Inlägg från: Pigeon |Visa alla inlägg
  • Pigeon

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Kalycia skrev 2011-07-07 22:30:24 följande:
    Vi får inte bort alla fula fläckar på diskbäcken. Den var ny och skinande ren när vi flyttade in och vi har varit duktiga med att hålla efter och torka. Vi har provat diskmedel, andra köksrengöringsmedel och såpa, men inget får bort fläckarna. Vill gärna ha lite tips.
    Om det är avlagringar tycker jag du ska testa ättika eller citronsyra, som löser upp det mesta... Annars beror det ju mkt på vad det är för fläckar...
  • Pigeon
    busbajsen skrev 2011-07-08 22:13:53 följande:
    Hur får man bort kattkiss lukt ifrån källaren. Vi har lådorna där men en utav katterna kissar gärna/hellre på golvet. Vi ska ha visning av huset innom en snar framtid och vill ha bort lukten.
    Jag brukar tvätta illaluktande fläckar med ättika (eller vinäger) och har jag inte det hemma tar jag potatismjöl. Luktar det i hela rummet kan man ställe en skål ättika i ett hörn.
  • Pigeon
    Nyfiken gul skrev 2011-07-09 10:14:59 följande:
    Har någon vänlig själ tips på hur man får ordning på och omkring altanen? Ni som bor i hus vart gör ni av alla prylar? Eller framförallt - ni som är trångbodda - hur gör NI? Kanske har jag missat något bra tips....

(filtar, ljuslyktor, bordsdukar,blomkrukor, trasmattor, sidenblommor, blomrankor, kuddar.. you name it)

Sommartid går det ju an att fixa lite snyggt - men vart gör man av allt under vintern då sakerna inte tål kylan och snön?

Möblerna i sig är inget bekymmer - men allt annat?      
    Vi har sånt i vår dyn-box.
  • Pigeon
    Tinko skrev 2011-07-28 21:07:02 följande:
    Jag har ett frys-tips till

På insidan av skafferidörren har jag tejpat upp ett papper där allt som finns i frysen är uppskrivet. Lämnar lite utrymme på sidan, t.ex: "       8st laxkotletter". Då är det bara att stryka över siffran om man plockar ut 2 st och göra en ny markering.

Detta har funkat mycket bra hos oss, vi kommer aldrig hem med "dubletter" efter en storhandling längre och isf för att öppna frysen vid middagstid och bara stirra på påsar/burkar som där man inte ser innehållet så kikar man ist på listan där man har total överblick direkt.
    Får jag låna ditt frystips till min blogg?
  • Pigeon
    Tinko skrev 2011-07-30 20:50:40 följande:
    Låna på bara
    Det kommer på min sida i morgon e.m. om du vill titta. Brukar schemalägga tipsen så det kommer ungefär ett om dagen eller varannan dag.
  • Pigeon
    Fins Mamma skrev 2011-08-04 18:26:54 följande:
    fy fan! har fått in nå jävla myror i köket. grr!

rensar burkskåpet en massa nu. ett helvete faktiskt.
    Kanel har jag hört ska skrämma bort dem också... annars kan man få gratis små dosor från anticimex om ens försäkringsbolag samarbetar med dem.
  • Pigeon
    CharlieF skrev 2011-08-18 23:09:03 följande:
    Häromdagen fick vi äntligen ändan ur och gjorde klart i barnens lekrum. Det var ett par möbler som skulle bäras ur, vår returstation/kista skulle ut i köket osv

Sagt och gjort, in med lite nya hyllor med leksaksförvaring och en ny Nalle Puh-wallie och det blev som ett nytt rum .
    Kämpa på alla ordningssökare
    Vi gjorde också slag i saken och fixade dotterns rum. Hon hade önskat sig rosa gardiner, rosa tapeter, rosa säng och rosa möbler. Efter viss övertalning gick hon med på att nöja sig med rosa gardiner och nytt draperi till sängen.   Så passade vi på att lägga undan lite leksaker som hon själv tyckte hon var för stor för. Så skönt när man får bort lite saker!
  • Pigeon
    Ramborg skrev 2011-10-02 16:05:48 följande:
    Mitt bästa städtips är: Bjud hem folk ofta. Minst varje helg. Då städar man vare sej man känner för det eller inte.

(Det slog mig när jag sitter här och tittar på mitt ovanligt välstädade vardagsrum. Vi har haft folk hemma fyra av de senaste sju kvällarna. Aha! Det är därför!)
    Får jag låna till min blogg? Var ju ett både bra och roligt tips.
    (Håller för övrigt med, det är aldrig så fint hemma som de helger när vi väntar gäster!)
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...