hade lite feber när vi kom hem. Inatt har han hostat som en besatt. Hade tänkt skicka Axel till förskolan idag men när jag väckte honom var han lite hostig och snorig så då fick han också stanna hemma. Nu sitter de och tittar på TV men de är ganska pigga. Hoppas att de snart blir bra för de ska sova hos mormor och morfar hela helgen

• gravid74

Mia: Det är inte det att dom inte varit sjuka men eftersom jag gick på mammaledighet för två år sedan och Anton bara gått på dagis i en månad så har vi inte behövt anmäla VAB till FK på över två år. Men nu börjar vab-livet.

Kul att se dig här igen Daggkåpa

• gravid74

Har varit barnlediga i helgen och mannen och jag har varit i Bryssel och hälsat på en kompis till maken som bor där. Jag köpte flygbiljetter i höstas och gav U i julklapp. Vi åkte i fredags em och kom hem idag vid två. Barnen var hos mormor och morfar och de hade haft det jättebra men mormor och morfar var lite trötta nu
    Vi hade det underbart i Bryssel men det regnade tyvärr en del. Killen vi bodde hos jobbar inom EU så han bodde i en riktig paradlägenhet på 240 m2 och ca 6 meter i takhöjd . Jobbet betalade hyran. En sån himla cool lägenhet.

Mia: Har missat nästan alla delfinalerna i år men finalen om två veckor kommer jag att se hoppas jag. Tycker inte att det har varit så intressanta artister i år.

• gravid74

Calibo: Kul att se dig härigen. Roligt med nytt hus. När flyttar ni?

Solaris: Jag jobbar 75%, vill aldrig mer jobba 100%

Förra veckan turades U och jag om att vara hemma med en sjuk Anton. Han hade feber i tre dagar men inget annat. Men denna vecka verkar bli en full jobbvecka om inte morgondagen visar något annat.
    Idag var jag på uppföljningssamtal med Antons fröken. Kan säga att det var en mycket stolt och nöjd mamma som gick därifrån. Var inte lika nöjd när jag sen fick gå hem med en illvrålande Anton.

Nu vill jag att snön som kom försvinner bums!!!!!!

• gravid74

Var med Axel på bio förra veckan och såg Hotell Gyllene knorren. Den gillade vi, innan visade de reklam för Rango och Axel blev helt livrädd för den lilla snutten så jag kände inte som om det var något för honom på länge.

Nu är Axel och U iväg på Familjegympa så Anton och jag har det lugnt hemma. Nu ska vi äta lite lunch.

• gravid74

Tycker att smink är alldeles för tidigt, tillåter inte mina ettor i skolan att ha läppstift. Nagellack kan jag ändå tycka är okej men inte läppstift om det inte är på skoj i hemmet. Menar du att de har med läppstift på dagis   Axel fick en gång nagellack på sina tånaglar och det tyckte han var kul.

Idag när U skulle lämna barnen på dagis var det så få pedagoger på Antons avdelning pga sjukdom så han fick ta hem honom igen så han fick vara hemma. Man måste väl kunna begära VAB då trots att inte barnet var sjukt?

Fick höra något så hemskt förra veckan. Barnens kusins kompis hade dött knappt två år gammal. Han hade vattkoppor och fick hög feber i några dagar och när de åkte in dog han på akuten Jag har mått så dåligt över det. Läste sen att om man får hög feber vid vattkoppor så ska man genast åka in för de är farligt och kan ge följdsjukdomar. Hade jag ingen aning om. Just nu är jag iallafall inte sugen på vattkoppor, jag som innan bara har velat att de ska få det så att man blir av det.

I lördags var jag på barnmarknad i Härlanda kyrka. Fyndade en fin Po p -tröja till Anton för 5 kr

• gravid74

Grattis Ullen!!!!! Vad roligt

Har påsklov denna vecka och det är så skönt fast det är iofs fullt upp att ta hand om två vildingar
    I helgen var vi i Skåne och hade några sköna dagar.

Idag köpte vi en ny cykelhjälm till Anton för den han hade förra året var alldeles för liten. I eftermiddags tänkte jag att vi skulle ut och cykla lite. Axel på sin nya tvåhjuling och Anton på trehjulingen men Anton blev helt vansinnig när jag tog fram 3-hjulingen och pekade istället på Axels gamla springcykel så jag fick ta fram den istället. Han lyckades ta sig fram med lite hjälp av mig. Det märks att han är lillebror och vill göra allt som Axel gör.
    Anton är väldigt sen med pratet , säger några få ord och några tvåordsmeningar som de ska kunna vid två känns som långt borta. Min pappa är jätteorolig för att han inte pratar. Axel snackade ju 5 ordsmeningar när han fyllde två så det är lite skillnad. Men jag är inte så orolig. Är det några av era barn som började prata väldigt sent?

Imorgon ska jag och pojkarna till Slottskogen och ha picknick med min kusin och hennes lilla dotter. Hoppas på fint väder.

• gravid74

Har en lugn kväll. U nattar Anton och Axel är hos mina föräldrar. Min mamma hämtade honom på dagis idag.

Igår kastade Anton en leksak rätt i Axels ansikte så han fick en rispa på hornhinnan. Det hände precis innan vi skulle gå till dagis och jobb så jag fick stanna hemma hastigt och olustigt. Han och jag fick åka till Mölndals ögonakut. Han smågrät hela dagen. Jag har aldrig sett honom så ledsen och orolig. Han sa att han hade så himla ont men jag tror att han mest var rädd.
    Imorse sa han att det var bra så det var en lättnad.
    Anton är i en period där han kastar allting och jag är hela tiden rädd at han ska skada någon. När han ätit klart så kastar han sina bestick rakt över bordet och ibland kastar han ner tallrik och glas i golvet. Om vi säger till honom skrattar han bara och tror att det är en lek. Hoppas att det snart går över.

På lördag har vi tänkt att besöka Cortégen för första gången sen Axel föddes. Hoppas på lika fint väder då.

• gravid74

Solaris: Spännande med Stockholmsresan.

Har haft det väldigt stressigt på jobbet med utvecklingssamtal som ska förberedas och genomföras och dessutom ska man hinna förbereda lektioner. Nu har jag iallafall bara tre samtal kvar så nu känns det skönt. Tyvärr måste jag vara hemma och vabba imorgon. U har varit hemma med Anton i två dagar så nu är det min tur. Anton hade sån hemsk hosta igår så han fick vara hemma. Idag hade vi tänkt att han skulle gå men så sov han jättedåligt i natt och gnydde och grät omvart annat. 3.30 insåg jag varför då han plötsligt gallskrek och tog sig mot örat. Han fick alvedon och sen somnade han gott. Vårdcentralen ville inte träffa honom så nu är det bara att vänta ut den. Han är ganska pigg men det är bäst att stanna hemma en dag till och vila upp sig.

Axel har börjat sova över hos mormor och morfar på torsdagarna. Mormor hämtar honom på dagis och så är han där till fredag eftermiddag. Han har aldrig självmant velat sova där innan så det är kul att han hittar på att han ska göra det. Då får han lugn och ro från sin lillebror

• gravid74

Fattar inte riktigt att det är söndagkväll. Jag jobbade igår för vi hade åhörardag så jag har blivit helt förvirrad. Men jag har börjat räkna ner till semestern nu, fast det är en hel måndag kvar till skolavslutningen.

Idag skulle Axel och jag på Familjegympa på Fysiken. Vi brukar gå dit men nu var det jättelänge sedan vi var där. Vi lockade med några kompisar också. När vi kom dit visade det sig att de had börjat med sommarschema denna vecka så det var ingen gympa Men vi planerade snabbt om och åkte till Bushuset istället. Axel blev inte ledsen för det kan jag säga. Han var helt blöt i håret av svett efter 1,5 timme där och jag var också ganska slut så vi fick en del träning ändå.

• gravid74

Jag trodde att det räckte med en vecka hemma för vattkoppor. Så fort de har torkat är det okej att gå tillbaka. Vi har ju iofs inte haft det än så jag är inte så kunnig i ämnet men våra grannbarn var hemma en vecka.

Imorgon är det studiedag på dagis. Anton ska vara hos min pappa och Axel ska få följa med mig till jobbet. Mina elever slutar inte förrän nästa tisdag så det är en lång termin. Känns konstigt att grannstadsdelen slutade idag.

Igår kväll när barnen somnat stack jag iväg till Liseberg och lyssnade på Bob Hund. Det var länge sedan jag var på konsert där.

• gravid74

Har haft semester i en vecka och imorgon börjar makens. Vi ska ha 6 veckor tillsammans

Just nu har vi besök av svägerskan och lillkusinen så det är full rulle på dagarna fast nu sover alla äntligen. Idag passade vi på att besöka Världkulturmuseet i värmen. De har en trevlig utställning för barn där som heter Jordlingar. Där fanns blandannat ett stort kuddhav där jag nästan somnade medan barnen sprang omkring och lekte.

Imorgon ska vi gå på Häckner på Liseberg.

• gravid74

Så har man bara en halv vecka kvar på sin semester. Vi  har haft 6 underbara veckor tillsammans hela familjen.
    Två veckor tillbringade vi hos svärföräldrarna i Skåne och blev uppassade.
    Idag har vi varit på Borås djurpark och där fick vi vara med om en födsel av en Visentunge. Det var mycket häftigt. Axel var helt fascinerad.

Annars händer det mycket med Antons språk. Från att knappast sagt några ord i början av sommaren pratar emellanåt 3 ordsmeningar och babblar på hela tiden. Han är ett litet charmtroll men han är väldigt envis och har en väldigt humör emellanåt.

Hoppas att alla ni andra har haft en skön sommar.

• gravid74

Ja tänk att våra septemberbarn redan fyller fem. Axel var helnöjd med sin dag. Eftersom han fyllde år på en lördag avklarade vi alla kalas den dagen. Han hade piratkalas med sina kompisar och på kvällen kom mina föräldrar. Han fick mycket lego som vi alla har haft roligt med.

Denna vecka har varit lite sjukstuga för Axels del. Han var hemma måndag-tisdag med feber. Igår ringde de hem U för då hade han på nytt feber och hade sovit flera timmar på förskolan. Sen fortsatte han att sova resten av dagen och kvällen hemma. Vaknade först strax före nio imorse men då var han mycket bättre. Jag var på teater igår kväll så det var lite svårt att koncentrera sig när man visste att han var så dålig. Men ikväll hade han knappt någon feber så det är ju skönt.

Anton är inne i en både go och trotsig period. Han snackar för fullt och han har mycket humor och han vet när han är rolig. Han och Axel bråkar tyvärr ganska mycket men emellanåt finns det ljusglimtar och de leker riktigt bra.

Skojsan: Axel och hans kompisar dansar mycket till melodifestivallåtarna på dagis men just nu är det tydlgen  rock 'n roll som gäller typ Elvis. Har tyvärr ingen discokula,  hoppas att du hittar någon.

Imorgon ska jag tillbringa dagen på bokmässan.

• gravid74

Hade förresten varit kul att gå ut och äta middag någon kväll. Är det några som är intresserade av det?

• gravid74

Solaris: Pojkarna går på olika avdelningar. Antons avdelning är det bar födda 09 och 10 och på Axels avdelning är det bara 06:or. De är bara 11 stycken och det är en sån harmonisk grupp. Endast 3 pojkar. Men de brukar ta in 07:or från en annan avdelining vissa tider under dagen.
    Vi har ju problemet där vi bor att alla väljer olika skolor så jag hoppas nu att några av dessa 11 kommer att välja samma skola som vi gör. Jag håller på att lobba för det men några har äldre syskon som redan går på andra så i de fallen kommer det ju självklart välja samma. Har redan lite ångest att han bara har ett knappt år kvar på förskolan. Vi är så himla nöjde med just hans avdelning.

I helgen har vi svärföräldrarna på besök så U och jag gav oss iväg på en liten cykeltur till stan efter lunchen, fikade och cyklade om kring som förr i tiden.
    Imorse var vi ute och plockade trattkantareller, hittade nästan ett kilo så det blev svamp både till lunch och middag

Vi har bokat solresa till Lanzarote i vinter och det ska bli gôtt. I mars ska vi åka skidor i Romme Alpin strax söder om Borlänge. Vi var där förra året och det var kanon för barnen. Vi bodde på ett nybyggt hotell vid backen som var väldigt barnanpassad med 2 lekrum och biofilm varje kväll. Kan verkligen rekommenderas.

• gravid74

Oj över två månader sedan förra inlägget, hög tid att göra ett nytt

Här rullar allt på, Axel har kommit in i en tidigt sexårstrotsålder verkar det som. Är ofta arg och det är jag som råkar ut för hans utbrott, då är jag världens dummaste mamma. Men annars är båda barnen världens mammigast pojkar, det är bara jag som gäller.

Anton har börjat att säga att alla där dumma och dumskallar, undrar vem som lärt honom det orden Lite trist idag när han sa att en tant var dum som han flörtade med på ett kafé. Han förstår nog inte riktigt innebörden.

Skönt med jul snart. Är snart klar med julklapparna. I januari ska vi åka till Lanzarote och det ska bli skönt att komma ifrån tråkvädret här hemma.

Hoppas att alla ni andra har det bra.

Svar på tråden *Snackis 10*