• flu

Styvbarn

Vi har ett problem!
    En av mina två styvbarn (11år)vill inte vara hos oss för känner att de måste leka med våran 1åring en stund på morgonen medans vi vill dra oss lite. Max 30 min innan hon ska ha mat för då kliver vi upp och ger henne mat osv. Våran dotter vaknar flera gånger per natt. 
    Vi har bara styvbarnen varannan helg så jag tycker att det är väldigt konstigt att han inte vill umgås med våran dotter på morgonen.
    Båda syskonen är extremt bortskämda, främst av mamman. De slänger kläderna på golvet, tackar aldrig efter maten, knappt när de har fått någonting. Ber man dem om något litet att göra blir det världens suck eller så vägrar de. 
    Sonen vägrade för inte så länge sedan att bädda sin säng med nya sängkläder.
    Nu idag streakade sonen som är 11år för han vill inte göra någonting annat än att sitta vid datorn, absolut inte få något som helst ansvar.
    Jag tycker att det är absurt att de inte får något ansvar i huvudtaget, det ska dalltas hela tiden och vara på deras villkor. MEN det vägrar jag. Pappan som jag är ilag med håller mestadels med mig. Han vill gärna skämma bort dem eftersom han har de så sällan. Jag blir snart knäpp.
    Vad tycker ni????

• Svar på tråden Styvbarn
  • La Lola

För det första så tycker jag att det är konstigt att ni ska ligga o barnen förväntas passa 1-åringen....

Sen så tycker jag nog att barnen verkar vara lite bortskämda.
    Ni får väl sätta er o göra upp regler som den familj ni nu är o låta alla komma till tals.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Lilla JJ

Tycker att det är ditt och din mans ansvar att ta hand om 1 åringen om inte de andra barnen ber om att få göra det.

Men att en 11 åring inte bäddar sin säng eller hjälper til på annat sätt tycker jag ni borde diskutera. När de är hos er är de era regler som gäller. Barn ske och behöver hjälpa till hemma. Sätt er ner du och pappan och prata om vilka regler ni ska ha och ha sedan ett möte med barnen där ni infomerar om vad de har för ansvar.

• flu

Tackar, för era åsikter!
    Jag och pappan tycker att det är väll mysigt och roligt att alla 3 barnen får vara helt själva en liten stund på morgonen, det är ju ingen lång stund. Våran dotter försöker inte ens att väcka oss på morgonen utan kryper från våran säng och går till de äldre syskonen.
    Om inte sonen på 11år (och systern på 7år)hade varit så otroligt bortskämda hade detta inte varit något problem. I stora familjer tar de äldre alltid hand om de mindre...

• iolanthe
    flu skrev 2010-02-27 12:59:48 följande:
    Tackar, för era åsikter! Jag och pappan tycker att det är väll mysigt och roligt att alla 3 barnen får vara helt själva en liten stund på morgonen, det är ju ingen lång stund. Våran dotter försöker inte ens att väcka oss på morgonen utan kryper från våran säng och går till de äldre syskonen. Om inte sonen på 11år (och systern på 7år)hade varit så otroligt bortskämda hade detta inte varit något problem. I stora familjer tar de äldre alltid hand om de mindre...
    Har du mycket erfarenhet av stora familjer då du vet att det är så?

Hur som helst är det ert barn och ert ansvar och jag tycker det är fruktansvärt fel att tycka att dom äldre ska ta hand om lillasyster bara för att ni är för lata för att stiga upp.
  • Calles matte

Kan inte annat än hålla med de som svarat tidigare, att bonusarna skall ta hand om lillasyskonet låter konstigt så vida de inte själva ber om att få göra det. Själva har vi varit väldigt försiktiga med att ge bonusarna några som helst ansvarsupgifter som gäller småsyskonen i och med att vi absolut inte vill att de skall förknippa småsyskonen med någonting jobbigt och negativt som drabbar dem. Mina bonusar leker dock väldigt ofta frivilligt med sina småsyskon, kanske beror detta på att de inte alls har upplevt det som ett tvång?

När det gäller övriga "fasoner" som dina bonusar har så låter det som att ni har lite att ta tag i. Självklart kan (och skall) man ta hand om sin tvätt, bädda sin säng och tacka för maten när man är 11 år! Sätt dig ned med din sambo och skriv en lista över de regler ni vill skall gälla hemma hos er. När ni är överens så sätter ni er tillsammans med barnen och går igenom listan. Låt dem komma med åsikter och egna förslag också så att de får känna att de är delaktiga. Spara sedan listan någonstans där alla kommer åt den och hänvisa till den om det är någon som behöver en påminnelse. Ofta kan det vara tillräckligt att bara vara tydlig med vilka regler som gäller.

• lillvilda

jag håller med alla övriga. Att dom ska passa småsyskonet är lite konstigt var min första tanke.
    I övrigt verkar dom lite bortskämda ja. Där tycker jag gott å väl att man kan ha regler. Kanske ska du och pappan sätter er ner, en gång då barnen inte är med och lägga upp regler. Typ bädda sina sängar själv, bära sin tvätt till tvättkorgen, lägga in sina rena kläder i garderoben  osv. Sen tycker jag pappan ska vara den som framför det för barnen och lägger kraven på barnen. Annars kommer du få ta rollen som den "elaka styvmamman".

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • AnnanAnna
    Calles matte skrev 2010-02-28 13:40:13 följande:
    Kan inte annat än hålla med de som svarat tidigare, att bonusarna skall ta hand om lillasyskonet låter konstigt så vida de inte själva ber om att få göra det. Själva har vi varit väldigt försiktiga med att ge bonusarna några som helst ansvarsupgifter som gäller småsyskonen i och med att vi absolut inte vill att de skall förknippa småsyskonen med någonting jobbigt och negativt som drabbar dem. Mina bonusar leker dock väldigt ofta frivilligt med sina småsyskon, kanske beror detta på att de inte alls har upplevt det som ett tvång?När det gäller övriga "fasoner" som dina bonusar har så låter det som att ni har lite att ta tag i. Självklart kan (och skall) man ta hand om sin tvätt, bädda sin säng och tacka för maten när man är 11 år! Sätt dig ned med din sambo och skriv en lista över de regler ni vill skall gälla hemma hos er. När ni är överens så sätter ni er tillsammans med barnen och går igenom listan. Låt dem komma med åsikter och egna förslag också så att de får känna att de är delaktiga. Spara sedan listan någonstans där alla kommer åt den och hänvisa till den om det är någon som behöver en påminnelse. Ofta kan det vara tillräckligt att bara vara tydlig med vilka regler som gäller.
    Samma här och håller med i övrigt också!
  • sextiotalist

Visst är det viktigt att syskonen får egentid, men just mornarna är kanske fel tillfälle. När vårt barn var nyfött (OK ett par månader) så kunde vi lämna över barnet till dess halvsyskon och de såg till det under tiden vi var ute och gick. När barnet blev äldre kunde de ta sitt syskon till en park eller närliggande skog och leka.
    Ibland har de fått sitta barnvakt.

• SCSI

Jag måste vara lite mot strömmen och påstå att jag tycker att det är ganska naturligt och självklart att större syskon ser efter de mindre (syrran rekommenderar att vänta med att skaffa barn tills man har tonåringar i huset av just den anledningen... argumentet haltar en smula men hemma hos henne med 3 tonåringar och 1-2 extraungar som så gott som bodde där fanns det alltid nån som var hemma och kunde se efter småttingen). Men jag kan samtidigt tänka mig att det är en sak som inte alls faller sig lika naturlig i en familj där de stora barnen bara är varannan helg hos pyttesyskonet. Man får inte samma helhetssyn av familjelivet på 2-3 dagar varannan vecka, det blir ingen naturlig ansvarskänsla.

Frågan är vad som räknas. Vad DU tycker är mysigt för barnen, eller vad barnen tycker? Lägg gärna lite barnpassningsansvar på storasyskonen tycker jag - men ta det mitt på dan eller nåt istället? Passa på att gå och handla utan barn i släptåg eller liknande.

• Rosie
    flu skrev 2010-02-26 22:19:12 följande:
    Vi har ett problem! En av mina två styvbarn (11år)vill inte vara hos oss för känner att de måste leka med våran 1åring en stund på morgonen medans vi vill dra oss lite. Max 30 min innan hon ska ha mat för då kliver vi upp och ger henne mat osv. Våran dotter vaknar flera gånger per natt.  Vi har bara styvbarnen varannan helg så jag tycker att det är väldigt konstigt att han inte vill umgås med våran dotter på morgonen. Båda syskonen är extremt bortskämda, främst av mamman. De slänger kläderna på golvet, tackar aldrig efter maten, knappt när de har fått någonting. Ber man dem om något litet att göra blir det världens suck eller så vägrar de.  Sonen vägrade för inte så länge sedan att bädda sin säng med nya sängkläder. Nu idag streakade sonen som är 11år för han vill inte göra någonting annat än att sitta vid datorn, absolut inte få något som helst ansvar. Jag tycker att det är absurt att de inte får något ansvar i huvudtaget, det ska dalltas hela tiden och vara på deras villkor. MEN det vägrar jag. Pappan som jag är ilag med håller mestadels med mig. Han vill gärna skämma bort dem eftersom han har de så sällan. Jag blir snart knäpp. Vad tycker ni????
    Välkommen till min värld detta vet jag nästan allt om, har en svårt relation till min äldsta styvson den yngsta är det inget problem med. Kanske ändrar mig när det är dags för mig att få egna barn. Men varför vill han inte leka med sitt syskon? Hur är relationen mellan dig och hans mamma? Är det mycket bråkande i hemmet för detta med att han inte vill leka med sin syster.
    kritik tar jag med en nypa salt, limebit och en STOR flaska tequila
Svar på tråden Styvbarn