Inlägg från: Toppenloppan |Visa alla inlägg
  • Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

natta80gbg:

TACK för uppdatering och positiva tankar, jag behövde det idag!
    2010 ska jag lyckas leva i nuet!
  • Toppenloppan
    spattan:

Jodå, hade grym huvudvärk under ffa en av mina nedregleringar. Inga blåmärken så som du beskriver dock. Hoppas du har fel och cystan har krympt!!
  • Toppenloppan

Spattan:

JO visst känns det alltid bättre när man inte är ensam!

• Toppenloppan

hej tjejer!

Det blev nästan en månads paus från FL, först orkade jag inte, sen var jag bortrest följt av magsjuka, överbelastning på jobbet och sedan en vecka i Kroatien med min Mor.
    Är nu tillbaka, utvilad, solbränd och full av östrogenpiller, har knaprat Progynon i 10 dagar. Ska på VUL inför FET imorgon, får se vad de säger.
    Känner mig inte så laddad men när jag läser om pluss så känner jag mig lite mer positiv

GRATTIS nyplussade vänner och jag sörjer med er som det inte gått för, jag VET ju hur det känns!

• Toppenloppan

VUL idag gick bra, det blir FET på onsdag nästa vecka. Lyckades ställa alla mina frågor till läkaren OCH få bra och konkreta svar, skönt!

Vår klinik gör stimulerat FET, anledningen är att ostim FET visserligen ger några felr graviditeter men risken för missfall är något större.Sammantaget ger då stim FET fler födda bebisar.... Har funderat så mycket på varför klinikerna gör olika så det svaret kändes BRA!

Kanske blir det 2 embryon tillbaka, beror på hur tiningen går! Spännande!

Fick oxå veta att vid stim FET kommer oftaste inte mensen förrän man slutat med Proggisar och östrogentabletter.....inte som vid ET där mensen för mig kommit innan TD alla tre gångerna. Bra att veta så man inte tar ut glädjen i förskott för att mensen dröjer!

• Toppenloppan
    Spattan:
    Jooooo....en del börjar ju inte blöda förrän man slutat med proggisarna vid ET heller men det är tydligen vanligare att proggisar och östrogentabl vid stimulerat FET gör att mensen inte "bryter igenom". Jag har ruvat i 15 dagar, fick mens på själva TD's morgon första ET, RD 13 försök nr 2 och RD 11 (om jag nu räknat rätt) försök nr 3. Vet dock många kvinnor som ej fått mens förrän de slutar med proggisarna även vid ET.
    Cykelns längd spelar tydligen ingen roll sa min klnik, min brukar vara 31 dagar men ändå har ju mensen kommit tidigare vid IVF än annars!

Gräddnosen:
    TACK för att du saknat mig Hjärta
    Vet ärligt talat inte hur vi laddar om. På ett sätt lättare vid "full-IVF" som innebär så många olika moment att man hela tiden ser fram emot nästa steg, typ slippa klimateriet, sen slippa sprutorna osv.... NU orkar vi inte riktigt oroa oss men ruvningen blir säkert lika jobbig ändå. Hoppas lite fåfängt på att vetskapen om att mensen nog ändå inte kommer förrän efter TD gör att jag inte nojar lika mycket vid varje toabesök

Vi betalar oxå nu, i Skåne får man 3 färskförsök men får inte de eskimåer man ev får över att använda, de får man betala för. 11000:- betalar vi nu.....Vår ekonomi är tack och lov god så än har vi inga ekonomiska betänkligheter. Om vi inte plussar på detta försök ställer vi oss i kö för adoption, det kostar ca 4000:-/år men blir det sedan hela vägen till adoption hamnar slutkostnaden ofta närmare 200 000:-!!!!!! Galet dyrt egentligen men väl värt det, barn SKA vi ha på något sätt och det har äntligen sambon hajat oxå!
  • Toppenloppan

Just det......glömde endobiten!!!

Ett fåtal av oss med endometrios har även "konstig" slemhinna inne i livmodern, det brukar kallas adenomyos. Detta ser man i så fall vid VUL, i alla fall säger "mina" läkare på kliniken det. Ni kanske minns när Trinity varit på speckliniken i Uppsala och hade slemhinna kvar i livmodern TROTS pågående nedregleringen. Då kan det tydligen vara svårare för ägget att fastna. Vid "vanlig" endometrios sitter det ingen endo inne i livmodern utan våra problem att bli gravida beror oftast på dålig äggkvalitet eller sammanväxningar. När vi väl kommit förbi det men att få ut fina ägg och sen fina embryon ska vi ha lika lätt eller svårt att få ägget att fästa!

• Toppenloppan
    Spattan:

Vad tråkigt! Håller med Gräddnosen, vad bi än skriver så hjälper det kanske inte just nu men vi VET ju hur det känns Min mens har oxå varit mer klumpig och riklig än i vanliga fall, tror IVF-mens blir så eftersom man har ovanligt höga hormonnivåer i kroppen av behandlingen så slemhinnan är extra tjock (inbillar jag mig iaf).

Kraaaaaaaam
  • Toppenloppan
    Bellman:

Jävla skit   Varför i hela fiden ska det vara så svårt??? Folk blir ju gravida åt höger och vänster och så kämpar vi som djur.....så fruktansvärt orättvist!
Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2