• NinaTherese

Hur gick förlossningen för er efter kejsarsnitt?

Hejsan,

Har bara 21 dagar kvar till bf nu med mitt andra barn och känner nu att nervositeten börjar växa. Blev akut snittad i januari 09 med sonen efter att värkarna avtagit och hans hjärtljud började gå ner. Var dock öppen 8 cm vilket min bm säger kommer att vara ett plus nu inför andra förlossningen. Men är livrädd att denna förlossning ska sluta på samma sätt :(
    Någon som har varit/är i samma sits som mig? Hur gick det för er med förlossningen? Hur många timmar tog den? Tacksam för alla som vill dela med sig av sin erfarenheter av detta...

Mvh Nina

• Svar på tråden Hur gick förlossningen för er efter kejsarsnitt?
  • Teskedsmamman

Jag snittades iofs planderat men första vaginala tog ändå ganska lång tid, jag hade pinvärkar i 4 dygn och sedan tog den aktiva förlossningen 22 timmar, både jag, livmoder och sonen var jättetrötta så jag fick 20 min på mig att få ut honom.
    Ut kom han med tång, lite medtagen men återhämtade sig snart.

Så i stort gick förlossningen bra fast den var långdragen.

Förlossningen därefter gick på mindre än 3 timmar, ett gigantiskt plopp ungefär.

3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • UBJ

Med mitt första barn snittades jag pga sätesläge, men då hade slemproppen gått samt livmodertappen var påverkad även om förlossningen inte satt igång fullt.

Med mitt andra barn tog det 30 timmar från värkarna startade tills hon kom ut. Jag räknades som "förstis" eftersom jag ej fött vaginalt tidigare. Du gjorde ju dock mkt av arbetet förra gången, så du bör ju vara mindre förstis än jag!

Om allt går vägen, ska jag ha barn igen 1/9 och hoppas då få uppleva en lite snabbare förlossning!

• NinaTherese

Teskedsmamman: Du snittades alltså med första bebisen? Jobbigt att första vaginala tog sån tid men du sa att du hade planerat snitt...låg bebisen galet eller?

UBJ: Grattis till graviditeten :) Hur långt hade du mellan graviditeterna? Mellan mina barn blir det ju bara 14 månader så det är ju tyvärr det som jag tror ligger mig i fatet när det gäller att kunna föda vaginalt den här gången :( Men jag hoppas ju verkligen att mina 8 cm förra gången ger mig ett plus i kanten för en snabb o komplikationsfri förlossning denna gången.

• UBJ

TS: Jag har 26 månader mellan mina barn. Varför skulle det faktum att du får barn tätt ligga dig i fatet?

• NinaTherese

Vet faktiskt inte varför jag har fått för mig det men det är väl det att livmodern inte riktigt hann "hämta igen sig" efter snittet...har haft rätt mycket molvärk hela den här graviditeten i livmodern...men men...är nog jag som är lite nojig över att det snart är dags igen....

• Dubbelwe

Jag har samma rädsla som du TS. Blev akutsnittad efter en 24timmarskamp varav de fem sista timmarna 9 cm öppen men bebis fastnade... Nu ska jag snart föda igen och BM och doktor säger att det kommer att gå mycket fortare denna gång tack vare de 9 centimetrarna =) hoppas! Men jag känner en viss oro inför denna förlossning...

• linus

Jag vart akutsnittad med första då det efter 30 timmar inte öppnat sig mer än 6 cm.
    Med andra barnet blev det en lång förlossning igen men vaginalt

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias & Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • Lilja86

Vilken intressant tråd! Jag är ungefär i samma situation som TS och undrar över samma sak. Men jag var öppen 5 cm när jag blev snittad pga sätesläge. Och jag kommer ha 18 månader mellan barn 1 och barn 2. Funderar över samma sak som TS, hur snabb förlossning kan man förvänta sig nästa gång om man föder vaginalt?

Hoppas TS uppdaterar hur det har gått sen.

• NinaTherese
    Lilja86 skrev 2010-03-06 23:34:33 följande:
    Vilken intressant tråd! Jag är ungefär i samma situation som TS och undrar över samma sak. Men jag var öppen 5 cm när jag blev snittad pga sätesläge. Och jag kommer ha 18 månader mellan barn 1 och barn 2. Funderar över samma sak som TS, hur snabb förlossning kan man förvänta sig nästa gång om man föder vaginalt? Hoppas TS uppdaterar hur det har gått sen.
    Självklart kommer jag att hålla er uppdaterade hur min förlossning har gått...kan ju ske när som helst nu...bara 13 dagar kvar till bf. Börjar bli något nervös nu men det ska nog gå bra :)
Svar på tråden Hur gick förlossningen för er efter kejsarsnitt?