Köksskåp brukar oftast bli en ständig källa för både stök, bök och irritation...
Lite enkla knep för att få ordning
*Sluta samla på udda glas, köp 12-pack vanliga glas på IKEA och använd bara det. Lätta att stapla då alla passar ihop och går något sönder är det lätt att ersätta.
*Mormors gamla servis och den gamla kaffeservisen från mammas förlovning.. ja vackra saker kanske men inte direkt något att ha kvar i skåpet. Få ordning och reda och ha tallrikar, fat och assietter av samma sort och anpassa porslinet efter utrymmet - inte tvärtom!!
*matlådor är smart men köp riktiga! Sluta samla på sneda glassburkar och burkar utan lock och lock som saknar burk... Köp ett set om 10 riktiga burkar från tex IKEA där alla lock passar alla burkar och där allt går att stapla.
*samla sakerna under diskbänken i en stor hink (spraymedel, diskborstar, svinto osv ) , hinken är lätt att hålla ren och du håller rent skåpet samtidigt.
*Du slipper bortglömda matvaror om du häller upp dom i ordentliga burkar/askar och skriver utanpå vad det innehåller. På så sätt slipper du få frysta ärtor i hela frysen och du slipper hitta mjölbaggar i den bortglömda påsen med havregryn längst in i skafferiet.. Lätt att överskåda och enkelt att se vad som är slut,. På köpet får du ett rent skafferi som luktar gott och en frys du inte behöver frosta av...
*Besticklådor kan användas till allt , inte bara bestick. Lösa redskap blir förstörda, slöa och smutsiga om dom bara ligger huller om buller löst i en låda. Fixa besticklåda och sortera in smörknivar, slickepotter och kapsylöppnare. Du får även plats med både aluminiumfolie, gladpack och fryspåsar i en besticklåda.
*Saker som oftast hamnar i köket men som inte tillhör köket måste få en egen plats. Jag själv har löst det problemet med att hänga upp en sån här 3-vånings ståltrådskorg som man hänger i taket. I den har jag samlat stearinljus, värmeljus, servietter, tändstickor, små fat och koppar att sätta ljus i, diverse pyntsaker som ljusmanchetter-snoddar-band, tomtebloss, tårtljus och mindre småsaker för diverse högtider - Därmed har jag rensat lådorna i köket från skit och krafs och får plats med det som SKA ligga i lådorna.