Inlägg från: vivianne |Visa alla inlägg
  • vivianne

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Här är mitt bästa tips: Skippa planerandet!!!

Har rensat på semestern, bara fått ett ryck och gjort det. Normalt är jag en planerare som ska fundera, analysera, mäta, åka till Ikea och köpa lådor osv osv innan jag sätter igång. Tror ni något blir gjort? Såklart inte, projektet blir för stort.

Nu har jag bara spontant stuckit näsan i ett skåp och rensat, kastat, städat och satt in igen. Blir jättestor förbättring och tar någon timme... Inga ursäkter!

• vivianne
    Luktärten skrev 2011-08-22 22:16:28 följande:
    När barnens rum är helt klara är det vindens tur. Perfekt att ta den på hösten/vintern då det inte är så varmt däruppe. Och här kommer min undran. Hur har ni andra det organiserat på vinden? För här är det full kaos. Där finns julsaker, påsksaker, kläder/leksaker för lillan att ärva, leksaker sen jag var liten, böcker till en förbannelse från studietiden, skridskor, hjälmar, resväskor, arvegods mm mm.

Det som är jobbigast med vinden är att det inte är ståhöjd för en vuxen, ca 1,50m högt i mitten.
    När vi flyttade sist investerade vi äntligen i riktiga grovförvaringshyllor till förrådet. IKEAs "Gorm" med djupa hyllplan. Jättebra (och relativt billigt). Staplas lådor på varandra har man ingen koll men står de i hyllor kan man ta ner bara en hur lätt som helst. Vet inte om Gorm fortfarande finns med låg höjd, annars är det hur lätt som helst att ta en såg och såga av fullhöjdsstolparna till 150 cm. Eller kanske bara dela dem på två för rätt låga hyllor och kunnaställa stora lådor ovanpå också (tänker högt, inte testat själv)

På de flesta hyllplan står en flyttlåda (sticker ut lite men det gör inget) och bredvid någon mindre låda/påse/väska eller annat som inte är lämpat för lådpackning. Det mesta är märkt. Bara skrivit med spritpenna direkt på lådan. Ambitionen är såklart att inget omärkt ska in där men det slarvas väl en del...
  • vivianne

Enda kvitto-tipset jag kan ge är: Sätt dem inte på kylskåpet! Gjorde det med superviktiga kvitton som skulle dras i deklarationen. När det var deklarationsdags hade solen gjort sitt och texten var helt bortblekt

• vivianne
    Ramborg skrev 2011-09-11 14:35:38 följande:
    Majsan67, apropå ditt vindsproblem: Jag har sett på TV-shop ett slags förvaringspåsar som man suger ut luften ur med dammsugaren. Det var till för reservkuddar, täcken och sånt och eftersom man tog bort luften tog det väldigt lite plats.

Eftersom det är lufttätt borde det ju funka på din vind?

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter men det går kanske att googla.
    Sådana har jag köpt på ICA Maxi (och även sett på Coopp Forum) så de är inte svåra att få tag på.

Jättebra till t.ex. extratäcken och vinterförvaring av trädgårdsdynor. Har även hört folk som packar i dem när de t.ex. ska på skidsemester för att få plats med allt i bilen
  • vivianne
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-09-24 13:18:18 följande:
    Någon som bra tips angående legoförvaring?

Pojkarna här hemma har otroligt mycket lego och de vill kunna bygga ihop sina grejer igen, vilket alltid är en stor utmaning vad det gäller att hitta alla bitar igen. Dessutom vill de ha koll på sina ihopbyggda och halvt ihopbyggda byggsatser.Min slutsats är att det måste vara grund förvaring om man ska kunna leta efter legobitar.

Hur gör ni?
    Finns ju en särsklid "legomatta" som jag sett reklam för länge sedan (om jag inte minns fel). En rund matta som man bygger legot på, när man behöver avrbryta drar man ihop en snodd som är runt kanten på mattan så att det blir en stor säck. Verkar praktiskt.

Eller kanske en sänglåda som man delar in i sektioner (antingen bygger med brädor eller bara sätter i ett gäng plastlådor. Då kan varje "byggsats" få en egen låda.
  • vivianne
    Lantani skrev 2011-10-01 07:06:33 följande:
    Hur får man lättast bort den fettiga dammiga hinna som lägger sig uppe på skåp i köket tex?
    T-röd!
  • vivianne
    PrincessOfIce skrev 2011-11-02 20:14:17 följande:
    Jag skulle behöva förslag på vad jag kan förvara i min kökssoffa.

Har en sån där klassisk kökssoffa som man kan förvara saker i.

Har testat extratäcken men vi har samma året om så det känns onödigt, har slängt ner balkongdynor men allting glöms hela tiden bort.   

Någon som har en idé? 
    För länge sedan kände jag en tjej som förvarade burkar i kökslådan! Du vet, alla plastbyttor som man sparar och som sväller över alla skåp. Bra med plats och perfekt överblick i kökssoffan. Antar att lite hushållsassistenter, elvispar och annat köksgeråd som inte används var dag också fanns däri.

Balar med hushållspapper och toapapper, engångstallrikar och glas till picknick och liknande har vi lite svårt att få rum med här hemma. De funkar ju också bra i kökssoffan.

Jag hade ÄLSKAT en kökssoffa.
  • vivianne
    Mollzor skrev 2011-11-10 07:36:24 följande:
    Mitt bästa tips är att börja plugga på universitetet. 
    Två dagar innan varje tenta kommer du storstäda hela huset, vad som helst för att slippa plugga.
    Minns det! Helt plötsligt kände man ett enormt sug att röja i garderoberna, frosta av frysen, städa ugnen eller likande som aldrig blir gjort nu när man jobbar

Bjuda hem folk är ju inte alls lika effektivt då den städningen inte går på djupet utan bara det som syns. Om man är en ögontjänare som jag i alla fall.

Hypnos kanske? Så att man helt plötsligt tycker städning är det ballaste man kan göra en ledig stund!
  • vivianne
    Kinya skrev 2011-11-10 07:14:18 följande:
    Jag laddar min smartphone minst varannan dag (Samsung)

Sen har vi en laddare till min mans mobil (Sony Ericson)

En laddare till vår hemtelefon som är en mobiltelefon (Nokia)

En laddare till vår babyvakt (märke?)

Handfree till minst 2 mobiler
    Kanske en sådan där låda som man har alla laddare i (tillsammans med ett grenuttag) och lägger apparaterna på vid laddning. Finns flera varianter och man kan ju också göre en själv.
    http://www.designtorget.se/designtorget/se/kop_hos_oss/?ew_0_cat_id=2421&ew_0_p_id=0A7820FF-CE3E-4710-B550-C769595E7E10&product_category_id=5d691344-71e3-4e74-b951-296cbf6f34ce&comment=G1001710&news=false&cat=Inredningssaker&relSno=1001710¨

Eller skaffa en liten insatslåda med fack (typ en sådan man har till stora skruvar i verktygslådan) så att varje laddare har sitt fack när den inte används.
  • vivianne

Apropå sysaker: Trådrullarna kan man sätta på en trådrullehållare, min mamma hade en hemmagjord sådan innan. Bara en planka som någon borrat hål och bankat i smala pinnar (typ sådana träplugg som är i alla IKEA-möbler men smalare) i. Sätt rullarna på pinnarna. Då får du överblick på dem på ett jättebra sätt.

Googlade snabbt och hittade en länk med superavancerade varianter, mest för att du ska få en idé av vad jag menar. Men det behöver alltså inte vara alls så avancerat:
    http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=18541

Kanske rullarna kan sitta på insidan av ett skåp...

• vivianne
    Nyfiken gul skrev 2011-12-31 22:17:31 följande:
    har någon ett riktigt bra tips på en ÄNDAMÅLSENLIGT syskrin? Jag syr rätt mycket och  Just nu svämmar mitt över och jag får inte sakerna att hålla sig på sin plats.

problemet som jag ser det är alla sorters såna här små skrin alldeles för plottriga. Man får inte plats. Jag vill få med riktiga sytrådsrullar, nåldynor och måttband, resårband, knappar, lag-lappar, sidenband, rester av broderigarner, stryka-på-lappar, namnlappar, fingerborgar, prylar till symaskinen osv osv... Jag vill ha allt på ETT ställe och inte i fniljoner olika små askar och boxar.

Fiskelådor - går fetbort

Ryktlådor till häst - går fetbort

Verktygslådor av diverse utföranden - glöm det

så vad finns det kvar?

Har försökt med IKEA´s allehanda förvaringsboxar men där finns det ju inga småfack att sortera i så där funkar det inte. Jag ska inte behöva rota runt i alla grejor för att hitta en nål och tråd.

Nu funderar jag på nån form av gammal hattask eller liknande eller varför inte en resväska...... Obestämd

Tips någon hur jag ska tänka och vad jag ska satsa på för vettig förvaring?

JUST NU har jag mina sysaker i en byrålåda med miljarder små askar och boxar av olika slag = fullkomligt kaos.                            
    Jag var på Stoff och stil igår och hittade vad som såg ut att vara precis vad du letar efter! Ett stort syskrin i plast, nästan som ett A3-papper i storlek på locket, med plastlådor i flera lager underifrån. Man kunde köpa till fler plastlådor och klicka på underifrån för att få det hur stort som helst. Och det fanns insatspinnar så att man kunde dela av lådorna efter behov. Lådorna var dessutom så höga att man kunde ställa stora trådrullar upp.

Kollade Stoff och Stils hemsida men hittade det inte. Men det finns här (titta efter Click box jumbo samt tillbehör): http://www.sykompaniet.se/contents/sv/d132.html
    Billigare på Stoff och stil dock, under 300 kr. Ring dem om det verkar intressant, de kanske skickar även om den inte ligger på hemsidan.
  • vivianne

Vi behöver också rensa, inte för att det ska bli minimalistiskt utan för att våra saker överhuvudtaget ska få plats. För nu svämmar hela huset över känns det som.

Alla drömmer om bra förvaring men för de flesta räcker nog den förvaring man har om man bara rensar ut sånt som lagts i ett skåp "så länge" för att man inte haft tid att fundera över om man ska spara eller kasta det. Man tröttnar på lampan, köper en ny men ställer ändå in den gamla i ett gammalt skåp. Som om man skulle gilla den mer om ett par år... Det är ju rent komiskt vad som dyker upp när man sticker näsan längst in i förrådet . "Vi ses nästa gång jag flyttar"

• vivianne
    mfe skrev 2012-01-28 14:25:21 följande:
    Någon som har en idé om hur man skulle kunna ha nån tvättkorgsliknande sak i sovrummet? Det ryms inte våran stora runda då det är i princip fullt där inne med en 2,5 meter säng, 3 garderober, spjälsäng, bord med en tv och ett litet annat bord som står för 2 garderober då katterna inte får vara där.
    Alla kläder hamnar ju på golvet och blir trampade på.. Nån som har någon smart liten lösning?
    Vi har en förvarinsgmöbel (kub, pall, vad det nu kan kallas) med lock som tvättkorg i badrummet. Rymmer mer än vad man tror. Kanske bordet som står framför garderoberna kan bytas ut mot något sådant?
    http://www.rusta.se/forvaring_i_valnot_p95501297.html

Annars tänkte jag också på bedrollers under sängen.
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...