Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
Nyfiken gul skrev 2011-02-20 21:46:40 följande:
hmm.. jag kom och tänka på ett tips jag har tagit med mig i alla mina flyttar jag har gjort...börja med ett helt tomt rum:
Ställ in möbel för möbel och känn efter vad du vill ha i rummet och vad det ska användas till. När du kommit en bit på väg stannar du upp och tänker efter och känner efter. Ställ absolut inte in någonting som inte har i rummet att göra. Inga undantag!
Finns det saker och möbler över som ständigt flyttas runt och det kanske faktiskt rör sig om samma saker som bara byter plats vecka efter vecka - hitta ett förråd/magasin och få undan sakerna. det ska inte förvaras hemma helt enkelt.
om du har så pass mycket saker att rummen mest är förråd och du inte vet vart du ska börja --- då är tipset att tänka stort.. det går inte att börja rensa en pärm i ett rum fullbelamrat med saker som kanske är mer akut än just den där pärmen.... Köp flyttkartonger och ös ner grejorna i och börja i den änden helt enkelt. Få en snygg stapel med kartonger och sortera istället ner i kartongen. Samla ihop alla lösa papper och ställ ner i tidskriftssamlare och i pärmar och ner i en kartong, tavlor och prydnadssaker i en kartong, böcker och kläder i en kartong, osv..
När ni väl fått igång plockandet och städandet så är det mycket enklare att börja rensa i själva kartongerna sen. Vissa kartonger kanske också faktiskt kan vänta tills ni renoverat klart. Skriv med penna utanpå kartongerna vad som kan vänta och vad som måste tas itu med på en gång.
Skruva isär möbler som inte ska användas eller som ska kastas och tas bort. Möbler som bara står uppställda riskerar oftast att få stå kvar vecka ut och vecka in just för att dom är "hela" så att säga... Det går lättare att flytta på grejorna om man skruvar isär och fäller ihop och staplar sakerna.
och bestäm er också i förväg för en dag då ni åker på tippen, kör iväg saker till second hand och skänker bort grejor. Låt inte sakerna bara bli ståendes - FÅ IVÄG dom så fort som möjligt.
Ska bli roligt, det här. Jag kanske kan överraska både mig själv och familjen med att vi faktiskt tar itu med det här nu...