Inlägg från: Mamma 04 och 06 |Visa alla inlägg
  • Mamma 04 och 06

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Nu när yngste sonen kladdar som mest så har jag börjat med att ha en fuktig trasa som jag har på de kladdigaste fläckarna, efter ett tag så tar jag bort fläckarna och flyttar trasan till nästa fläck. Förut fick jag jobba hårt för att få rent alla fläckar, men nu är det rätt enkelt .

• Mamma 04 och 06
    moln och sol skrev 2010-05-08 11:51:49 följande:
    Åh, det här inlägget behöver jag memorera, för att träna upp mig till det tänk jag vill ha!
    Tack .
  • Mamma 04 och 06
    Bluemint skrev 2010-05-12 19:48:10 följande:
    Hur förvarar ni era mediciner och dylikt? Alla små pillerburkar, kartonger, rör, gasbindor, plåster, kirurgtejp osv. Just nu har jag dem i ett köksskåp i en enda röra. Plastkorgar? Necessärer? Finns ju fina medicinskåp, men våra grejer ryms inte i ett sånt och har heller inte plats för något. Jag vill ha medicinerna lättillgängliga men ändå undangömda i ett skåp. Hjälp?
    Jag är så nöjd med våra nya medicinskåp. Precis som för er så räckte inte de pyttesmå skåp som går att köpa. Jag har ibland undrat om det bara är vi som har så mycket mediciner att de känns totalt underdimensionade, men vi är tydligen fler .

Skåpet är 21 cm djupt och vi har två stycken ovanför toaletten. Det gäller bara att komma ihåg att stänga toalocket ifall att något trillar ner . Jag använder också Glis lådor, de är jättebra till det mesta i badrummet. För att barnsäkra så har vi köpt två stycken kombinationslås och monterat på luckan. 5-åringen lurade ut att koden var 112 så nu har vi bytt till 911 .

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40137826

Plåster och övrig sårvård har jag i en låda i skafferiet i hallen, lätt åtkomligt i och med att plåster även verkar ha en smärtstillande effekt för små barn .

Termometrar, salvor och doseringssprutor har jag i var sin liten låda i skötbordet, för det använder vi relativt ofta.
  • Mamma 04 och 06

Det bästa är att inte göra så stor grej av det hela. Funderar du på att slänga en pryl, så släng den. Vänta inte tills du hinner gå igenom HELA garderoben, lådan, bokhyllan eller vad det nu var .

Desto mindre man bor, desto bättre resultat .

• Mamma 04 och 06

Handdukar är ändå det enklaste att börja röja bland. Råkar man slänga för många så finns det att köpa och då mycket finare än de man slängde (eller gav bort). Bra träning att lära sig rensa .

• Mamma 04 och 06
    dollheart skrev 2010-05-20 19:58:12 följande:
    Till alla er som hade läst boken Rensa i röran med feng shui!Jag undrar lite vad boken handlar om? Jag har köpt den ifrån adlibris idag,den kommer väl nästa vecka nån gång. Men skulle gärna vilja veta vad ni gillade med den och så =) Ångrar lite att jag köpte pocketversionen, men jag har en väldigt snål månad så det fick bli så.
    Det var länge sedan jag läste den, det fanns många bra tips. Men det som bet sig fast mest var att hon skrev att alla inte har lyckan att huset brinner upp, för då blir man typ helt befriad... Det tyckte jag lät väldigt extremt. Jag tycker inte heller om pratet om alla krafter hit och dit och alla solskenshistorier, men man får ta till sig det som låter vettigt.

Mina föräldrars hus brann upp för ett par år sedan och jag lovar att de inte känner sig det minsta befriade . Man ska inte förakta den tid det tar att bygga upp ett hem, särskilt om man har intressen som kräver lite prylar. Men det gäller att spara på rätt grejer...
  • Mamma 04 och 06

Mitt mål är att jag ska ha en sådan ordning så att en snabbstädning vid oväntat besök max tar 30 minuter. Det funkar numera rättså bra! Det är en enorm frihet att kunna bjuda hem folk när man vill, eller som i går, när jag fick gäster som jag glömt att jag bjudit in .

Så man kan ändra sitt beteende, men det tar lite tid.

• Mamma 04 och 06

För det första så skulle jag skippa det där med att sälja sakerna och ringa second hand i stället och be dem hämta grejerna. Hur mycket kan du egentligen tjäna på att sälja prylarna?

Vips har du plats för andra grejer om du vill ha en mellanstation för att fundera över om du verkligen kan slänga/ge bort saker.

Gör i ordning en tom kartong/låda där du skriver second hand. Ställ grejerna där allteftersom. Gör en låda som du skriver "kanske ge bort" och skriv dagens datum. Har du inte ångrat dig och tagit tillbaka en grej inom en viss tid så ger du bort lådan.
    Gör i ordning ordentligt med plats för pappkassar med grejer som ska återvinning om du inte har återvinningen nära där du bor.

Jag måste fundera lite på var jag började rensa... Jag tror att det var i källaren bland grejer som jag hade på "långtidsförvaring"...

Vilket område bekymrar dig mest? Röran i kök? Badrum? Hallen? Ekonomin? Tvätt som aldrig blir vikt och inlagd?

• Mamma 04 och 06
    kvinnan skrev 2010-06-08 21:17:25 följande:
    jag vet exakt hur jag vill ha allt och hur allt ska skötas men jag hinner och orkar inte och det mår jag jättedåligt över.
    Plockar jag undan allt i köket och tvrummet så hinner jag inte ut förrän barnen dragit in sina leksakr eller annat skräp som dräller överallt och det är ingen som plockar upp det.
    ett stort problem är att inte var sak har sin plats, jag vill ha allt på exakta platser medans gubben lägger där det finns en lucka och sedan hittar han aldrig det han ska ha
    En lösning är att ha en inkorg för papper och en låda för dräll och få mannen att lägga saker som han inte vet var de ska ligga/inte orkar lägga på rätt plats just där, så slipper ni i alla fall att få det överallt! Han måste förstå att han också måste dra sitt strå till stacken.

Min man har inget direkt ordningssinne, men han har insett, liksom jag, att det är rogivande med ordning. Numera finner han sig i de direktiv som jag ger .
  • Mamma 04 och 06
    dollheart skrev 2010-06-09 18:27:06 följande:
    Tack för svaret! Jag ska försöka göra det till helgen, problemet är att min pojkvän jobbar extra i helgen, kan bli svårt med lilltjejen... Eventuellt kan jag ju rensa köket när hon sover, och sen när killen kommit hem. Vi får se, jag måste prata lite med honom också så klart =)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    Ja, det är inte helt enkelt att röja med barnen omkring sig. Men faktiskt brukar de tycka det är ok när man håller sig inom ett rum och inte försvinner utom synhåll hela tiden. Saker som ska slängas kan de ju få roa sig med en stund och de kanske hittar något de kan pyssla med. Fast jag brukar också tycka det är enklast om jag är helt själv .
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...