moln och sol skrev 2011-05-24 18:27:16 följande:
Nyfiken gul och vallakra, någon av er som bor i Stockholmsområdet?!
Jag ska försöka ta tag i det. Tyvärr har jag en tendens att göra lätta saker svåra... Jag borde ju kunna lämna allt till Myrorna eller något sånt, men jag ska prompt sälja på Tradera, Blocket, Öppna Förskolan eller lämna in på klädbytardagar... Suck, jag blir så trött på mig själv...
vallakra, hur tänker du för att lyckas kasta saker? Hur blir man släng-galen? Har du inga känslor med i spelet när du rensar? " Åh, den här som jag hade när..." "Åh, ett vykort från pappa... Han brukade alltid skriva till oss när han var i stan och vi på landet... Pappas fina handstil..." osv.
Född och uppvuxen i stockholm men bor tyvärr inte kvar.... Annars hade jag mer än gärna hjälpt till
Utifrån bilderna att döma så skulle jag till och börja med rensa för att kunna rensa och sortera. Det är jättebra att du vill sälja och ge bort - det är helt okej.
MEN det innebär inte att sakerna ska ligga kvar där dom ligger. För det fungerar ju inte som du säkert upptäckt.
I ditt fall skulle jag köpa ett gäng billiga IKEA-kassar och köra en grovröjning.
*en säck för pussel och sällskapsspel
*en säck för leksaker och babysaker (leksaker, kuddar, filtar, uppblåsbara skydd osv.. )
*en säck för barnkläder
*en säck för vuxenkläder
*en säck för böcker och tidningar
*en säck för dvd-filmer/VHS/cd-skivor
*en säck för prydnadssaker
*en säck för textilier - dukar, gardiner, stuvbitar, kuddfodral, lakan osv
*en säck för gamla minnen (vykort, brev, utskrivna mail, foton, torkade blommor, grattiskort osv osv.. )
osv osv....
Ställ undan sakerna det som går - resten staplar du fint längs med en vägg tex. (ordning och reda börjar redan här
)
SEN tar du en säck i taget och kör finliret:
*vilka saker ska tillbaka till sina skåp och lådor? - ställ tillbaka det på en gång.
*Är sakerna hela? - Vad kan slängas? - Släng på en gång!
*Vilka saker kan du sälja?
Ska du skänka bort något: BESTÄM i förväg vem eller vilka som ska ha sakerna, hör efter FÖRST om dessa personer verkligen VILL HA och KAN ta emot sakerna. Låt ingenting bara stå "utifall" - för det kommer förmodligen aldrig att komma utanför dörren.
MAX 3-5 saker i varje påse får sparas för eget bruk och du måste VETA att sakerna verkligen kommer att användas.
Minnessakerna tar du SIST - kör gärna någon form av system.. Har du 10 vykort från pappa, släng minst 3 av dom - Har du 43 foton från diverse fester, sortera in dom i ett album på en gång och släng dom som du vet att du aldrig tittar på eller visar offentligt - Gör ett blomsterarrangemang i en kruka av torkade blommor , när dom börjar skräpa så slänger du dom - Samla ihop dina grattiskort i en plastficka och sätt in i tex en pärm eller sortera ner i en byrålåda, släng dom kort du fått ifrån personer du kanske itne längre umgås med eller knappt minns vilka dom är.
Osv osv...