Inlägg från: Fins Mamma |Visa alla inlägg
  • Fins Mamma

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Flickmamma skrev 2011-07-23 16:16:51 följande:
    tror att mitt material är fär gammalt, jag gick ut 2002.
    nr jag läste grundkurserna i pedagogik nu 2010-2011 så var nästan ALLA böcker från 92 och tidigare...
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Fins Mamma
    Flickmamma skrev 2011-07-23 18:49:31 följande:
    Ojdå! men jag vill nog ha kvar det iallafall!
    jopp.. förstår det...

äter antiinflamatoriskt nu, blir dock suuuuuuuuuuuupertrött av dessa!!!!! vet inte vad jag ska ta mig till, heeelt slut
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Fins Mamma
    Fins Mamma skrev 2011-07-23 19:00:39 följande:
    jopp.. förstår det...

äter antiinflamatoriskt nu, blir dock suuuuuuuuuuuupertrött av dessa!!!!! vet inte vad jag ska ta mig till, heeelt slut
    idag försöker vi dock ändå städa och rensa så mycket vi kan, får vila på jobbet imorrn :P
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Fins Mamma

åh! har en inflamation i ena axeln som gör så att jag avrken kan sova eller städa, skitjobbigt, men ge mig gärna mer inspiration =D

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Fins Mamma

fy fan! har fått in nå jävla myror i köket. grr!

rensar burkskåpet en massa nu. ett helvete faktiskt.

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Fins Mamma

ett tips för att få diskbänken ren- bakpulver! funkar superbra!

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Fins Mamma
    M och M skrev 2011-08-25 21:10:28 följande:
    Hur gör ni då?
    jag bloter först och sen strör jag på bakpulver och skrubbar sen med en svamp och sköljer av...
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Fins Mamma
    Vickanflickan skrev 2011-12-30 23:35:13 följande:
    jag har en fundering som jag gärna skulle vilja ha synpunkter på gällade sonens garderob. Som det ser ut nu har jag han kläder i en garderob som varit linneskåp. alltså med många hyllplan. Men jag funderar på om det inte vore enklare att ha kläderna i en garderob med klädstång. Att hänga kläderna på galgar. På så sätt behöver man ju inte vika dom när man tar dom från tvätten utan bara hänga upp dom på en galge. Och sen borde man ju lätt kunna se vad det är för tröjor. Vad tror ni. Är det bara onödigt byte? är det kanske ett sämre alternativ tom?
    hur stor är sonen? min dotter har en med både hyllor och häng, kan ni kanske köpa några trådbackar och vika in de lite mindre tröjorna/linnen/underkläder?
  • Fins Mamma
    GOTT NYTT ÅR TRÅDEN!Skål  Vad vi är duktiga tycker jag! lätt trevligaste tråden på Familjeliv!Hjärta

iaf, vet ni hur jag tänkt att tillbringa nyårsafton? städa dotterns rum! sängen är trasig ( ett ben som verkligen inte går att fixa tyvärr...) och jag har inte råd att köpa ny just nu så det blir till att flytta in min där(minst ljud i det rummet!) och sen sortera och kasta och lägga ner i källaren osv! Tänk vilken nyårspresent och hoppas att dottern blir ltie försiktigare med grejorna om hon får hjälp av mig med detta idag. (hon är borta och vet inget)
    Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall
  • Fins Mamma
    Fiamedbarn skrev 2011-12-31 23:00:42 följande:
    Vilka bra tips! Jag hade ordnat ett liknande schema för något år sedan, men skämdes när jag hade några ytligare bekanta över som lade märke till det. Jättedumt, men då slängde jag det. Tyckte det fungerade speciellt bra för min sambo som är en periodare, men gärna gör saker när de liksom finns på agendan. Jag är nog mera allmänt lat
    sätt det på insidan av skåpet?

Fast egentligen-vad skämmas mest för? att ha ett städat hem med en lista på en dörr eller ett hus i kaos?
  • Fins Mamma

jag förstår dig nyfiken gul, dock är det som flera sagt, för mig nödvändigt att rensa.

har så sjukt dålig koll på vad som finns här hemma då jag inte rensat på de 5 åren vi bott här...

har en utmaning till mig själv- rensa så jag får minst en säck med släng grejor varje dag ( och det finns, tro mig!) nu i början är det nog lätt, men sen på "slutet" får jag nog ta en soppåse....  

Tänkte även ge bort en massa grejor som inte behövs till någon sådan där insamling... vilka ska man mest lita på tro?

• Fins Mamma

Nu har jag planer på att få all tvätt ner till tvättstugan, hoppas på boka tvätt-tid och få det gjort i veckan. Förra tvätttiden försvann då jag var jättesjuk..

sen ska jag få ihop två stora sopsäckar med skräp som ska ut! Jag VET att det går! så nu j*vlar ska även denna morsa få lite ordning i sitt liv. Jag måste nu!

• Fins Mamma
    Vickanflickan skrev 2012-01-27 12:40:32 följande:
    hur har det gått med tvättningen?
    Här hemma fick sonen magsjuka natten mot söndagen. Ska man se nåt bra med det hela är det väl att jag sällan tvättat så mycket som nu. Först all kräktvätt med sängkläder, täcken och kuddar och sen alla filtar och liknande som vi brukar använda och tillslut tvättat igenom nästan hela tvättstugan (har en maskin kvar att köra nu).  Är så glad att vi bor i hus och har egen tvättstuga och slipper boka tider.
    När sonen skulle födas bodde vi i lägenhet och fick boka tvättider men vi köpte faktiskt oss en tvättmaskin då som vi hadestående i vårt badrum. Bästa investeringen!
    inte speciellt bra, dottern blev sjuk hon med. blir lite svårt att springa i tvättstugan när det blir så.. får försöka nästa vecka
  • Fins Mamma

dottern är hemma och är "sjuk" (magsjuka i lördags, ssmittorisk så jag avvaktar med att skicka henne...)  så nu idag kan jag ändå inte plugga så nu ska vi påbörja storstäd. har skaffat flyttkartongger där jag ska lägga saker som ska säljas i en och saker som ska upp på vinden i en annan samt saker att sortera uppe i en tredje. för vi har så rörigt att det behövs. har som exempel burit ner 5 sopsäckar med tvätt till tvättstugan idag. så nog har vi att göra alltid.

• Fins Mamma
    Nyfiken gul skrev 2012-07-01 11:11:01 följande:
    Hörrni hur går det för er alla?  Har ni städat färdigt?

Ett tips kommer här angående städning,,, ni pratar mycket om det här med att plocka 5 saker ur varje rum som inte ska vara där osv. Jag har en liten twist på det -  GÖR 5 saker i varje rum . Det tar ungefär samma tid som att plocka fem saker men du får faktiskt mer gjort på att göra fem saker.

Så här har jag gjort idag och börjar  i sovrummet:

1: häng in kläderna som ligger i en hög på stolen
    2:plocka i ordning på sängbordet
    3: rätta till dukar och snygga till prydnadssaker
    4: ta bort smutskläder
    5: bär ut det som inte ska vara där (typ vattenglas, någon leksak, en tidning osv) 

Sonens rum:

1: dragit upp rullgardin, öppnat fönstret för vädring
    2: ställt iordning sagoböcker i hyllan
    3: plockat bort skräp (gamla teckningar, godispapper)
    4: ställt i ordning hans gosedjur
    5: bäddat sängen

Köket:

1 torkat av köksbordet
    2:ställt in tre muggar i diskmaskinen
    3:laddat kaffebryggaren för fika
    4: vattnat blommorna i köksfönstret
    5:satt upp ny torkyrulle

Toaletten:

1:hängt upp rena handdukar
    2:byt soppåse
    3:gjort rent handfatet
    4: skakat mattan
    5 ny toarulle

vardagsrummet

1:lagt i ordning sonens barnfilmer
    2: plockat bort skräp från krukväxterna
    3: ren duk på rumsbordet
    4: fluffat kuddar i soffan och vikt ihop filtarna i soffan
    5 borstat  av kattens sovplats                     

nedre våningen klar!  - övervåningen ska jag ta när jag skrivit klart detta

tid ca 10 min per rum   - observera  - det får inte ta längre tid än så! Man anpassar sysslorna efter tiden helt enkelt. Det är hela vitsen att det inet ska ta mer tid.              

Gör man det här på rutin vid en viss tidpunkt så blir det lätt att  komma ihåg och du kommer bli förvånad över hur mycket man faktiskt hinner göra på så kort tid utan att det blir ett krav på städning, för städa gör man ju faktiskt inte.

Jag gör så här fler ggr i veckan men framförallt så gör jag   sånt här rutinsvep i huset varje söndag efter frukost, 10 min i varje rum. På en timma har jag gjort nytta i precis hela huset och ändå inte behövt städa och jag kan känna mig nöjd och kan göra annat sen.

perfekt!  
    Långt ifrån klar men- jag håller på att flytta till ett större-nyrenoverat boende! får äntligen diskmaskin och tvättmaskin hemma. Jag älskar att kunna få lite lättare liv på det sättet

Vi har rensat enormt här hemma. dock lite till behövs...
  • Fins Mamma

Hur lång tid ska det ta egentligen att plocka upp när man flyttat? Jag ahr bott här sen 16/7 nu och vi är inte klara, har 8 lådor och all textil kvar att plocka upp.. sjukt! Men vill ha en grundordning. PÅ onsdag ska jag nog ta och skriva ut en massa lappar så allt blir lättsorterat för alla.

Hur ser er hallförvaring ut?
    Vår hall är liksom i samband med köket (som ett rum liksom....) så jag har inte så många ställen att hänga saker på. skor har vi till en förbannelse tydligen... Skohyllan kasserades i flytten då den var hemskt trasig. HAr inte hittat någon bra än, kanske måste bygga en egen så jag får den som jag vill ha den ;)

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...