Inlägg från: Analoga |Visa alla inlägg
  • Analoga

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

moln och sol skrev 2011-05-04 21:59:18 följande:
    Ja, det känns hopplöst för mig också. Det första jag tänker på när jag vaknar är att jag måste rensa... Men med tre barn har man inte så mycket tid och när den egna tiden kommer är jag så hopplöst trött. Jag skulle behöva minst en månad där bara jag är hemma  och resten av familjen bortrest, så skulle jag kunna rensa dag och natt, ibland göra paus för mat eller bara lite yogurt och det skulle kännas så underbart!

Jag skulle behöva ha lite peppning innan också, för till och med BB-trosorna tvekade jag lite på att kasta, eftersom vissa par inte ens var använda och tänk om jag kanske skulle få barn igen...trots att jag vet att min kille inte vill ha fler barn, och att jag inte använde dem hemma den senaste gången...
    Jag känner mig som ett totalt hopplöst fall.Rynkar på näsan

Men visst får man en liten kick när man lyckats rensa ett litet område! Glad
    Såg i trådstarten att du läst "Rensa i röran". Där står ju utförligt hur man ska tänka när man rensar bland t ex kläder. Gäller bara att stålsätta sig - jag vet precis hur svårt det är! Har också ett sånt där tänk som du beskriver   Men ta t ex det här med BB-trosorna - skulle du få barn en vacker dag så får du ju nya på BB igen, eller hur? Bra gjort att du kastade dem!

Detta projekt ska vi ro i land, eller hur?? Så glad att jag har dig och de andra i tråden så vi kan peppa varandra!

Nu ska jag gå och sova så jag orkar fortsätta rensa i morgon! Skrattande  Sov så gott!
  • Analoga
    angio101 skrev 2011-05-05 08:08:15 följande:
    Om ni rensar fokuserat/koncentrerat 15 min om dan i en månad, så har ni rensat motsvarande 8 timmar utan att använt en hel lördag eller söndag. Man hinner oerhört mycket på 15 minuter. Sätt äggklockan och tillåt er att stoppa efter 15 minuter.
    Men om man har så mkt att rensa som jag så skulle det ta åratal om jag bara höll på 15 minuter om dagen Skrattande - men tanken var ju god
  • Analoga
    angio101 skrev 2011-05-05 13:08:38 följande:
    Analoga: Jo, visst kommer det att ta tid, men å andra sidan 15 minuters rens som blir gjort är bättre än att vänta på att hitta de där timmarna som behövs, och som kan kännas som ett för stort projekt och därför skjuts upp i all oändlighet
    Jo det har du rätt i
  • Analoga
    Vickanflickan skrev 2011-05-05 22:33:46 följande:

har läst lite här inne och skulle själv behöva strukturera upp mitt hem lite (och lite mer städning på det skulle inte skada heller).

Men jag undrar lite över häftet som du beställt analoga. Var det värt att beställa tycker du? och går häftet lite ytligt på vad man ska göra eller är det väldigt punktat vad man ska göra i mååånga små steg och ingående?

Ja jag tycker häftet var värt varenda krona! Vet inte hur mkt du tycker att "många små steg o ingående" ska vara; men det är på 20 sidor sammanlagt och guidar dig från Dag 1 till Dag 30 rum för rum med instruktioner vad som bör rensas bort samt massa förvaringstips som förenklar städningen bl a. Det är även rutor där man kan kryssa för när man gjort varje sak.

Häftet bidrar med den struktur jag behöver för att få det gjort. Jag har länge gått och funderat på VAR jag ska börja och liksom aldrig kommit igång. Nu följer jag formuläret bara
  • Analoga
    Vickanflickan skrev 2011-05-06 20:48:40 följande:
    det låter bra. det lutar nog åt att jag köper mej ett häfte jag med! Just för tillfället har jag börjat att ta ett litet område varje dag. Jag är sjukskriven pga sjukgrejer i samband med graviditet och mer än en liten bit per dag orkar jag inte. Men det skulle nog vara bra att ha något mer att gå på än att bara ta ett litet problemområde här och där så häftet låter toppen. Det känns som att vårt hem faller lite på just strukturen och att det är så mycket som borde ha rensats bort för längesen. När sakerna inte har sin givna plats blir det så lätt stökigt. Men nu jäklar ska här bli ordning. <--- typisk graviditetsåkomma hos mej. När graviditeten börjar närma sej sista delen så börjar jag boa och kommer på att vi verkligen måste få till ordningen här hemma Skrattande.
    Jo så kan det nog bli

Jag ser rensningen som ett projekt som får ta sin lilla tid helt enkelt. Men det ska bli jäkligt skönt den dagen man är klar och är av med alla prylar man inte använder!! Helt galet sjukt vad mkt onödigt krafs man har hemma??
  • Analoga
    Vickanflickan skrev 2011-05-06 21:06:13 följande:
    Ja några 30dagar lär jag inte komma igenom hemmet på. Men bara att ha en ordning att följa gör det nog lättare även om det tar lite längre tid.
    Ja visst är det galet vad mycket onödigt man har. Och ännu galnare vad jobbigt det ska vara att kasta helt onödiga saker! Både sambon och jag är värsta samlarna och sparar det mesta som kan vara bra att ha eller som kanske är ett minne eller nån annan anledning som vi hittar på. Duktiga på att skjuta upp saker är vi båda två också. Men jag har faktiskt lyckats få med sambon på det här med att röja och rensa lite så förra veckan var vi iväg till tippen med ett släp saker som vi slängde och nu tänkte vi försöka ta en vända dit varje vecka tills vi börjar bli nöjda med rensandet.
    Visst är det härligt när man väl får ut  de utrensade grejerna ur huset/lägenheten? En riktigt skön känsla infinner sig och man får ännu mer energi att rensa
  • Analoga
    raggarprinsessan skrev 2011-05-07 08:50:47 följande:
    kan man köra reacet med sig själv?
    Klart man kan
  • Analoga
    raggarprinsessan skrev 2011-05-07 08:40:14 följande:
    ooh idag blir det storstädning...

Att göra

Damma av

Dammsuga

Torka golv

kasta sopor

renska garderoben

Rensa ut böcker

å allt detta är i MITT rum

har t.o.m ringt hit en vän för att få hjälp
    Wow - vad duktig du är   Själv har jag en vilodag idag
  • Analoga
    Vickanflickan skrev 2011-05-09 11:32:01 följande:
    Nu har jag också köpt häftet "rensa ditt hem". Skrev precis ut det. Ska se om jag orkar börja idag. Men att sovrummet är först... värsta biten av hela hemmet, garderoberna oroar mej massor. Men det är väl bra att man får det gjort på en gång.
    Har du kommit långt Analoga?
    Ha ha - nää, jag har inte kommit långt   Skyller på det fina vädret, blir ingenting gjort nu ju Oskyldig Men jag ska ta nya friska tag och fortsätta snart.

Det jag har gjort är att rensa sängborden typ. Gruvar också massor för garderoben Gråter
  • Analoga
    raggarprinsessan skrev 2011-05-09 17:23:57 följande:
    Gardroben hoppade jag över.. Lassade in en massa saker i den ist för å rensa men nu ser man skrivbordet det har man inte sett på 1år typ har haft d som avlastningsyta
    Alltid något   Du får ta nya tag och ta itu med garderob sedan då
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...