Inlägg från: Analoga |Visa alla inlägg
  • Analoga

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

raggarprinsessan skrev 2011-05-09 18:51:54 följande:
    Garderobspunkten är väl egentligen det värsta med hela städningen det är då JAG inser att det finns för mycke prylar :-P
    Ja fy tusan! Det blir jobbigt; men skulle tro att det allra mesta kommer rensas ur för jag har nämligen pinpackat där och bl a kläder som jag inte haft på cirka 20 år!! Vet inte om jag ska skratta eller gråta Gråter    Vad tycker ni? Skrattande
  • Analoga
    Vickanflickan skrev 2011-05-09 18:56:17 följande:
    ja och alla kläder som man aldrig kommer använda igen. i mitt fall: aldrig komma i igen... men ändå är dom så svåra att slänga. Helt knäppt. Men den här gången tänker jag inte vara nådig. Allt som jag inte trivs i, kommer i ska bort den här gången. Garderoben kommer gapa tom efter det.
    Rensade ur troslådan för nån dag sen och fick en väldigt tom låda, så tom att jag var tvungen att åka och storhandla underkläder för att slippa gå naken Skrattande
    Samma här. Har svårt att slänga kläder jag inte haft på evigheter som dessutom är på tok för små coh som jag aldrig kommer att komma i igen! Har ändå svårt att göra mig av med dem, känns som jag slänger en del av mig själv Skäms  helt sjukt ju! 

Blir nog ändå en lätt match att rensa garderoben, för precis som du kommer ju det mesta åka bort!! 
  • Analoga
    raggarprinsessan skrev 2011-05-09 18:58:00 följande:
    Har du bara KLÄDER i din garderob lyllos dig jag har gardiner fotbollar tennisrack jaa allt utom skor porslinsdockor står det en låda med i garderoben åxå

ooh en tom rtroslåda *tittar mot min som inte går att stänga*
    Du har alltså en massa saker som inte ens hör hemma där   Fotbollar och tennisrack - om det överhuvudtaget är något du använder eller kommer använda (rannsaka dig själv) så flytta dem till ett lämpligare ställe - typ förvaringslåda utomhus, förråd etc. Men spara dock BARA om du vet att de kommer till användning. Annars skänk eller sälj.

Lådan med porslinsdock....är det något du kommer använda? Annars sälj, släng, skänk bort!

Jag har alltid haft svårt att rensa bort sånt jag fått i present; men nu kommer jag inte ha någon pardon för det heller. Är det något jag inte gillar/kommer använda så kommer det åka nu!
  • Analoga
    raggarprinsessan skrev 2011-05-09 19:42:04 följande:
    men det är det enda stället  det får plats jag kastade FAKTISKT fotbollen!! å sen r de en kartong med foton som ligger där inne gardinerna skulle satts up för 1½ år sen förrådet är fullt där ute är mammas o hennes killes saker
    Men porslinsfigurerna då??   Låter som något du fick av moster Agda i julklapp för 10 år sedan men aldrig velat ha framme  

Ja jisses - har din mamma och hennes kille ockuperat ditt förråd. De får la komma och ta reda på sina saker då!
  • Analoga
    raggarprinsessan skrev 2011-05-09 19:49:27 följande:
    du jag är 15bast o bor hemmaså det är deras förråd åxå  

jag samlade på dom förut. Jag har ju själv köpt dom
    Ojdå! Är du bara 15?   Tar ju liksom för givet att de som hänger här på fl, och i synnerhet i en sån här tråd, är vuxna och stadgade    Men ok - då förstår jag varför du hade godispapper o annat skräp i ditt rum - och att mamma och pappa har grejer i förrådet
  • Analoga
    Noran skrev 2011-05-09 19:54:51 följande:
    Se till att ha alla saker som behövs för en viss sak på samma ställe. T.ex. där man slår in presenter ska det finnas papper, snöre, sax, tejp, kort. Så man slipper springa runt hela huset och lägga tillbaks sakerna sen. I sovrummet måste man ha en sax för att kunna klippa av lappar i kläderna osv. Ibland är det bra att ha extra saker. Det gäller att tänka till.
    Känns inte som att en sax hör hemma i ett sovrum? Obestämd  Man behöver ju inte ens klippa bort lappar i kläderna i just sovrummet, kan man ju lika gärna göra i köket  Vi har en hushållssax i köket, och en nagelsax i badrummet
  • Analoga
    Ramborg skrev 2011-05-09 20:03:22 följande:
    Prinsessan - har de andra i hushållet några sportgrejer? Då borde dina grejer kunna få bo på samma ställe!
    Har ni någon vind? Jag tycker vinden är ett typiskt bra ställe för porslinsdockorna. Fotona kanske kan scannas in i datorn, eller sättas i album så de kan stå i bokhyllan sen?

Noran, det är ju självklart, varför har jag inte tänkt på det? Klart jag ska ha en extra sax i sovrummet! Annars ligger ju kökssaxen där på nattduksbordet i en vecka efter att jag klippt lappen ur ett nytt plagg...
    Klipp av lapparna i köket istället; så kan kökssaxen hänga kvar där
  • Analoga
    Ramborg skrev 2011-05-09 22:51:17 följande:
    Längst ner i den garderoben jag fortfarande inte har städat (fast jag sa jag skulle i helgen) ligger en ICA-kasse med diverse småprylar som inte fått plats i någon flyttkartong när vi flyttade sist. Jag minns att jag tänkte "jag lägger den här så vet jag var dom grejerna är, får packa upp dem sedan."

Nu har jag inte öppnat påsen sen vi flyttade in... och det har gått två och ett halvt år. Det smarta valet är självklart att slänga den oöppnad. Jag minns inte vad som finns i längre.

Hur hade ni gjort?
    Jag hade tittat igenom den trots allt. Skulle inte våga slänga den OM det skulle ligga något väldigt värdefullt däri!

Dock ska du ju ha i åtanke att du inte använt prylarna på så lång tid, så förmodligen är det saker du bara ska kasta, slänga el sälja
  • Analoga
    moln och sol skrev 2011-05-10 08:18:59 följande:
    Vickanflickan skrev:

"...det känns som att slänga en bit av sej själv. Och tänk om man kommer på att man skulle vilja ha just såna kläder igen..."

Precis så känner jag också! Ändå förstår jag ju att det låter väldigt osannolikt...

Analoga, efter att ha läst ditt inlägg där du undrade hur det gick för mig och skrev att du sett att jag hade läst "Rensa i röran med feng shui", så blev jag motiverad och tog fram de tre böcker jag har om att rensa.
     Tittade vad det stod och tog tag i röran i hallen. Plockade bort alla vinterskor och vinterkläder. Tömde ner alla papper och tidningar från byrån och la dem i en papperskasse, för att senare rensa bland papper. Kastade en skål (eller sanningen är att jag ställde ut den i trädgården för jag klarade inte att kasta den...) som stod på byrån och tog plats. Dammsög hela hallen och dessutom under skohyllan. Drog åt alla skruvar i skohyllan, för att den börjat bli rank. Plockade ut lite sportsaker i förråde osv. Jätteskönt! Jag höll säkert på i fem timmar med bara hallen... Jag är inte så bra på att rensa ännu. Mycket som jag borde göra mig av med blir kvar... men jag kämpar på.

Frågan är:  Hur gör man för att kunna kasta något när man tänker som i klädexemplet ovan? (att man kastar en del av sig själv/ tänk om man vill ha just såna kläder igen..) ???

Ska man kasta sakerna ändå och tycka att man har råd att köpa samma igen, om man mot förmodan skulle vilja ha samma igen eller? (Det känns slösigt tycker jag...) Hur blir man hårdare i sin rensning? Är det lite: "Vill man ha ordning får man chansa på att man inte kommer behöva saken igen" eller är ni andra säkra på vad ni vill/behöver ha kvar?

Nyfiken gul, var är du?Glad
    Förvisso inte Nyfiken gul - men hoppas det går bra med mig

Frågorna du ställer i slutet har du svar på i boken "Rensa i röran med Feng shui"

Men jag kan väl säga som så att när du har en sak/klädesplagg i din hand så kan du ställa dig frågan:

1. Hur länge sen var det jag använde den här prylen/plagget? Har det gått över ett år kommer du förmodligen inte att använda det mer.

2. Tycker du om prylen/plagget och känner att du kommer ha det framme/på dig? Behåll det. Annars släng, kasta, skänk.

3. Nostalgiska saker såsom gamla vykort, brev etc - tänk efter hur ofta du tittar på dem? De kanske bara ligger där sedan flera år coh du tittar aldrig på dem? Kasta dem. 

Du skrev ovan om man inte kunde spara som minne - men ärligt talat - om man aldrig tittat på dem, vad ska man då ha dem till? och en film du sett, har du ju sett.

Just den där sista punkten har jag också svårt med, nostalgiska saker, men jag ska stålsätta mig och slänga bort gamla vykort, födelsedagskort etc.

Det enda i minnesväg jag tänker spara är gratulationskort etc vi fick i samband med dotterns födelse och dop. Det ska läggas i hennes minneslåda som hon får när hon blir stor
  • Analoga
    moln och sol skrev 2011-05-10 08:18:59 följande:
    Vickanflickan skrev:

"...det känns som att slänga en bit av sej själv. Och tänk om man kommer på att man skulle vilja ha just såna kläder igen..."

Precis så känner jag också! Ändå förstår jag ju att det låter väldigt osannolikt...

Analoga, efter att ha läst ditt inlägg där du undrade hur det gick för mig och skrev att du sett att jag hade läst "Rensa i röran med feng shui", så blev jag motiverad och tog fram de tre böcker jag har om att rensa.
     Tittade vad det stod och tog tag i röran i hallen. Plockade bort alla vinterskor och vinterkläder. Tömde ner alla papper och tidningar från byrån och la dem i en papperskasse, för att senare rensa bland papper. Kastade en skål (eller sanningen är att jag ställde ut den i trädgården för jag klarade inte att kasta den...) som stod på byrån och tog plats. Dammsög hela hallen och dessutom under skohyllan. Drog åt alla skruvar i skohyllan, för att den börjat bli rank. Plockade ut lite sportsaker i förråde osv. Jätteskönt! Jag höll säkert på i fem timmar med bara hallen... Jag är inte så bra på att rensa ännu. Mycket som jag borde göra mig av med blir kvar... men jag kämpar på.

Frågan är:  Hur gör man för att kunna kasta något när man tänker som i klädexemplet ovan? (att man kastar en del av sig själv/ tänk om man vill ha just såna kläder igen..) ???

Ska man kasta sakerna ändå och tycka att man har råd att köpa samma igen, om man mot förmodan skulle vilja ha samma igen eller? (Det känns slösigt tycker jag...) Hur blir man hårdare i sin rensning? Är det lite: "Vill man ha ordning får man chansa på att man inte kommer behöva saken igen" eller är ni andra säkra på vad ni vill/behöver ha kvar?

Nyfiken gul, var är du?Glad
    Glömde ju säga att du var jätteduktig som rensade så bra i hallen
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...