Nyfiken gul skrev 2010-08-01 18:59:41 följande:
ett tips jag själv fått och som verkligen fungerar: alla som samlar på sig saker gör det oftast utan att tänka.. bra att ha saker, reafynd, gåvor med personliga känslor osv osv osv... oftast hamnar dom bara någonstans mitt i allt och så är dom bortglömda sen..
Tipset jag fått är att när man första gången lägger händerna på saken - antingen vid inköp eller när det är dags att flytta på saken så tänker man rent konkret vad ska jag använda den till? Och sen placerar man den utefter svaret.
Tex : Fipplet i skrotlådan i köket, jamen då kan jag ju laga cykeln på landet - fipplet läggs direkt i tex bilen eller något som direkt är i anslutning till det som hör till landet så det kommer med nästa gång.
Tex: ute och yrar bland reastängerna, javisst ja moster greta fyller ju 89 om en månad, kanske den här toppen faktiskt skulle passa då - du har ett syfte med att köpa reatoppen...och den hamnar på en galge i garderoben.
Att många saker faller i glömska beror helt enkelt på att man aldrig tänker färdigt tanken på vad sakerna ska användas till, man bara flyttar runt skrotet utan att reflektera över det, eller köper prylen av gammal vana.
Ta för vana att alltid tänka en minut på vad saken är och vad den ska användas till. Hittar du inget vettigt - SLÄNG/AVSTÅ från köp!!
det är väl ett av mina största problem REAställena! "Oh vad billigt det kan jag säkert behöva till något...." hemskt... försöker sluta med det men är jobbigt att lära en gammal hund att sitta...