Inlägg från: NinaTherese |Visa alla inlägg
  • NinaTherese

Hur gick förlossningen för er efter kejsarsnitt?

Hejsan,

Har bara 21 dagar kvar till bf nu med mitt andra barn och känner nu att nervositeten börjar växa. Blev akut snittad i januari 09 med sonen efter att värkarna avtagit och hans hjärtljud började gå ner. Var dock öppen 8 cm vilket min bm säger kommer att vara ett plus nu inför andra förlossningen. Men är livrädd att denna förlossning ska sluta på samma sätt :(
    Någon som har varit/är i samma sits som mig? Hur gick det för er med förlossningen? Hur många timmar tog den? Tacksam för alla som vill dela med sig av sin erfarenheter av detta...

Mvh Nina

• Svar på tråden Hur gick förlossningen för er efter kejsarsnitt?
  • NinaTherese

Teskedsmamman: Du snittades alltså med första bebisen? Jobbigt att första vaginala tog sån tid men du sa att du hade planerat snitt...låg bebisen galet eller?

UBJ: Grattis till graviditeten :) Hur långt hade du mellan graviditeterna? Mellan mina barn blir det ju bara 14 månader så det är ju tyvärr det som jag tror ligger mig i fatet när det gäller att kunna föda vaginalt den här gången :( Men jag hoppas ju verkligen att mina 8 cm förra gången ger mig ett plus i kanten för en snabb o komplikationsfri förlossning denna gången.

• NinaTherese

Vet faktiskt inte varför jag har fått för mig det men det är väl det att livmodern inte riktigt hann "hämta igen sig" efter snittet...har haft rätt mycket molvärk hela den här graviditeten i livmodern...men men...är nog jag som är lite nojig över att det snart är dags igen....

• NinaTherese
    Lilja86 skrev 2010-03-06 23:34:33 följande:
    Vilken intressant tråd! Jag är ungefär i samma situation som TS och undrar över samma sak. Men jag var öppen 5 cm när jag blev snittad pga sätesläge. Och jag kommer ha 18 månader mellan barn 1 och barn 2. Funderar över samma sak som TS, hur snabb förlossning kan man förvänta sig nästa gång om man föder vaginalt? Hoppas TS uppdaterar hur det har gått sen.
    Självklart kommer jag att hålla er uppdaterade hur min förlossning har gått...kan ju ske när som helst nu...bara 13 dagar kvar till bf. Börjar bli något nervös nu men det ska nog gå bra :)
  • NinaTherese
    Kan faktiskt ge er andra hopp nu :)
    Nu är lillan född. 100310 kl 03.23 kom hon till världen på skellefteå BB med hjälp av sugklocka :) Men är såååå nöjd att föda henne "vanliga" vägen :) Gjorde inte alls så ont som jag hade föreställt mig att det skulle. Och vilken skillnad på tiden på förlossningarna....med Melvin hade jag 16 timmars värkar och öppen 8 cm som sen slutade i snitt...med lillan gick vattnet 22.30 hemma...5 timmar senare var hon ute :)
    Var verkligen en positiv överraskning att det gick så pass smidigt o snabbt som det gjorde och vilken skillnad hur man mår efter...tar verkligen tid att återhämta sig efter ett snitt...
    Sprack däremot massor och läkaren sydde i ca 1 timme efter förlossningen men så här två dagar efter så har jag otroligt nog bara lite ömmande när jag sitter.

Hoppas allt går bra för er andra med :)
  • NinaTherese
    twix skrev 2010-03-22 22:04:26 följande:
    Grattis till lilla tjejen!!! Skönt o höra att det gick bra och att du är så positiv till din upplevelse. Det ger en verkligen hopp. Jag blev också snittade efter många låååånga timmar och då var jag öppen 10 cm, men både jag och sonen var så medtagna så det blev snitt. Det kommer bli 14 mån mellan våra barn så jag känner oro över hur livmodern kommer klara en vanlig förlossning. Är rädd att den inte återhämtat sig eftersom det är så tätt emellan graviditeterna. Hade du epidural vid förlossningen?? Sa dom något om att du blev snittad så nyligen och hur livmodern orkar??
    Fick verkligen en positiv upplevelse denna förlossning :) Gick verkligen undan den här gången och det är tydligen för att jag var öppen 8 cm förra gången...är tydligen ett plus när man öppnat sig förlossningen innan även om det slutade i snitt så nog kommer det att gå undan för dig med :) Har också 14 månader mellan mina barn och läkarna och BM har inte sagt nåt om att livmodern skulle vara svagare. Tydligen så läker den ihop på bara nån vecka efter ett snitt.
    Jag valde att ta en epidural men eftersom det gick så fort hela förlossningen så blev det aldrig någon verkan...hade precis lika ont efter jag hade fått den men det visade sig att jag var öppen 7 cm när läkaren la den och 45 minuter senare var jag fullt öppen och fick börja krysta....
  • NinaTherese

Guppyn: Va trist att du inte fick föda vaginalt. Måste vara trist att man inte ens har ett val att föda eller snittas inför kommande graviditeter... Men huvudsaken är ju att du har dina guldklimpar nu och att ni  alla mår bra :)

Virriga V:  Ursh så jobbigt med så lång förlossning. Hade du öppnat dig något din första förlossning eller blev det snitt direkt? Enligt barnmorskan så hade jag ett stort plus att jag hade varit öppen 8 cm första förlossningen innan det blev snitt. Är så glad att min andra förlossning gick så fort som den gjorde så det ska bli spännande att få se om tredje förlossningen, om några år, kommer att gå ännu snabbare :)

LillaLinan80: Känner igen mig i det du beskriver. Jag var också helt inställd på att föda vaginalt men började också tveka mot slutet av graviditeten. Var jätte rädd att det skulle bli samma som min tidigare förlossning..samma besvikelse. Hade också samtal med min läkare och är idag glad att jag valde att föda vaginalt..mådde så mycket bättre efteråt och skulle jag få välja så föder jag hellre 5 vaginala förlossningar än 1 snitt. Vet du varför hon fastnade? Är det vanligt? Förstår din oro och hoppas verkligen att din förlossning blir en positiv upplevelse och går bra oavsett om du väljer vanlig förlossning eller snitt. Lycka till :)

• NinaTherese
    LillaLinan80 skrev 2010-07-21 17:42:20 följande:
    Jag mådde väldigt bra efter mitt snitt, kände egentligen ingen besvikelse utan är mer pga min enorma rädsla för sprutor som jag inte velat ha planerat snitt. De vet inte varför hon fastnade men det finns misstanke om bäckenträngsel...jag kommer att fråga läkaren vad han rekommenderar i min situation, vad som är säkrast för mig och barnet. Innerst inne hoppas jag att det är snitt...just nu känns det jobbigt att tänka mig ytterligare en vaginalförlossning som slutar i akutsnittTyst Just pga att det denna gången kanske inte går lika bra som sist...Foten i munnen

Förstår din oro....hoppas verkligen att du och läkaren kommer fram till det bästa för dig och bebisen. Har du inte fått göra röntgen och kollat upp ifall ditt bäcken är för trångt? En kompis till mig fick en liknande förlossning som din...men hennes bebis låg i ansiktsbjudning. Hon fick röntgen några månader efter förlossningen för att kolla ifall hon hade för trångt bäcken och det visade sig att hon inte har det.
    Det jag blev mest besviken för med mitt snitt var att jag var så inställd på att föda vaginalt...snitt fanns inte på kartan över hur jag trodde min förlossning skulle bli. Men man chansar ju inte och det är tur att det är så pass bra övervakning av bebisen under förlossningen.

Svar på tråden Hur gick förlossningen för er efter kejsarsnitt?