• iolanthe

Styvbarn

flu skrev 2010-02-27 12:59:48 följande:
    Tackar, för era åsikter! Jag och pappan tycker att det är väll mysigt och roligt att alla 3 barnen får vara helt själva en liten stund på morgonen, det är ju ingen lång stund. Våran dotter försöker inte ens att väcka oss på morgonen utan kryper från våran säng och går till de äldre syskonen. Om inte sonen på 11år (och systern på 7år)hade varit så otroligt bortskämda hade detta inte varit något problem. I stora familjer tar de äldre alltid hand om de mindre...
    Har du mycket erfarenhet av stora familjer då du vet att det är så?

Hur som helst är det ert barn och ert ansvar och jag tycker det är fruktansvärt fel att tycka att dom äldre ska ta hand om lillasyster bara för att ni är för lata för att stiga upp.
  • iolanthe
    Thuleslapper skrev 2010-05-20 22:00:52 följande:
    Alltså jag vet inte jag..... vad skulle kunnahända om ett 11-årigt syskon leker med småsyskonen en stund på morgonen? Själv fick jag en lillebror när jag var 8 och från och med att han var ca 1 år fick jag dagligen ta hand om honom. Jag tycker själv att man blev vuxen tidigare och fick en mycket större känsla för ansvar osv. Visst, alla barn är olika men ändå.... Barn MÅSTE få egna uppgifter och känna att man litar på dem, hur ska de annars klara sig i framtiden??
    Men i dom här fallen tror jag det är jättestor skillnad mellan en kärnfamilj och en styvfamilj. Bor man med pappa endast varannan helg är det superviktigt att man känner sig välkommen och älskad och inte som en barnvakt, ofrivillig dessutom.
  • iolanthe
    Mittnick skrev 2010-05-21 17:55:09 följande:
    Allt behöver inte vara gulligull bara för att man inte bor där, det är familj eller hur? Och i en familj så hjälper man väl varann, är det inte så det brukar låta gällande styvfamiljer eller gäller det bara de som faktiskt bor på ett ställe och inte bara är gästartister för ett ögonblick? Själv skulle jag inte ge det ansvaret till barn att ta hand om barn och defenitivt inte till ett styvbarn, skulle inte låta grannungarna passa mitt barn heller.
    ???
  • iolanthe
    Mittnick skrev 2010-05-23 01:59:32 följande:
    Klart de äldre kan titta till den yngsta i 30 minuter, det hade ingen höjt ögonbrynen för i en riktig familj. Men bara för att de kommer på besök och råkar ha ett spår av blodsband till endast den ene så ska silkeshandskarna på, inte ska väl de behöva göra nåt mer än få saker och prioriteras? *ironi* Sedan skrev jag att jag SJÄLV aldrig skulle låta sambons barn sedan innan titta till det gemensamma i 30 minuter, inte ens i 10 men det är min personliga uppfatting efterom jag inte tror att barn är mogna för att förstå vad det kan innebära men om TS har den tilliten så ser jag inget hinder, om de vill låtsas vara en familj så får de löpa linan ut helt enkelt. Själv leker jag inte familj med de som inte tillhör min familj men det är jag det. Men i "välkomnad och älskad" kan "behövd och betrodd" ingå, eller är älskad allt där de inte finns några krav eller förväntingar och betrodd, det är bara för de som hör den bofasta familjen till och inte svans-släktingar?
    Jag har ingen aning om varför du tillskriver mig en massa åsikter jag inte har och aldrig har skrivit att jag har.
  • iolanthe
    Mikkiz132 skrev 2010-05-24 11:47:12 följande:
    Jag kan bara svara för mig men jag har två bonusbarn på 10 och 8 år och ett gemensamt på 8 månader och jag och min sambo skulle aldrig tvinga på hans barn att vara barnvakt åt vårat barn för det är ju vi som skaffat barn och det ska ju inte dom behöva lida över. Sen vill inte jag att dom ska känna nåt negativt mot att vi skaffade ett barn till som det lätt kan bli om man lämpar över massa ansvar på dom. dom älskar sin lillasyster och leker med henne ofta men jag eller pappan är alltid i närheten och har ansvaret. Jag skulle heller inte vilja att en 10 och 8 åring var ensam med mitt lilla barn dom är för små för det. Kan förstå om dom inte vill komma för att dom blir tvingade att passa sitt mindre syskon då känner dom nog sig som att dom bara är där för att hjälpa er och inte för att få va med sin pappa. Andra sysslor tycker jag dock att man kan kräva att dom ska hjälpa till med i lämplig utsträckning. Vill man verkligen få sova en morgon så får man väl skaffa barnvakt den gången men har man småbarn så får man inte sova så e det ju.
    Jättebra skrivet, jag känner precis samma.
Svar på tråden Styvbarn