Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
(Det slog mig när jag sitter här och tittar på mitt ovanligt välstädade vardagsrum. Vi har haft folk hemma fyra av de senaste sju kvällarna. Aha! Det är därför!)
Har städat i hallen, plockat undan från golvet och dammsugit. Känns fint där nu. Men skulle även behöva hinna till hatthyllan (plocka bort sådant som inte måste höra till vintersäsong, lägga upp på vinden etc). Tyvärr måste jag prioritera golven först, i fler rum.
Kruxet är ju förstås att en del saker som jag plockat undan från hallen nu står i ett annat rum.
Har inte plats för allt, men en del nödvändiga saker (i stil med lådan med kommande räkningar som man behöver ha ordning på) får liksom inte plats längre på arbetsbordet. Där är drivor och följande:
* kläder som ska lagas
* min symaskin
* några böcker jag håller på att läsa som inte ryms i bokhyllan
* papper jag inte hunnit sätta in i pärm
* en del reklam jag inte hunnit slänga i ÅV-lådan
* sybehör
* alla möjliga papper t ex information från barnens skola, utskick från banken, en hel drös med papper (tyvärr både sådant som är viktigt och som inte kan slängas, och sådant som är mindre viktigt och som jag säkert kan rensa bort)
* sådant jag har tänkt sälja
* och säkert 50 saker till, i en enda röra
känns som om jag behöver minst 1 vecka för att bara få ordning på ytan på arbetsbordet. Hur gör ni för att skapa ordning och reda, och dessutom hålla det fint sedan?
Jag har ett ordningssinne, och tycker egentligen det är kul att städa. MEn har haft det kämpigt genom att närstående varit sjuka, och att jag fått kombinera heltidsjobb med dagishämtning varje dag i perioder, samtidigt som jag försökt att även hinna med städning så gott jag kunnat. Dock är det så att om man en gång börjat hamna totalt efter med städningen så är det inte alldeles lätt att hinna ikapp.
Tacksam för tips!
Ni vet alla de där visitkorten, smålapparna med telefonnummer på, pizzerians meny osv. Förrut drällde de lite varstans helt utan ordning.
Då kom jag på den lysande (enligt mig själv) idén att använda mig av FOTOFICKOR. Det funkar jättebra! Vi har en liten pärm där vi satt i fotofickor (plastfickor med fyra "avdelningar"), när vi får ett nytt kort eller ny lapp sätter vi genast in den i pärmen. Sedan är det lätt att hitta den lapp man söker, alla ligger så prydligt i sin egen ficka.