• Erkki

Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)

Emmy: Jättefina namn du har valt! Hoppas att allt flyter på nu och att det värsta med att börja amma har lagt sig...

Lina: visst var det du som funderade på detta med D-vitamin i sommras? Vet inte om Tilde dricker välling men Semper har nu en 3-års välling som är berikad med D-vitamin. Isak gillar den i alla fall och jag tänkte att nu under vintern när man knappt ser solen kan det ju vara bra med lite extra tillskott.

Här rullar det i alla fall på - alla har väl varit mer eller mindre förkylda den enda som fortfarande är det är förstås jag. Det sliter att vara höggravid och ha rethosta och inte känna sig pigg. Det är inte så att man är så superpigg i vecka 32 som utgångspunkt det behövs verkligen inte något extra.

Isak han mår toppen, och har äntligen börjat visa intresse för pottan så någon gång i veckan har nu gått och satt sig själv där och kissat och en gång till och med bajsat. Det känns som ett steg i rätt riktning förrut har det ju mest varit att använda pottan som mössa/fotboll ja det mesta som den inte ska användas till. Vi tar det väldigt lugnt i alla fall så han ska tycka det är kul.

Vad ska ni önska till era 2-åringar i julklapp? det känns som Isak har typ allt och att fler leksaker bara innebär fler saker för mamma att kliva på...

• Erkki

Isak har ju gått i Bamsegympa (dock inte under hösten hans mamma kände att fysiken inte riktigt räckte till för att hjälpa) - hur kul som helst. Vi får se om vi får plats igen nu eller om vår plats är upptagen annars känns Korpen som ett bra alternativ!

Ja det är inte så länge kvar för min del  - imorgon är det 2 veckor till BF! Skräckblandad förtjusning men jag längtar efter ögonblicket när bebis läggs upp på bröstet. (Det just före kan jag hoppa över).

Fast mest rädd är jag nog för att lillebror också ska ha Isaks kolik... hurven.

God Jul till er ALLA!

• Erkki

Tack för grattis! Ännu kvar på bb - liten gränsar på en infektion och är slö så ammningen har inte alls kommit igång. Tungt. Men vi kämpar på med pump och tillägg. Nya bb är jättefint och tur är att jag mår bättre tyckte bb-tiden var tuff förra gången men nu går det bra. Träffs gärna om ngn vecka! Kram erica

• Erkki

Nu är vi hemma igen!!! Ammningen verkar ha kommit igång och ja det gör ont även andra gången att härda brösten Isak är än så länge väldigt nyfiken och snäll med lillebror och pussar honom och vill ligga nära.

Lillebror är nu 3 dagar och inte lik sin bror någonstans tror jag? Ansiktsformen möjligtvis och ögonen! Men till sättet och utseende är de än så länge väldigt olika lillebror (nej vi har inget namn...) mörk och trött och väldigt väldigt nära medan Isak var pigg ljus och inte alls samma behov av att vara nära - nära. Det lär bli till att skaffa en bärsele/sjal här misstänker jag.

Allt gick bra med förlossningen men segdraget värkarbete (som inte gjorde sådär jätteont men inte heller gav ngt resultat) Var öppen 5 cm hela tiden och efter ett antal timmar så fick värkstimulerande dropp då tog det ca 45 minuter att öppna de sista fem och sex minuter att krysta ut bebis (två krystvärkar) det gick lite för fort. Jag hann inte med mentalt och det hände så otroligt mycket i kroppen på en gång att jag inte ens förstod att bebis var på väg ut... Men fysiskt är jag i mycket bättre form än förra gången mindre ont och nog känns det att någon redan banat väg krystningen var inte jobbig (ont som f-n dock när bebis skulle ut).

Nu försöker vi komma iordning här hemma och få ordning på en familj på FYRA! jisses för 4 år sen var vi två personer och i typ vecka 12 med Isak nu är vi 2 vuxna, 2 barn och gifta... Vuxenpoäng om något?

Emmy: jobbigt med ont-i-magen-barn det vet jag tyvärr alltför mycket om MEN det brukar ge sig kring 12 veckor för de flesta och visst är väl Stina där i kring nu?

Nä nu ska jag passa på att surfa vidare innan Isak och hans pappa kommer hem från affären med lite mat

• Erkki
    Stort grattis Sara vad roligt med ett litet syskon till Selma Ett augustibarn blir alldeles toppen!

Malin -kul att att H fått jobb men förstår att det känns overkligt det blir säkert alldeles toppen!

Här rullar det på med livet som 2-barns mor, vi börjar få lite rutiner (ha ha med betoning på liiiite) och Isak är supersnäll med sin lillebror vilket är väldigt skönt. Lillebror Elias har dock inte så stora krav på livet ännu sova - äta och fylla blöjan så han tar inte så mkt tid från isak vilket säkert gör det lättare för honom.

Härligt det är med vår! Älskar att det blir ljusare och att denna iskyla äntligen gett med sig!

Lycka till nu Lina och Annelie inte länge innan ni har era bebisar om ni inte redan har fått dem förstås
  • Erkki

Min kompis som hade bf i tisdags sa att om man ringde före en viss tid på tisdag skulle man hamna på gamla förlossningen och efter en viss tid på nya och när det sen var slut mammor på gamla förlossningen stängdes den avdelningen ner. Så idag är det bara nya som gäller.

• Erkki

Stort grattis Annelie! Två småpojkar kan det bli bättre?

Om någon vill och har lust kommer jag att ha Me&I-party hos mig nästa vecka på onsdag kl 18.00. Barn är förstås välkomna. Dvs onsdag 30 mars!

hör av er så får ni vägbeskrivning om ni har tid och lust!

Kram Erica

• Erkki

Malin: huva vilken start på nya livet i Västerås. Hoppas det lugnat sig och ni börjat komma i ordning nu.

Här rullar livet som två-barns förälder på. Elias är lika lättsam som Isak var körig i början. Han är för det mesta glad och förnöjd och sover riktigt bra på natten. Isak verkar ha lämnat värsta trotsåldern bakom sig även om det är full huggning emellanåt förstås. Tiden bara flyger iväg - snart är det maj och sen sommar och sen börjar jag jobba igen...

Hur går det för er andra där ute i stugorna?

• Erkki

Sonen är morgonpigg och vaknar gärna kring 06.00 oavsett läggtid (ibland redan vid 05.00 och ibland sovmorgon till 07.00) så han behöver somna vid 19-20.00 för att orka med dagen efteråt har inget emot om han är uppe längre MEN då vaknar han ändå samma tid men är på pissdåligt humör för att han är trött men sova NEJ varför det det är ju morgon?

Sova på dagen har han slutat med sen ett par månader då det slutade med att han förvisso somnade på kvällen då han var trött MEN vaknade typ 02.00 och ansåg att det var morgon och dags att kliva upp och leka... inte så skoj och somna senare var heller ingen hit då han var trött.

Så en bra natt som i natt sov han ca 11 timmar somnade strax efter 19.00 och vaknade 06.20 vilket ger 11,5 timme MEN att han dessutom idag skulle sova 1h mitt på dagen vore en lögn han skulle ALDRIG somna före 15-16-tiden utan en timmes bråk och det är ju på tokförsent då somnar han typ 22.00 och vaknar förmodligen 05.00 (ju senare läggtid desto tidigare vaknar han) och så har vi ett ekorrhjul av dålig sömn och trött pojke igen.

Lillebror på fyra månader sover ibland LÄNGRE pass på natten... igår somnade båda strax efter 19.00 och Isak vaknade först 04.50 och kom in i vårt sovrum och tyckt det var morgon då hade lillebror inte ens vaknat för att äta ännu.

• Erkki

He he: kortet i VK ja - det som INTE syns är han som inte på några villkor alls skulle vara med på någon bild och gallskrek i högan sky... Trist hade så gärna velat ha en familjebild.

Isak sover sen några månader tillbaka inte på dagen längre. Han var totalt omöjlig att få och sova och OM man fick han att sova så var han uppe till sena natten alt vaknade mitt i natten och ansåg det var morgon...

Den kritiska punkten är just runt 16-17.00 då det gäller att ha maten klar och lite lek o bus så han håller igång sen är det som om det går över och han håller sig vaken till 19.00 då vi gör klart för natten, godnattsaga och så sover han vid 19.15 ungefär.  Just nu sover han till ca 06.30-07.00. På förskolan så är han med på de större barnens läsvila när de i hans ålder sover, de upplevde också att han orkar med dagen ändå (samt att han var lögn att få att sova som sagt) och så har han ju inte så långa dagar nu när jag är föräldraledig.

Här ska vi också försöka oss på att få Isak blöjfri i sommar ska beställa trainingpants tänkte jag så han känner att han blir blöt men inte att allt blir blött då han kissar att ha ex på stan mm. Dagens blöjor är ju så bra så om man kissar spelar ju det ingen större roll - det känns ju torrt ändå. Han går på pottan ibland och har också lyckats göra ifrån sig där men det är verkligen inte varje dag.

• Erkki

Grattis till alla nyblivna 3-åringar och ett litet grattis i förskott till er som inte hunnit fylla ännu. Det är sjukt vad tiden går fort ibland. TRE år de är inte direkt några bebisar längre och snart inte ens småbarn, Isak håller på att sluta med blöjan går hyfsat vissa dagar och inte alls andra dagar är i stort sett torr på natten. Pratar gör han om än väldigt dåligt, rör sig utmärkt klättrar, springer och har en finmotorik som fungerar lite väl bra ibland.

Här är det bilar (Cars), traktorer och lastbilar som gäller rakt av, inget vi uppmuntrat men det har han själv listat ut att han gillar. Jag som försökt få han intresserad av mjukisdjur och riktiga djur har inte haft ngn större lycka. DOCK fick jag han att rida för första gången i Lycksele förra veckan! Det var kul så kanske kanske man kan få en liten ridkille?

Med lillebror går det toppen, han äter två mål riktig mat, sover hela natten (nåja inte i natt men oftast) och är allmänt förnöjd med livet. Inte världens snabbaste motoriskt om man jämför med Isak som var betydligt mera mobil vid samma ålder men helt ärligt så gör det mig inget det kommer när det kommer. Man är väldigt mkt mera avslappnad med nr 2 kan jag tycka.

Har du fått liten bebis än Sara?

Trevlig sommar alla!

• Erkki

Stort grattis Sara! Oj vilken övertid du fick på tvåan, visst fick du ngn dag tidigt med Selma? Förstår att du var övervänt. (been there done that minus igångsättningen).

Det går verkligen fort att det känns som tvåan alltid har funnits! min tvåa börjar bli stor nu och far omkring i full fart längs golven, har slutat amma och jag har tom börjat jobba dvs maken är hemma på heltid.

Hoppas ni andra har det bra! 

Svar på tråden Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)