Inlägg från: Pigeon |Visa alla inlägg
  • Pigeon

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Kinya skrev 2011-01-11 14:02:08 följande:
    Skriver i tråden så att den hamnar bland mina favoriter så ska jag läsa den sen när jag har tid. Jag har redan sett några superbra tips!
    Tips: Längst ner på sidan kan man klicka på "Lägg denna tråd i mina favoriter".
  • Pigeon
    vallakra skrev 2011-05-11 08:13:42 följande:
    När det gäller post och småsaker i hallen har vi löst det med ett IVAR-skåp och två tidskriftsamlare i trä från IKEA.

Jag har målat skåpet och tidskriftsamlarna i samma färg som väggen.

Sedan skruvade jag fast tidskriftsamlarna på sidan av skåpet.

Skåpet sattes upp på väggen vid sidan av dörren.

I den övre av tidskriftsamlarna ställs "ingående" post, för att gås igenom efter middagen.
    I den undre ställs "utgående" post.

På insidan av skåpsluckan (som ju är av trä) sitter familjealmanackan och en penna.

Varje familjemedlem har en låda i skåpet (små plastbackar från ÖoB) där man förvarar mobiler, nycklar,solglasögon osv.

I skåpet läggs även "lånesaker" som filmer lånade av kompisar.

Vad gäller tandläkartider o. dyl. skrivs de in i almanackan vid genomgång av posten, själva kallelsen sparas sedan bredvid den berörda familjemedlemmens låda i skåpet. Efter avklarat besök slängs kallelsen.

Jag irriterade mig länge på alla dessa småsaker som flöt omkring i hallen så nu är jag mycket nöjd (och stolt) över min enkla men effektiva lösningSkrattande.
    Vilket smart tips! Får jag låna det till min blogg? Har många som efterfrågar städtips och tips på att få bra ordning...
  • Pigeon
    vallakra skrev 2011-05-11 08:54:34 följande:
    Javisst, låna på! Roligt om någon annan kan ha glädje av min idé.
    moln och sol skrev 2011-05-11 08:42:49 följande:
    Det där lät ju väldigt smart! Byrån i hallen här hemma är alltid full av papper från skolan, tandläkaren, läxpapper, olästa tidningar, kulor, solglasögon mm. IVAR skåpet är ju inte så djupt heller. Om man väljer det som är 30 cm djupt, är det ju inte i vägen.
    Tack!!
  • Pigeon
    vallakra skrev 2011-05-11 09:31:50 följande:
    Bra! Har aldrig varit inne på din blogg tidigare men har nu upptäckt hur bra den är. Jättemycket bra och roliga tips!
    Nu finns ditt tips där, formulerade det lite med egna ord men innehållet är ditt. Tack igen. Och roligt att du gillar bloggen!
    Jag hade samlat på mig så mycket bra tips att jag själv fick svårt att komma ihåg dem och hitta dem när jag behövde, så för mig är bloggen ett sätt att sortera alla och kunna söka.
  • Pigeon
    annkar78 skrev 2011-05-20 13:00:32 följande:
    Hej!
    Någon som har bra tips på hur jag får bort en stor fettfläck från sofftyg? Har lämnat in den på kem tvätt men de fick inte bort den. Har funderingar på att testa galltvål alt diskmedel?
    Ja testa diskmedel och hett vatten, det har jag fått bort fettfläckar med! Däremot är det kanske svårare att få bort när det redan behandlats på andra sätt... sen beror det ju på om tyget tål vatten?
  • Pigeon
    annkar78 skrev 2011-05-20 18:57:05 följande:
    Tack så mycket för tipset trots att jag var i fel tråd och nosade! Testar diskmedel, kan inte bli värre!
    Äsch inte då, denna tråden är väl bra till alla städtips och fläckborttagning ingår väl lite i det.
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...